Kampfly: Masser af arbejdspladser i F35

Fagforbundet Dansk Metal mener, at regeringens indstilling af Lockheed Martins JSF, F35 som fremtidens danske kampfly er det rigtige valg.

Valget af F35 rummer store potentialer for danske arbejdspladser i jern- og metalindustrien. Danske virksomheder får med valget af F35 mulighed for at levere ydelser til en produktion af mindst 3000 kampfly globalt. Det kræver konkurrencedygtige produkter, og samtidig vil potentialet være langt større end ved traditionelt modkøb i forbindelse med anskaffelse af kampfly fra de konkurrerende tilbudsgivere.

"Det vil samlet set bedst være til gavn for dansk erhvervsliv og bidrage til at udvikle fremtidens arbejdspladser", siger formand i Dansk Metal Claus Jensen.

Danmark har siden 1997 deltaget som et partnerland i JSF-projektet, og Danmark har investeret mere end to milliarder kroner i projektet. Men allerede nu er den investering godt givet ud, da der indtil videre er lagt ordrer for over to milliarder kroner hos danske virksomheder. Dette har medført et betydeligt antal danske arbejdspladser. Her drejer det sig ikke mindst om produktionsteknologi i kompositmaterialer, der er vanskeligt at håndtere, og som vil give spill-over effekter til andre dele af videns-industrien.

"Virksomheden Terma i Grenaa er et godt eksempel. Her vurderer de selv, at deres involvering i JSF allerede har sikret 300 arbejdspladser på deres fabrik i Grenaa. Terma planlægger at ansætte yderligere 200 personer i de kommende år, alene for at levere til eksisterende kontrakter. Vi har faktisk en ret stor forsvarsindustri her i landet, som vil kunne øge sin vækst betragteligt med valget af F35", siger Claus Jensen.

USA annoncerede i april 2016, at man vil anvende F-35 i de amerikanske styrker indtil 2070, hvilket vil give garanti for reservedele og opgraderinger frem til 2070. Det giver danske virksomheder en central plads og gode muligheder i den globale vedligeholdelsesstruktur af kampflyende.

"Generelt vil dette indebære et teknologisk løft for danske virksomheder, der udover at gavne konkrete virksomheder i forbindelse med opgaverne også vil give afledte effekter til andre dele af industrien og formentlig et betydeligt antal danske underleverandører", siger formand i Dansk Metal Claus Jensen.

Yderligere kontakt