Kæmpe digitalt potentiale i de små virksomheder

I dag åbner den internationale iværksætteruge, Global Entrepreneurship Week, med hundredevis af arrangementer over hele landet. Temaet er digitalisering og potentialet for bedre brug af digitalisering i de små virksomheder er enormt, viser en ny undersøgelse fra Ase.

Hele fire ud af ti virksomheder udnytter ikke de digitale muligheder. Og hver fjerde virksomhed har ikke engang en hjemmeside.

”Det bekræfter, at digitaliseringen er den største og vigtigste opgave i dansk erhvervsliv de næste mange år. Nu handler det om at gribe muligheden og udnytte det digitale potentiale. Fremtidens kunder færdes i højere grad på nettet frem for i gågaden. Og kontakten til dem via traditionelle printannoncer svinder og telefonbogen er død. Derfor skal de ganske enkelt med på den digitale vogn, hvis dansk erhvervsliv skal være konkurrencedygtigt,” siger adm. direktør Karsten Mølgaard Jensen, Ase, og tilføjer:

”Vi har en helt klar fornemmelse, at lysten ikke mangler. Det kan vi se på vores Succes Online kurser, som vi driver sammen med Google, der er rene tilløbsstykker samt den stigende brug af vores digitale værktøjskasse.”

Der er store økonomiske gevinster at hente for Danmark, hvis de små virksomheder kommer med på den digitale bølge. Virksomheder, der investerer i digitalisering, har højere vækst i produktiviteten end dem, som halter bagefter den digitale udvikling. Derfor peger Ase nu på, at den offentlige erhvervsfremmeindsats også må fokuseres i retning af digitalisering og henvende sig til de små virksomheder.

”Erhvervsfremmesystemet er oppe til revision nu. Det er alletiders chance for at få fokus rettet mod digitaliseringen. Her er der en vigtig pointe i, at digitalisering ikke kun er for nystartede virksomheder. Vi skal have de ældre virksomheder med. Her svarer mange, at de ikke digitaliserer, fordi de mangler tid. Det er en farlig tilgang, som vi må have brudt, og det kan erhvervsfremmesystemet bruges til at fremme,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Link til undersøgelse:

For yderligere oplysninger kontakt pressechef Troels Krog, Ase: 21359026

Den internationale iværksætteruge: Ny kamp for overlevelse – de store vil være sammen med de små13.11.2017 06:03pressemeddelelse

De store virksomheder bejler til de helt små iværksættere. I kampen for overlevelse er samarbejde mellem iværksættere og etablerede virksomheder blevet det nye sort i dansk erhvervsliv. Tendensen med at små og store virksomheder går sammen for at undgå at blive udkonkurreret er samtidig temaet i årets helt store iværksætteruge, der skydes i gang i dag.

Ase: Erhvervspakke går stort set forbi ni ud af ti virksomheder30.8.2017 10:48pressemeddelelse

A-kassen Ase med 65.000 medlemsvirksomheder glæder sig over regeringens ønske om at øge investeringerne i danske arbejdspladser og give flere virksomheder mulighed for at vokse sig til nye globale erhvervssucceser. Problemet med erhvervspakken er bare, at de færreste iværksættere og små virksomheder nogensinde vil få gavn af de foreslåede tiltag som aktiesparekonto, investorfradrag og bedre skattevilkår for investeringsforeninger, påpeger adm. direktør Karsten Mølgaard Jensen efter regeringen onsdag fremlagde erhvervspakken "Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs-og iværksætterudspil."