Kæmpe entreprenørskabsfestival går live til hele Danmark i uge 47

Fra mandag den 16. november blænder Fonden for Entreprenørskab vi op for allerførste udgave af Danish Entrepreneurship Festival. Gennem hele uge 47 mødes tusindvis af elever og studerende med iværksætterideer i online idekonkurrencer, får sparring fra hundredvis af erfarne erhvervsfolk og inspiration fra kendte iværksættere og investorer. Lisbeth Østergaard, Camilla Ottesen og Peter Falktoft er ugens værter, og alle kan følge med live.

Flere end 2300 elever og studerende fra hele landet har knoklet med at finde på nytænkende og innovative ideer i månedsvis. Nu er de klar til at dyste i et væld af opfinder- og iværksætterkonkurrencer til Danish Entrepreneurship Festival i uge 47, hvor der samlet forventes over 5000 deltagere.

Normalt samler Fonden for Entreprenørskab de tusindvis af iderige unge fra hele landet til én fælles konkurrencedag, men Corona-situationen har i år givet et kreativt benspænd, så én dag er blevet til en hel uges festival og samtidig er alt rykket online.

Fra mandag den 16. november til fredag den 20. november åbner de virtuelle døre, og de tusindvis af unge er klar til at give deres livs pitch, mens erfarne erhvervsfolk sidder klar som frivillige dommere og vil give alle de unge sparring, feedback og gode råd til næste skridt, uanset hvilken konkurrence de deltager i. De unge kommer fra både folkeskoler, friskoler, efterskoler, ungdomsuddannelser, erhvervsskoler og videregående uddannelser.

Meget mere end en konkurrence

Til festivalen dyster de tusindvis af elever og studerende i flere forskellige konkurrencer og kategorier delt ind efter aldersgruppe og uddannelsestype. Den allerstørste konkurrence er Idékonkurrencen, hvor flere end 1500 elever og studerende deltager. Derudover skal vinderne af opfinderkonkurrencen Projekt Edison for elever i 6.-7. klasse findes, ligesom der skal kåres en vinder af Da Vinci-konkurrencen for elever på ungdomsuddannelserne. Erhvervsskoleeleverne dyster i Kickstart Programme, mens studerende, der reelt er i gang med at starte virksomheder, dyster om tre verdensmålsmikrolegater.

Ud over konkurrencerne er et stærkt felt af iværksættere, investorer og andre dygtige mennesker er klar til at inspirere alle med deres erfaring og viden. Det er bl.a. iværksætter og investor Mia Wagner, Tech investor Sune Alstrup, CEO i Netcompany André Rogaczewski og managing partner i byFounders Tommy Andersen.

Se hele programmet her.

Festivalen sparkes i gang med et åbningsshow for alle mandag den 16. november kl. 9, og afsluttes med en stor finale og kåring af vindere fredag kl. 11.15.

Danish Entrepreneurship Festival 2020 er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab med Totem Entertainment og Odense Kommune som partnere og afvikles fra fire studier i Odense Congress Center.

Følg med live via dette link hele ugen.

Danske gymnasielever vinder global entreprenørskabskonkurrence med innovativ opfindelse til ADHD-børn7.6.2021 21:08:49 CEST | Pressemeddelelse

Det var med tilbageholdt åndedræt og store øjne, da spændingen blev udløst, og vinderen af det allerførste globale mesterskab i entreprenørskab, De La Vega Global Entrepreneurship Award, skulle findes mandag aften. Seks hold fra hele verden havde kvalificeret sig, men prisen gik til danske Bubbles, som har udviklet lydtætte læringsbobler til børn, der har svært ved at bevare fokus i undervisningen.

UCN vinder ny diversitetspris for kæmpe arbejde med at fremme diversitet27.5.2021 17:27:15 CEST | Pressemeddelelse

På UCN arbejder de målrettet med diversitet på tværs af uddannelser, projekter og aktiviteter. De har et strategisk fokus på at fremme entreprenørskab blandt deres kvindelige studerende og støtter mangfoldighed på tværs af deres entreprenørskabsaktiviteter. Derfor blev de torsdag den 27. maj de allerførste vindere af Diversitetsprisen, som uddeles af Fonden for Entreprenørskab.

Ung kvinde vinder DM i Entreprenørskab med mission om social ansvarlighed27.5.2021 17:06:27 CEST | Pressemeddelelse

”Det værste man kan gøre, er ikke at gøre noget”. Det mantra lever 26-årige Gry Pedersen fra Hadsund i den grad op til. I december 2020 fik hun ideen til en virksomhed, der skal hjælpe mennesker i arbejde, og i dag har virksomheden 12 ansatte. Grys innovative tilgang, ihærdighed og dedikation blev torsdag den 27. maj belønnet, da hun og virksomheden Pakkeriet Hadsund vandt DM i Entreprenørskab for studerende, en billet til EM og 50.000 kr. i startkapital. Der var også priser til studerende fra Odense og Aarhus.

Fynske elever vinder sølv og bronze til DM i Entreprenørskab15.4.2021 16:29:34 CEST | Pressemeddelelse

Støjabsorberende skillevægge til klasselokaler og app der skal skabe øget motivation til motion for unge via et bedre overblik over idræt i nærområdet. De ideer var så gode og gennemtænkte, at tre elever fra Skt. Hans Skole i Odense og tre elever fra Vesterdal Efterskole i Nr. Aaby torsdag den 15. april løb med 2. og 3. pladsen til Next Level - Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for grundskoleelever.