EKF - Danmarks Eksportkredit

Kaffefabrik i Vietnam får anlæg fra GEA med finansiering fra EKF

GEA skal med finansiering fra EKF nu indtage Vietnam - det største kaffeland efter Brasilien.

Allerede i 90`erne blev Vietnam verdens andetstørste kaffeland efter Brasilien. Kaffeproduktionen er stærkt koncentreret i landets centrale højland. Plantagerne er ofte meget små og kan være helt ned til kun 1 hektar. Det er her i Vietnam, med finansiering fra EKF, at GEA Process Engineering A/S nu kan levere et frysetørringsanlæg til en ny kaffefabrik. Fabrikken skal ligge i provinsen Binh Duong 50 km fra Ho Chi Minh City (tidl. Saigon). Fabrikken får kapacitet til at producere 5.400 tons frysetørret kaffe om året fra midten af 2023.

”Vi er rigtig glade for at kunne skrive under på hele to projekter i Vietnam i år. Dette projekt er endnu et vigtigt skridt for EKF, da Vietnam er et land med gode vækstmuligheder, og samtidig understøtter vi eksport ud af Danmark” siger EKF´s CCO Thomas Hovard.

GEA er en globalt, førende virksomhed inden for fødevareindustri, og EKF yder en køberkreditgaranti på over 300 mio. kr. til finansiering af frysetørringsanlægget samt øvrig eksport.

Fabrikken finansieres af egenkapital fra ejerne samt lånefinansiering fra den hollandske bank ING B.V. hvoraf EKF garanterer 95 procent af risikoen svarende til knap DKK 330 mio. kr. før genforsikring.

Ejerne, polske Instanta Sp. z o.o, og Louis-Dreyfus Holding B.V., har valgt Vietnam, da landet har god adgang til grønne bønner, god infrastruktur og adgang til eksporthavne og ikke mindst, veluddannet arbejdskraft.

“Investeringen i ILD (Instanta Louis-Dreyfus), supplerer vores stærke, eksisterende instantkaffe-forretning og åbner muligheder for yderligere vækst for frysetørret instantkaffe for vores virksomhed”, siger Allan Szymczyk, General Director for Instanta Vietnam.

Polske Instanta Sp. z o.o. er verdens største leverandør af emballage og glas til kaffeindustrien og Louis-Dreyfus Holding B.V er en af verdens største agroforhandlere og verdens største, når det gælder Robusta kaffebønner.

Bag fabrikken står således et stærkt hold med kompetencer inden for handel og produktion af kaffe, kaffelogistik samt drift af instant kaffefabrikker. De to ejere vil aftage den frysetørrede kaffe til en forudbestemt pris og yder derudover en finansiel garanti til långiverne.

“Dette projekt supplerer LDC's stærke, eksisterende, vietnamesiske fodaftryk og globale Robusta grøn kaffe-forretning, og udvider LDC-kaffeproduktudbuddet til kunderne for at imødekomme den voksende efterspørgsel efter instant kaffe,” siger Julien Terisse, Head of Instant coffee hos LVD.

Kaffefabrikken er det andet EKF-projekt i Vietnam i år, et land med store vækstmuligheder for danske virksomheder.

Finansieringen cementerer yderligere det stærke samarbejde mellem GEA Process Engineering og EKF med den anden udstedelse til finansiering af danske leverancer i 2022.

Information om EKF - Danmarks Eksportkredit

EKF - Danmarks Eksportkredit
Lautrupsgade 11

+45 35462600https://ekf.dk/

Den bedste sikkerhed en virksomhed kan få

EKF er Danmarks eksportkredit. Vi hjælper danske virksomheder med at gøre det muligt og attraktivt for andre at købe varer fra Danmark. Det gør vi ved at hjælpe med at skaffe finansiering og ved at forsikre virksomheder og banker mod de økonomiske og politiske risici, der kan være ved at handle med andre lande.

Følg pressemeddelelser fra EKF - Danmarks Eksportkredit

Flere pressemeddelelser fra EKF - Danmarks Eksportkredit