Kæmpe undersøgelse: To tredjedele af rejsebureauer overvejer nye forretningsveje

Del
Op til 66% af rejsebureauerne søger nu nye muligheder uden for rejsebranchen som følge af COVID-19, viser friske tal fra stor ny undersøgelse. Det er dystre tal, men åbner samtidig op for en gentænkning af turisme med afsæt i bæredygtighed og innovation, mener Rasmus Juul-Olsen, adm. dir. for rejseportalen Bookmundi.

Corona pandemien har sat sine dybe, varige spor i erhvervslivet, og turistbranchen er ingen undtagelse. Det kan tydeligt mærkes på bundlinjen for mange rejseselskaber og turistoperatører, hvor mere end 75% af dem melder om en omsætning på under 25% sammenlignet med før COVID-19.

Det viser en stor undersøgelse foretaget af den internationale rejseportal Bookmundi, der har adspurgt flere end 1.000 rejseselskaber over hele verden.

Revenue loss during worst months of pandemic

Og det er alarmerende læsning, mener Rasmus Juul-Olsen, administrerende direktør for Bookmundi.

“COVID-19 har disrupted den internationale handel, og rejseindustrien er blandt de top 5 værst ramte industrier. Vores undersøgelse taler for sig selv – her mere end 18 måneder efter COVID-19 startede, rapporterer mere end 75% af turistoperatører et omsætningsniveau, der stadigvæk er mindre end 25% af deres ‘normale’ pre-COVID-19 omsætning. Det er meget skræmmende tal.” 

Chokerende mange i turistbranchen søger nye veje

Som følge af de økonomiske konsekvenser er to tredjedele af turistoperatørerne nu begyndt at udforske nye forretningsveje uden for rejsebranchen. Selvom det har været forventet, er det alligevel et chokerende højt tal, mener Rasmus Juul-Olsen.

“Jeg har længe vidst, at turistoperatører har været ekstremt hårdt ramt, men jeg var stadig chokeret over, at så mange som 66% af operatørerne nu er begyndt at udforske forretningsmuligheder uden for rejsebranchen - et tal der viser hvor meget bekymring og hjælpeløshed, som rejsebranchen har befundet sig i under pandemien”. 

Pandemien kan være katalysator for ny innovation og bæredygtig turisme

Pandemien har været katastrofal på rigtig mange måder. Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, mener Rasmus Juul-Olsen. Han peger blandt andet på de indsatser og bæredygtige løsninger, turistoperatører er begyndt at implementere for at tiltrække fremtidens turister.

“Der er dog lys for enden af tunnelen – hvad enten det er Chile, Nepal mv. som nu endeligt igen tillader COVID-19 vaccinerede turister at rejse ind igen uden karantæneophold; turistoperatører, der under COVID-19 har forbedret deres hjemmesider og produkter; en stigende opmærksomhed på og implementering af bæredygtige rejser; og måske endda et boom i virtuel turisme”.

Om undersøgelsen

Bookmundi har via et online spørgeskema spurgt 1.500 pakkerejseselskaber over hele verden om konsekvenserne ved coronapandemien og forventningerne til fremtiden. Over 1.000 rejsebureauer har svaret og hvert svar har samme vægt i undersøgelsens resultater.

Læs hele undersøgelsen her.

Medier er velkomne til at embedde interaktive grafikker af undersøgelsens resultater.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Bonzer

Bonzer



Om Bookmundi

Bookmundi is a Denmark based, but global travel booking portal where you effortlessly can book day tours, fixed group departures, holidays and vacation packages in 130+ countries around the world.

Følg pressemeddelelser fra Bonzer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bonzer

Bonzer og Software-plattformen Kime.ai inngår strategisk partnerskap om AI-synlighet25.11.2025 13:12:32 CET | Pressemeddelelse

København, 24. november 2025:Med over halvparten av forbrukernes research flyttet til AI-tjenester, risikerer bedrifter å bli usynlige hvis de kun fokuserer på klassisk Google-søk. For å imøtekomme denne markedsendringen har Bonzer, et av Nordens ledende SEO-byråer, inngått et tett strategisk partnerskap med det danske programvareselskapet Kime.ai. Partnerskapet skal ruste nordiske bedrifter til å gjenvinne kontrollen i det nye digitale landskapet. Her leverer Kime.ais spesialiserte SaaS-plattform den kritiske datainfrastrukturen som gjør det mulig å analysere og optimalisere synlighet på tvers av tjenester som ChatGPT, Claude, Gemini og Perplexity. Samarbeidet forener to selvstendige spisskompetansene: Bonzers strategiske rådgivning og Kime.ais markedsledende teknologi. Programvaren som avdekker LLM-enes "black box" Mens tradisjonelle søkemotorer i tiår har vært transparente rundt bakenforliggende data, har fremveksten av LLM-er (Large Language Models) skapt et "black box"-scenario fo

Bonzer og software-platformen Kime.ai indgår strategisk partnerskab om AI-synlighed24.11.2025 12:01:49 CET | Pressemeddelelse

København, 24. november 2025: Med over halvdelen af forbrugeres research flyttet til AI-tjenester, risikerer virksomheder at blive usynlige, hvis de kun fokuserer på klassisk Google-search. For at imødekomme denne markedsændring har Bonzer, et af Nordens førende SEO-bureauer, indgået et tæt strategisk partnerskab med den danske softwarevirksomhed Kime.ai. Partnerskabet skal ruste nordiske virksomheder til at genvinde kontrollen i det nye digitale landskab. Her leverer Kime.ai’s specialiserede SaaS-platform den kritiske data-infrastruktur, der gør det muligt at analysere og optimere synlighed på tværs af tjenester som ChatGPT, Claude, Gemini og Perplexity. Samarbejdet forener to selvstændige spidskompetencer: Bonzers strategiske rådgivning og Kime.ai’s markedsledende teknologi. Softwaren der afdækker LLM’ernes “black box” Mens traditionelle søgemaskiner i årtier har været transparente omkring bagvedliggende data, har fremkomsten af LLM’er (Large Language Models) skabt et "black box"-sce

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye