Kamstrup sætter strøm til bilerne

Kamstrup har taget endnu et skridt i den klimavenlige retning og har fået etableret ladestandere på to adresser ved virksomhedens domicil i Stilling.
Fotograf: Ole Hartmann Schmidt
Medarbejdere og gæster hos Kamstrup kan nu benytte de nye ladestandere fra OK, når de parkerer hos Kamstrup. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

Markedet for ladestandere er under opbygning, og energiselskabet OK er i fuld gang med at introducere flere forskellige typer ladeløsninger på markedet. I den indledende fase er det vigtigt at få så meget viden og erfaring om, hvordan de forskellige ladestandere fungerer i praksis. Derfor er det værdifuldt, at OK’s datterselskab Kamstrup netop har fået opsat ladestandere, som kommer medarbejdere og gæster til gavn.

Michael Stubbe, Vice President HR hos Kamstrup, fortæller, at muligheden for at lade sin elbil ved virksomheden er en naturlig forlængelse af det, som Kamstrup arbejder for.

”Vores ambition er at optimere hele verdens energi- og vandforbrug. Som en del af rejsen, giver det mening for os også at gøre noget godt for transportområdet. Det at få ladestandere op er godt for det formål, Kamstrup har som virksomhed, og det er godt for vores medarbejdere, at de kan få ladet deres elbil på arbejdspladsen,” siger Michael Stubbe.

”Flere af vores medarbejdere har fornylig købt en elbil, og vi kan høre, at flere og flere overvejer en elbil, næste gang de skal investere i en ny bil. Den beslutning vil vi gerne støtte dem i. Det kan vi gøre ved at sørge for, at de kan lade bilen her ved Kamstrup, hvor de ofte holder flere timer om dagen. Det kan øge deres motivation, at det bliver gjort nemmere at lade bilen,” siger han.

Derudover peger han på, at laderne også er tilgængelige for gæster hos Kamstrup, og det behov er stigende.

”Vi kan se, at flere og flere af vores gæster kommer i elbil, og derfor er det vigtigt for os, at vi kan tilbyde dem at lade bilen, når de er på besøg hos os. Det giver mening i forhold til den virksomhed, vi er,” siger Michael Stubbe.

Giver værdifuld erfaring
Energiselskabet OK udvider markedet for ladestandere for at imødekomme den stigende efterspørgsel.

En af de løsninger, OK ser som en del af det fremtidige ”ladebillede”, er ladestandere på arbejdspladser, hvor bilen ofte holder parkeret nogle timer i træk.

”Vi er glade for, at vi har fået mulighed for at teste vores løsning hos Kamstrup. Det giver os god erfaring med ladeløsninger, og vi bliver klogere på blandt andet ladeadfærd hos medarbejderne. Det handler blandt andet om, hvor ofte og hvor meget, de vil lade på arbejdspladsen. Det giver os desuden mulighed for at teste IT-løsninger, og det er rigtig vigtigt på dette tidspunkt,” siger Thor Folmann Krarup.

Ladestanderne er etableret på to af Kamstrups parkeringsarealer ved domicilet i Stilling, og ud fra den erfaring man får, er der planer om at etablere flere på Kamstrups store areal.

”Vi har en løbende dialog med Kamstrup og ser på, hvor stort behovet er, passer typen af ladestandere til det behov, og hvordan vil de understøtte den omstilling, der er i gang, og hjælpe medarbejderne ved at give dem mulighed for at lade. Det er noget af det, der er vigtigt for os i det videre arbejde,” siger Thor Folmann Krarup.

Fakta om ladestanderne hos Kamstrup

• Faktureres forskelligt, om det er medarbejdere med firmabil, medarbejdere med privat bil eller gæster.
  • OK ejer, drifter og servicerer de seks ladestandere.
  • De seks ladestandere er fordelt på to adresser hos Kamstrup.
  • Ladestanderne hos Kamstrup er 11 kW AC ladestandere med to ladepunkter pr. stander.
  • OK’s appløsninger til erhverv og private, som i dag kan bruges, når man tanker eller parkerer, bliver også en del af fremtidens betalingsløsning af strøm til bilen

Fotograf: Ole Hartmann Schmidt
Michael Stubbe, Vice President HR hos Kamstrup. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt
Medarbejdere og gæster hos Kamstrup kan benytte de nye ladestandere fra OK. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt