Kæmpe fald i Dankort-svindel på nettet

En stribe digitale initiativer og fokus på samarbejde med politiet har sendt svindlen med Dankort i frit fald i 2018. På nettet er faldet næsten 50 procent.

Det bliver sværere og sværere for landets lommetyve og betalingskortsvindlere at skaffe sig en stabil indtægt på at stjæle danskernes penge.

Det viser nye tal fra Nets, der i første halvår af 2018 noterede sig et rekordstort fald i svindlen med Dankort. Det totale misbrug med Dankort faldt fra cirka 55 millioner kroner i første halvår 2017 til blot 33 millioner kroner det første halvår i år.

Svindlen i forhold til den samlede omsætning med Dankort faldt i perioden fra 0,026 procent af omsætningen til nu blot 0,016 procent.

Både nettet og fysisk handel

Det store fald dækker over positive tendenser inden for alle typer af svindel, hvor især svindel på nettet er faldet markant.

Her er svindlen faldet med næsten 50 procent – til 15 millioner kroner i første halvår af 2018 i forhold til 29 millioner kroner i samme halvår sidste år. Det skal ses i forhold til, at Dankort-forbruget i samme periode ellers er steget.

Det er et fald fra et misbrug på 0,065 procent af omsætningen til 0,038 procent.

I den fysiske handel er svindlen faldet fra cirka 0,016 procent til nu cirka 0,011 procent af den samlede omsætning.

- Det rekordstore fald er en meget god nyhed, og selv om vi hos Nets investerer massivt i misbrugsbekæmpelse, er æren ikke kun vores. En stor del af faldet skyldes, at vi har forfinet vores samarbejde med politi, banker og e-handlen i øvrigt, og det bærer nu frugt, siger Kaspar Kock Kristensen, der er vicedirektør for misbrugsbekæmpelse hos Nets.

Ny teknologi og politisamarbejde

Han peger på en lang række af eksempler på indsatser, der giver resultater: Dels er den øgede udbredelse af kontaktløse betalinger med til at nedbringe antallet af PIN-kode-afluringer og dertilhørende svindel, dels virker produktet ’Dankort Secured by Nets’, hvor køberen modtager en SMS med en kode, man skal taste ind, inden man kan gennemføre en handel på nettet for større beløb.

- Men især vores samarbejde med politiet på flere områder giver pote. Det gælder for eksempel en indsats for at fange betalingskort-tyve, eller vores samarbejde med politiet rundt om i landet om at dæmme op for pirattaxaer, der svindler med folks betalingskort, siger Kaspar Kock Kristensen.

Misbrugsbekæmpelse har gennem et længere stykke tid været en særlig prioritet hos Nets, der har investeret betydeligt i nye teknologier og samarbejder på området – ikke mindst for at dæmme op for de stadigt dygtigere kriminelle.

Også flere præventive kortudskiftninger formodes at være medvirkende årsag til den lavere svindel.

Tallene kan findes i tabelform på http://dankort.dk/Pages/Misbrugstal.aspx

Kontakt hos Nets: Pressechef Søren Winge, 2948 2646, swing@nets.eu