Kæmpe politisk interesse for Landbrug & Fødevarer

Når danske landmænd i næste uge sætter kursen mod delegeretmøde i Herning, så er det ikke bare landmandsbiler med mudder på skærmene, der vil fylde i Hernings gader. Ministerbilerne holder også i kø.

Mere end 500 danske landmænd mødes onsdag morgen i Herning til det årlige delegeretmøde i Landbrug & Fødevarer. Det er et møde i skyggen af den massive, grå sky, der hviler over erhvervets økonomi. Den storpolitiske konflikt med Rusland med efterfølgende handelsboykot og en nedsmeltning af det internationale mælkemarked sender tusindvis af danske landmænd ud af 2015 med røde tal på bundlinjen. Det er i skæret af denne historiske krise hos de danske landmænd, at både statsministeren, miljø- og fødevareministeren, skatteministeren og erhvervs- og vækstministeren træder på talerstolen i Herning Kongrescenter:

”At regeringen så tydeligt tilkendegiver over for os landmænd, at vi er en vigtig og uundværlig del af Danmark, betyder rigtig meget for erhvervet. For det har ærlig talt været småt med lyspunkter de seneste år. Regeringen har allerede bebudet, at arbejdet med 16-punkts planen skal i gang hurtigst muligt. Jeg håber, at statsministeren vil blive mere konkret, når han besøger vores delegeretmøde på onsdag”, siger formand i Landbrug & Fødevarer Martin Merrild.

Regeringen lancerede tidligere på året 16-punkts planen, der blandt andet skal gøre det muligt at gødske mere, fjerne krav om randzoner og efterafgrøder, sikre hurtigere sagsbehandling og styrke eksporten af økologiske varer.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen får ordet fra talerstolen onsdag formiddag, når Landbrug & Fødevarers formand Martin Merrild har aflagt sin beretning. Herefter gives ordet til miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen, hvor tilhørerne i salen får mulighed for at stille ministeren spørgsmål. Festtaleren til aftenens middag er skatteminister Karsten Lauritzen. Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen deltager torsdag formiddag i en paneldebat med blandt andre Landbrug & Fødevarers administrerende direktør Karen Hækkerup under temaet ”Vækst i hele Danmark”.

”Regeringen har fra starten sendt signaler om, at væksten i vores samfund ikke skal centreres i byerne. Senest er 4000 statslige arbejdspladser blevet flyttet ud i hele landet fra København. Men man kan ikke tale om det såkaldte ”Udkantsdanmark” uden også at tale om landbrugets enorme betydning for beskæftigelsen i netop disse områder. Vi spiller en nøglerolle, og det ser ud som om, en del politikere har forstået det”, siger Martin Merrild, formand i Landbrug & Fødevarer.

Du kan streame delegeretmødet her

For yderligere info og program for delegeretmøde kontakt fungerende pressechef i Landbrug & Fødevarer Jens Dissing Munk på telefon 30178874.