DBU

Kampdata til flere i dansk fodbold

275.000 spillede breddefodboldkampe om året. 330.000 breddefodboldspillere. Der er meget data at holde styr på, når det kommer til resultater, stillinger og kampprogrammer. Nu får endnu flere mulighed for at følge med i, hvordan det går på fodboldbanen, når kampdata bliver tilgængeligt hos flere udbydere.

Flere og flere efterspørger kampdata på amatørkampe. En undersøgelse fra 2017 viser, at tre ud af fire fodboldspillere bliver motiveret til at spille mere fodbold, hvis de får adgang til data og statistikker over egne præstationer på grønsværen. Derfor er det en fordel, at statistikkerne nu samles, fortæller Rasmus Jørgensen, der spiller fodbold i Vordingborg IF:

”Jeg bruger data fra kampene til at følge med i, hvordan det går mine venner, familie og for at se, hvor vi selv ligger i rækken. Vi har også vores egne konkurrencer på holdet, som skaber lidt lir mellem kampene: topscorer, assists og en bødekasse. Det bruger vi forskellige apps til at administrere, så det bliver lidt lettere, hvis vi kan få kampene ind automatisk,” forklarer fodboldspilleren.

Flere får kampdata

Nu får endnu flere adgang til de eksklusive data, da DBU netop har indgået et nyt samarbejde med Tonsser og allerede har en aftale med Ritzau, fortæller Kasper Sindt, der er Chef for Salg og Kommercielle partnerskaber i DBU:

”De forbedrede datamuligheder giver os, sammen med vores nye partnerskaber, nye muligheder for at hæve overliggeren for dansk fodbold, når det kommer til digitale løsninger. Løsninger, der i højere grad efterspørges, og derfor er det også vores opgave at kunne tilbyde den bedste digitale pakke,” udtaler Kasper Sindt.

Hos det sociale fodboldnetværk Tonsser ser man også positivt på det nye samarbejde, fortæller CEO og medstifter af Tonsser, Peter Holm:

“Den største udfordring vi har i Fodbolddanmark netop nu er at få vendt den negative tendens, hvor ungdomsspillere fra både bredde- og eliteplan i stigende grad stopper med at komme til træning og kamp, når de bliver teenagere. Denne udfordring håber vi at kunne være med til at knække med et dedikeret univers til ungdomsfodbold - for vi kan tydeligt se, hvor afgørende det er, at teenagere i dag har den rette motivation og de rette muligheder for at udvikle sig og indfri deres potentiale - for at blive ved med at synes, det er sjovt at spille fodbold”, fortæller Peter Holm, CEO og Medstifter af Tonsser.

Fodbolddata i rivende udvikling

Med flere udbydere skal det gerne blive lettere for landets fodboldspillere at få den kampdata, der efterspørges.

Udover kampdata har dansk fodbold de senere år gennemgået en større digitalisering, når det kommer til eksempelvis elektroniske holdkort, Fodboldpas – ens personlige profil for at kunne spille fodbold – samt nye apps. Alt det skal gøre det lettere for spillere, trænere og fans, fortæller IT-chef i DBU, Heidi Lüthje:

”Det er vores vigtigste opgave at gøre fodboldlivet lettere og sjovere for alle. Både på og uden for banen. Dansk fodbold har de seneste 10 år taget markante datamæssige fremskridt. De fremskridt kommer nu klubber, spillere og resten af fodbold-Danmark til gavn,” afslutter IT-chefen.

Faktaboks

Kampdata indeholder: