Kæmpe politisk interesse for Landbrug & Fødevarer

Når danske landmænd i næste uge sætter kursen mod delegeretmøde i Herning, så er det ikke bare landmandsbiler med mudder på skærmene, der vil fylde i Hernings gader. Ministerbilerne holder også i kø.

Mere end 500 danske landmænd mødes onsdag morgen i Herning til det årlige delegeretmøde i Landbrug & Fødevarer. Det er et møde i skyggen af den massive, grå sky, der hviler over erhvervets økonomi. Den storpolitiske konflikt med Rusland med efterfølgende handelsboykot og en nedsmeltning af det internationale mælkemarked sender tusindvis af danske landmænd ud af 2015 med røde tal på bundlinjen. Det er i skæret af denne historiske krise hos de danske landmænd, at både statsministeren, miljø- og fødevareministeren, skatteministeren og erhvervs- og vækstministeren træder på talerstolen i Herning Kongrescenter:

”At regeringen så tydeligt tilkendegiver over for os landmænd, at vi er en vigtig og uundværlig del af Danmark, betyder rigtig meget for erhvervet. For det har ærlig talt været småt med lyspunkter de seneste år. Regeringen har allerede bebudet, at arbejdet med 16-punkts planen skal i gang hurtigst muligt. Jeg håber, at statsministeren vil blive mere konkret, når han besøger vores delegeretmøde på onsdag”, siger formand i Landbrug & Fødevarer Martin Merrild.

Regeringen lancerede tidligere på året 16-punkts planen, der blandt andet skal gøre det muligt at gødske mere, fjerne krav om randzoner og efterafgrøder, sikre hurtigere sagsbehandling og styrke eksporten af økologiske varer.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen får ordet fra talerstolen onsdag formiddag, når Landbrug & Fødevarers formand Martin Merrild har aflagt sin beretning. Herefter gives ordet til miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen, hvor tilhørerne i salen får mulighed for at stille ministeren spørgsmål. Festtaleren til aftenens middag er skatteminister Karsten Lauritzen. Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen deltager torsdag formiddag i en paneldebat med blandt andre Landbrug & Fødevarers administrerende direktør Karen Hækkerup under temaet ”Vækst i hele Danmark”.

”Regeringen har fra starten sendt signaler om, at væksten i vores samfund ikke skal centreres i byerne. Senest er 4000 statslige arbejdspladser blevet flyttet ud i hele landet fra København. Men man kan ikke tale om det såkaldte ”Udkantsdanmark” uden også at tale om landbrugets enorme betydning for beskæftigelsen i netop disse områder. Vi spiller en nøglerolle, og det ser ud som om, en del politikere har forstået det”, siger Martin Merrild, formand i Landbrug & Fødevarer.

Du kan streame delegeretmødet her

For yderligere info og program for delegeretmøde kontakt fungerende pressechef i Landbrug & Fødevarer Jens Dissing Munk på telefon 30178874.

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance