Kaksi viidestä kokee stressiä päivittäin

Kaksi viidestä kokee stressiä joka ainoa päivä, ja erityisesti nuoret kokevat arjen stressaavana, osoittaa YouGovin vuotuinen Food & Health -raportti.

YouGov on juuri julkaissut vuotuisen Food & Health -raporttinsa, jossa tarkastellaan pohjoismaalaisten kuluttajien suhdetta ruokaan, ympäristöön ja terveyteen yli 10 vuoden ajanjaksolla. Raportista käy ilmi, että lähes kaksi viidestä (37 %) kokee negatiivista stressiä vähintään kerran päivässä. Suomi on sitä myötä Pohjoismaiden toisiksi stressaantunein maa.​

Stressiä päivittäin kokevien osuus

Vain ruotsalaiset ovat suomalaisia stressaantuneempia. Ruotsissa 43 % kokee stressiä päivittäin. Norjalaiset ja tanskalaiset eivät ole läheskään yhtä stressaantuneita. Norjassa 31 % kokee päivittäistä stressiä, ja Tanskassa luku on vain 22 %.

Nuoret stressaantuneimpia

Kaikissa neljässä maassa nuorempi kansanosa on kaikkein stressaantuneinta. Suomessa lähes puolet (48 %) 16–34-vuotiaista stressaavat päivittäin, suhteessa 31 %:iin muusta väestöstä.

Jos vastaajat voisivat muuttaa elämässään yhtä asiaa, joka kohentaisi heidän päivittäistä elämäänsä ja hyvinvointiaan, kaksi viidestä ilmoitti, että treenaisi enemmän (eli harrastaisi juoksua, fitness-/voimaharjoittelua tai joogaa), tai lisäisi hyötyliikuntaa (esim. kävelyä ja pyöräilyä). Tämä päti kaikkiin pohjoismaihin.

Food & Health 2018

- Pohjoismaisten kuluttajien suhtautuminen ruokaan ja terveyteen viimeisten 10 vuoden ajalta

YouGov on tutkinut yli 10 vuoden ajan pohjoismaisten kuluttajien suhtautumista ruokaan, ilmastoon ja terveyteen.

Food&Healthin tavoitteena on oppia paremmin ymmärtämään kuluttajien tietämystä ja asenteita sekä havaita ajan myötä tapahtuvia muutoksia. Haastattelut toteutettiin kansallisesti edustavina otoksina 16-64 –vuotiaiden ikäryhmässä YouGovin kuluttajapaneeleissa Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa. Kussakin maassa tehtiin 500 haastattelua.