Kampen mod tobak i fokus på Folkemødet

Hvordan får vi en røgfri fremtid? Hvad mener de unge? Og kan man forsvare at investere danskernes pensionspenge i tobaksaktier? Dette er blot nogle af de emner, du kan blive klogere på og debattere, når Kræftens Bekæmpelse igen i år er til stede på Folkemødet.

Kræftens Bekæmpelse er igen år på Folkemødet med et alsidigt program. Og igen i år er vi glade for, at sundhed er et af de temaer, som vil blive debatteret mest på Folkemødet. For et godt helbred skaber de bedste forudsætninger for et langt og godt liv. Kræftens Bekæmpelses ønske er i særlig grad at sætte en røgfri fremtid på dagsordenen.

Sammen om en røgfri fremtid

Hvert år dør 13.600 mennesker af rygning, og tobakken koster hver anden ryger livet. Det er alvorlige tal. Særligt når man sammenholder det med, at der hver eneste dag er 40 børn og unge, der starter med at ryge. På Folkemødet har Kræftens Bekæmpelse ét hovedbudskab: Vi vil ikke give tobakken videre til næste generation!

- Som samfund har vi et ansvar for, at den næste generation ikke er plaget af tobakkens skadevirkninger. Men det er ikke nok at fokusere på den enkelte person. En røgfri fremtid i 2030 kræver handling her og nu, og det kræver politisk vilje. Det er vores hovedbudskab på Folkemødet, siger Jesper Fisker, administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse.

Den perfekte smeltedigel

Kræftens Bekæmpelses hovedfokus er en røgfri fremtid, men der er også mange andre dagsordener og gode grunde til at være tydeligt til stede.

- Folkemødet er et møde med danskere, som engagerer sig i det samfund, de er en del af. I Kræftens Bekæmpelse vil vi altid gerne i dialog med danskerne og høre deres holdninger til stort og småt inden for kræftområdet, ligesom vi gerne vil synliggøre de mange tilbud, vi har til de mange mennesker, som desværre hvert år bliver berørt af kræft, siger Jesper Fisker.

- Samtidig giver Folkemødet mulighed for at styrke vores mange gode relationer og bane vejen for nye samarbejder, som kan gøde jorden for at nå endnu flere resultater for kræftsagen. Folkemødet er den perfekte smeltedigel at få sine synspunkter frem i. Og få dem diskuteret, siger han.

Mød os på Folkemødet

Ud over debatter, quizzer og samtaler kan du også opleve kunst af celler, møde en kræftforsker og en kræftrådgiver, få tjekket dine lunger og livsstil eller tage en snak med en ung kræftpatient og være med til at bryde tabuer – og meget mere.

Ikke mindst kan du møde ny formand, Helen Bernt Andersen, og ny administrerende direktør, Jesper Fisker, som begge glæder sig til at deltage i Folkemødet.

Kom forbi og besøg os den 14.-17. juni på Bornholm. Find os på Skomagerstræde, N1.

Alle er velkomne.

Du kan se og downloade Kræftens Bekæmpelses fulde program her

Mette Svalgaard, Presse- og kommunikationsrådgiver i Kræftens Bekæmpelse.

Ida Pedersen, Hanstholm, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 17:00pressemeddelelse

Ida Pedersen, Hanstholm, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse, som hun har siddet i siden 2015. Ida Pedersen er uddannet sygeplejerske, har et diplom i offentlig forvaltning og er medlem af kommunalbestyrelsen. - Gennem mit arbejde som sygeplejerske oplever jeg desværre stadig patienter og pårørende, der føler sig svigtet. De mangler støtte og vejledning om behandlingsmuligheder og rette individuelle opfølgningsforløb. Jeg vil gerne arbejde for, at alle aktører bidrager til bedst mulige forløb, siger hun.

Helle Pappot, Allerød, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 16:57pressemeddelelse

Overlæge, dr.med Helle Pappot, Allerød ,er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Hun har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2015 og vil arbejde for bedst mulig patient- og pårørende-inddragelse på kræftområdet ud fra patienternes ønske. - I mit job som overlæge på Rigshospitalets kræftafdeling (onkologisk klinik) møder jeg rigtig mange kræftpatienter og deres pårørende. Det er mit indtryk, at mange af de mennesker, jeg møder, ønsker at tage aktivt del i kræftforløbe, siger Helle Pappot, der i hovedbestyrelsen også vil arbejde for at fastholde Kræftens Bekæmpelses store engagement i og støtte til alle aspekter af kræftforskning.

Hanne Ringgaard Møller, Svendborg, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 16:50pressemeddelelse

Lektor og byrådsmedlem Hanne Ringgard Møller, Svendborg, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Det blev hun søndag på det årlige repræsentantskabsmøde i Kolding. Hanne Ringgard Møller har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2015. Hun vil i bestyrelsesarbejdet bl.a. fokusere på kommunernes samarbejde med de lokale foreninger både i praksis og økonomisk. Og så arbejder hun for rehabilitering og fysisk aktivitet til kræftramte og forebyggende træning og vil desuden bakke op om grundigt gennemtænkte landskampagner mod rygning og alkohol.