Kære regering: Sådan kan I hjælpe med energiregningen

Kommentar: Mange virksomheder og private kæmper lige nu med dramatiske udgiftsstigninger til el og gas. For en energi-distributører som OK betyder det konkret, at der er historisk mange henvendelser fra kunder, der ønsker henstand. Det giver vi i mange tilfælde, selvom vi som virksomhed er bekymrede for den stigende risiko, vi påtager os.
OK a.m.b.a. med CEO Michael Løve i spidsen har et forslag til regeringen, der kan være med til at hjælpe trængte energiforbrugere hen over vinteren. Foto: Ole Hartmann Schmidt

For at give et billede af, hvor vanskelig situationen er for nogle af OK's kunder, kan vi oplyse, at antallet af afdragsordninger er mere end 10-doblet i OK i forhold til sidste år, og beløbet, der ønskes betalt i afdrag, er steget eksplosivt.

Udfordringen vil vokse
Forventningen i OK er, at vi desværre vil se endnu flere henvendelser fra kunder, der hen over vinteren ønsker henstand. Også elkunder kan få problemer. Vi er i skrivende stund i gang med at udsende aconto opgørelser til elkunder, og her tager vi udgangspunkt i den strømpris, der er flerdoblet hen over sommeren. Situationen er derfor alvorlig for både gas- og elkunder, og udviklingen lægger yderligere pres på ønsket om henstand fra vores kunder i de kommende måneder.

Regeringen har tidligere hjulpet trængte forbrugere gennem varmechecks. I OK vil vi gerne henlede opmærksomheden på en alternativ løsning, hvor regeringen målrettet kan yde støtte til de virksomheder og private husstande, hvor regningen til el og gas for alvor trykker.

Brug energiselskabernes indsigt
Som alternativ eller supplement til en direkte støtte, der kan være meget vanskelig at målrette, så foreslår vi, at regeringen stiller garanti for den henstand, energiselskaber yder til de kunder, der oplever kraftige stigninger i energiudgifterne de næste seks måneder.

Denne model udnytter energisektorens indsigt i deres kunders energiomkostninger til at dirigere hjælpen derhen, hvor den er mest tiltrængt. Samtidig trækker ordningen også på den administration, som i forvejen eksisterer hos energiselskaberne. Det vil koste energidistributører en del likviditet, men med garantien mindsker regeringen den ekstraordinære risiko, energiselskaber ellers ville skulle påtage sig – samtidig med de giver kunden – forbrugeren såvel som virksomheden – tid til at betale.

OK er klar
Fra OK’s side vil vi med sådan en ordning aktivt kunne give henstand til flere kunder, som på den korte bane er udfordret ud over det mulige. Det gælder privatkunder såvel som små- og store virksomheder, som hen over vinteren vil blive udfordret på likviditeten, hvis de ikke får hjælp.

Vi indgår meget gerne i en dialog med regeringen om ovenstående, således vi kan sikre, at danske energiforbrugere har mulighed for at komme godt igennem den kommende vinter.

Yderligere info:
OK's CEO Michael Løve uddyber gerne ovenstående. Kontakt i så fald kommunikationschef Rasmus Boserup på 24971525 eller rabo@ok.dk

• OK a.m.b.a. er et bredt funderet energiselskab
  • OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelse og er en af landets største leverandører af varmepumper