Kæmpe undersøgelse: To tredjedele af rejsebureauer overvejer nye forretningsveje

Del
Op til 66% af rejsebureauerne søger nu nye muligheder uden for rejsebranchen som følge af COVID-19, viser friske tal fra stor ny undersøgelse. Det er dystre tal, men åbner samtidig op for en gentænkning af turisme med afsæt i bæredygtighed og innovation, mener Rasmus Juul-Olsen, adm. dir. for rejseportalen Bookmundi.

Corona pandemien har sat sine dybe, varige spor i erhvervslivet, og turistbranchen er ingen undtagelse. Det kan tydeligt mærkes på bundlinjen for mange rejseselskaber og turistoperatører, hvor mere end 75% af dem melder om en omsætning på under 25% sammenlignet med før COVID-19.

Det viser en stor undersøgelse foretaget af den internationale rejseportal Bookmundi, der har adspurgt flere end 1.000 rejseselskaber over hele verden.

Revenue loss during worst months of pandemic

Og det er alarmerende læsning, mener Rasmus Juul-Olsen, administrerende direktør for Bookmundi.

“COVID-19 har disrupted den internationale handel, og rejseindustrien er blandt de top 5 værst ramte industrier. Vores undersøgelse taler for sig selv – her mere end 18 måneder efter COVID-19 startede, rapporterer mere end 75% af turistoperatører et omsætningsniveau, der stadigvæk er mindre end 25% af deres ‘normale’ pre-COVID-19 omsætning. Det er meget skræmmende tal.” 

Chokerende mange i turistbranchen søger nye veje

Som følge af de økonomiske konsekvenser er to tredjedele af turistoperatørerne nu begyndt at udforske nye forretningsveje uden for rejsebranchen. Selvom det har været forventet, er det alligevel et chokerende højt tal, mener Rasmus Juul-Olsen.

“Jeg har længe vidst, at turistoperatører har været ekstremt hårdt ramt, men jeg var stadig chokeret over, at så mange som 66% af operatørerne nu er begyndt at udforske forretningsmuligheder uden for rejsebranchen - et tal der viser hvor meget bekymring og hjælpeløshed, som rejsebranchen har befundet sig i under pandemien”. 

Pandemien kan være katalysator for ny innovation og bæredygtig turisme

Pandemien har været katastrofal på rigtig mange måder. Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, mener Rasmus Juul-Olsen. Han peger blandt andet på de indsatser og bæredygtige løsninger, turistoperatører er begyndt at implementere for at tiltrække fremtidens turister.

“Der er dog lys for enden af tunnelen – hvad enten det er Chile, Nepal mv. som nu endeligt igen tillader COVID-19 vaccinerede turister at rejse ind igen uden karantæneophold; turistoperatører, der under COVID-19 har forbedret deres hjemmesider og produkter; en stigende opmærksomhed på og implementering af bæredygtige rejser; og måske endda et boom i virtuel turisme”.

Om undersøgelsen

Bookmundi har via et online spørgeskema spurgt 1.500 pakkerejseselskaber over hele verden om konsekvenserne ved coronapandemien og forventningerne til fremtiden. Over 1.000 rejsebureauer har svaret og hvert svar har samme vægt i undersøgelsens resultater.

Læs hele undersøgelsen her.

Medier er velkomne til at embedde interaktive grafikker af undersøgelsens resultater.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Bonzer

Bonzer



Om Bookmundi

Bookmundi is a Denmark based, but global travel booking portal where you effortlessly can book day tours, fixed group departures, holidays and vacation packages in 130+ countries around the world.

Følg pressemeddelelser fra Bonzer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bonzer

Db Journey Partners with Bonzer to Fuel Global Expansion Through SEO19.8.2025 10:00:00 CEST | Press release

Db Journey, the celebrated Scandinavian company specializing in bags and adventure gear, today announced a strategic partnership with the SEO agency Bonzer. This collaboration is designed to maximize the brand's global reach and strengthen its market position in key segments, including backpacks, luggage, skiing, and more adventure equipment. This partnership highlights the next phase in Db Journey's digital evolution, building on recent momentum fueled by strategic investments from high-profile figures like international football star Erling Haaland. The collaboration will have a broad search focus, with a key emphasis on markets in Scandinavia, Germany, and North America, where the brand's core customer base currently is. "We are very much looking forward to increasing our awareness in our global markets and doing it through search," says Oscar Risberg, Head of Digital Marketing for Db Journey. "We're excited to join forces with Bonzer and together help bring information and products

Db Journey inngår partnerskap med Bonzer for å drive frem global ekspansjon gjennom SEO19.8.2025 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Db Journey, tidligere kjent som Douchebag, det anerkjente skandinaviske selskapet som spesialiserer seg på bager, kofferter og reiseutstyr, kunngjorde i dag et strategisk partnerskap med SEO-byrået Bonzer. Samarbeidet er utformet for å maksimere merkevarens globale rekkevidde og styrke markedsposisjonen i viktige segmenter, inkludert ryggsekker, bagasje, skiutstyr og annet utstyr for reise og aktivitet. Dette partnerskapet markerer neste fase i Db Journeys digitale utvikling, og bygger videre på deres nylige momentum drevet av strategiske investeringer fra profilerte personer som den internasjonale fotballstjernen Erling Haaland. Samarbeidet vil ha et bredt organisk søkefokus, med hovedvekt på markedene i Skandinavia, Tyskland og Nord-Amerika, hvor merkevaren i dag har sin hovedtyngde. «Vi ser veldig frem til å øke bevisstheten vår i de globale markedene, og å gjøre det gjennom organisk søk», sier Oscar Risberg, Head of Digital Marketing i Db Journey. «Vi er glade for å slå oss sammen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye