Kampen for flere kvinder i tech trumfer corona-benspænd
Kun hver tredje studerende på de tekniske og videregående uddannelser inden for STEM-fagene (Science, Technology, Engineering, Mathematics) er kvinder. Og det samme gælder for kun hver tiende på de tekniske erhvervsuddannelser. Det giver slagside i erhvervslivet og præger arbejdsmarkedet på tværs af sektorer. Kvinderne er desværre underrepræsenterede i mange tekniske fag og på mange arbejdspladser.
- Manglen på kønsdiversitet er et problem. Både fordi nogle virksomheder, fx på ingeniør- og it-området, oplever store rekrutteringsudfordringer og vanskeligheder ved at finde medarbejdere med de rette uddannelser. Men det er også en udfordring, fordi virksomhederne kan gå glip af innovationskraft, hvis ikke de har adgang til flere forskellige typer medarbejdere – herunder især kvinder med STEM-kompetencer. Generelt er der stor efterspørgsel i erhvervslivet på personer med STEM-kompetencer, og manglen på disse udgør derfor en barriere for dansk vækst og udvikling. En del af løsningen er, at vi får skabt en interesse for fagene blandt piger og unge kvinder, siger Mette Fjord Sørensen, der er underdirektør i Dansk Industri med ansvar for forskning, uddannelse og mangfoldighed.
Initiativtageren til Girls’ Day in Science er Naturvidenskabernes Hus. Den 30. september skulle mere end 100 virksomheder have slået dørene op for op mod 5.800 piger fra grundskoler og ungdomsuddannelser. Og takket være den massive opbakning fra de mange arrangører gennemføres kampagnen på landsplan uden et af de oprindelige grundelementer, nemlig de fysiske virksomhedsbesøg. I stedet afvikles eventen primært på virtuelle kanaler og som besøg, hvor kvindelige rollemodeller fra virksomhederne besøger eleverne på deres skoler i stedet. Enkelte af besøgene kan - nogle af dem i mindre skala - stadig afvikles fysisk.
- Det er selvfølgelig noget af et benspænd for det oprindelige koncept for Girls’ Day in Science, som handler om at inspirere pigerne gennem møder med kvindelige rollemodeller, hvor de oplever de mange jobmuligheder med en uddannelse inden for STEM-fagene. Det bliver så ikke muligt at gennemføre på helt samme måde, men vi kan se, at den rekordstore opbakning fra erhvervslivet nu udmønter sig i, at man mange steder tager egne kanaler i brug til at få sat denne samfundsudfordring på dagsordenen, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.
Kampagnen får støtte fra øverste politiske hold, regioner, uddannelsessteder og private virksomheder.
- Selvom tallene viser, det går fremad, så er der stadig mange flere drenge end piger, der søger ind på de naturvidenskabelige og tekniske fag. Der er brug for et opgør med idéen om, at der findes drenge- og pigefag. Det kan Girls’ Day in Science bidrage til ved at vise en masse piger landet over, at der er brug for dem og deres talenter. Pigerne oplever, hvordan en uddannelse inden for it, naturvidenskab og teknik giver mulighed for at være med til at forandre og skabe verden og ikke bare leve i den eller være bruger af fx nye digitale løsninger. Det kan være til gavn for den enkelte pige, der ellers risikerer at gå glip af en spændende karrierevej, og for samfundet, der efterspørger kvalificeret arbejdskraft inden for it, teknik og naturvidenskab, siger ligestillingsminister Mogens Jensen.
Som afløser for de fysiske besøg, der har måttet aflyses, har Naturvidenskabernes Hus udviklet konceptet ”Girls’ Day in Science Live”, et virtuelt event, hvor eleverne kan se med online og møde en række af de kvindelige rollemodeller, der er rykket fra virksomhederne ud i æteren.
Det uforløste potentiale og talent hos kvinderne er en vigtig del af konkurrencekraften, og der er brug for alle kloge hoveder til at udvikle løsningerne på både de små og de helt store samfundsudfordringer som klimakrisen og corona-pandemien. Derfor gennemføres Girls’ Day in Science i håbet om, at kampagnen vil skabe synlighed om den store samfundsudfordring og inspirere flere piger til at vælge en STEM-uddannelse.
- Girls’ Day in Science skal være med til at inspirere og motivere flere piger til at vælge en naturfaglig eller teknisk uddannelse og give dem oplevelsen af, at det kan være et rigtig fedt førstevalg. Hovedstadsregionen står for næsten halvdelen af den samlede efterspørgsel på naturfaglige og tekniske kompetencer i Danmark. Og i løbet af de næste par år har vi brug for, at 17.000 flere uddanner sig inden for teknik- og naturfagene. Derfor har vi i Region Hovedstaden valgt at støtte Girls Day in Science, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen.
Kontakter
For mere information, kontakt venligst:
• Maiken Lykke Lolck, direktør, Naturvidenskabernes Hus, tlf. 40 58 40 64 eller mll@nvhus.dk
• Presseservice: Marie Boye, Public Image, tlf. 22 71 02 62 eller marie@publicimage.dk
Billeder
Information om Naturvidenskabernes Hus
Om Naturvidenskabernes Hus og Tektanken
Som samfund har vi behov for, at flere unge inspireres til at tage en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Det er hovedformålet med Tektanken; et landsdækkende netværk mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der faciliteres af Naturvidenskabernes Hus.
Gennem Tektanken gør virksomhederne det muligt for elever i grundskolen og gymnasiet at arbejde praktisk med virksomhedsrelaterede opgaver og møde rollemodeller på faglige virksomhedsbesøg. Girls’ Day in Science er Tektankens landsdækkende kampagnedag.
Foruden de seks kernevirksomheder Danfoss, Grundfos, Novozymes, Coloplast, Microsoft og Haldor Topsøe tæller netværket mere end 500 virksomheder. Tektanken er støttet af Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Nordea-fonden, Lundbeckfonden og Fremstillingsindustrien.
Læs mere på nvhus.dk og se den fulde liste over arrangører på nvhus.dk/undervisning/girls-day-in-science
Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Ny aftale om folkeskolen: Vigtige skridt i den rigtige retning20.3.2024 08:53:52 CET | Pressemeddelelse
I går blev der indgået forlig om en kommende aftale om folkeskolen blandt partierne i folkeskoleforligskredsen på Christiansborg. Aftalen indeholder blandt andet planer om at gøre erhvervspraktik obligatorisk for alle elever, ligesom ordningen om juniormesterlære i udskolingen spiller stærkt ind i den dagsorden, Naturvidenskabernes Hus som det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde hver dag arbejder for.
Naturfagsmaraton i Stevns Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger19.3.2024 11:40:16 CET | Pressemeddelelse
Den 21. marts 2024 dyster 350 elever fra Stevns Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
Naturfagsmaraton i Ikast-Brande Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger18.3.2024 10:36:51 CET | Pressemeddelelse
Den 20. marts 2024 dyster 500 elever fra Ikast-Brande Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
Naturfagsmaraton i Varde Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger15.3.2024 11:39:33 CET | Pressemeddelelse
Den 18. og 19. marts 2024 dyster i alt 600 elever fra Varde Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
Naturfagsmaraton i Skanderborg Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger13.3.2024 09:51:10 CET | Pressemeddelelse
Den 15. marts 2024 dyster 325 elever fra Skanderborg Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum