Kahdeksan kymmenestä pohjoismaisesta aikuisesta on kanta-asiakkuusohjelman jäse

YouGovin viimeisin whitepaper-julkaisu – Mitä Pohjoismaissa ajatellaan kanta-asiakkuusohjelmista – perehtyy kuluttajien motivaatioihin, asenteisiin ja käyttäytymiseen kanta-asiakkuusohjelmien suhteen.
Getty Images

Kahdeksan kymmenestä (81 %) pohjoismaiden aikuisväestön edustajasta on parhaillaan jonkin kanta-asiakkuusohjelman jäsen. Kyseessä voi olla vaate- tai kenkäbrändeistä, supermarketeista, kahviloista, jne. Kanta-asiakkuusohjelma tunnetaan myös lojaalisuuskorttina, jäsenyytenä tai klubikorttina.

Luku nousee 85 %:iin, jos Tanska jätetään pois laskuista (tanskalaisten jäsenyydet ovat huomattavan alhaisella tasolla – vain 67 % tanskalaisista on jonkin kanta-asiakkuusohjelman jäsen).

Tutkimustuloksemme osoittavat, että kanta-asiakkuusjäsenyyksissä on merkittäviä eroja iän, sukupuolen, sektorin ja maan perusteella. Nuoret ovat kaikilla markkina-alueilla kaikkein todennäköisimmin kanta-asiakkuusohjelmiin kuuluva ryhmä.

Mitä ihmiset haluavat kanta-asiakkuuksiltaan

Kuten odottaa saattaa, brändien alennuksista ja tarjouksista hyötyminen on Pohjoismaiden asukkaille tärkein syy liittyä kanta-asiakkaaksi (keskimäärin 84 % kanta-asiakkuuksien jäsenistä).

Kanta-asiakkuuksien viiden kärki

Laajalti ottaen kaikkein käytetyimmät kanta-asiakkuudet kaikkialla Pohjoismaiden alueella kuuluvat paikallisille tai kansallisille brändeille. Listalle kipusi vain kaksi kansainvälisten brändien kanta-asiakasohjelmaa – ruotsissa perustettujen IKEA Familyn ja H&M Clubin kanta-asiakkuudet – joista IKEA Family löytyy jokaisen maan kärkiviisikosta.

Whitepaper-julkaisu valottaa myös huipputason kanta-asiakkuusohjelmien myönteisiä vaikutuksia. Puolet pohjoismaisista kuluttajista käyttää todennäköisemmin enemmän rahaa brändeihin, joiden kanta-asiakkaita he ovat, kokevat tunnesiteensä brändiin vahvemmaksi ja myös suosittelevat sitä todennäköisemmin.

Voit ladata koko whitepaper-julkaisun täältä

Tietoja whitepaper-julkaisusta

Whitepaper-julkaisun tiedot on koottu YouGov Profilesin ja YouGov BrandIndexin pohjalta.

BrandIndex on alan johtava, käsityksiä eri brändeistä vertaileva mittaustyökalu, joka seuraa tuhansia eri brändejä yli 40 sektorilla Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Haastattelemme jokaista brändiä kohden vuosittain jopa 6000 kuluttajaa.

Lue lisää: https://yougov.fi/find-solutions/brandindex/

YouGov Profiles yhdistää datan ja antaa sinulle uusia mahdollisuuksia kartoittaa ja tutkia markkinasegmenttejä ja keskeisiä kohderyhmiä.

Lue lisää: yougov.fi/find-solutions/profiles/

Image: Getty