Kæmpe aftale om fibernet til hele Danmark

Nianet og Coop indgår aftale der skaber grundlaget for fremtidens digitale dagligvarehandel og sikrer bedre netforbindelser i yderområder

Danmarks største dagligvarevirksomhed, Coop, har indgået en stor aftale med Nianet A/S, om fibernet til minimum 1050 Coop butikker i Danmark.

Det skal skabe fundamentet for fremtidens IT i butikkerne.

Aftalen indebærer, at der nu kommer fibernet i mange, mindre befolkede områder, og dermed får mange borgere langt bedre netforbindelse, end de har i dag. Arbejdet begynder i løbet af kort tid, og allerede i år vil mange opleve bedre forbindelser. Fordi Coop opgraderer deres infrstruktur markant (minimum 100 megabit fiber pr. butik), vil det trække fiberinvesteringer ud til områderne, hvor Coop har sine butikker.

”Med denne aftale har vi taget et væsentligt skridt mod fremtidens Coop, hvor vi kommer til at tilbyde vores medlemmer og kunder mange nye løsninger, der vil gøre deres hverdag lettere. F.eks. i form af Coop Medlem app´en, som flere hundrede tusinde allerede har downloade på deres smartphones,” siger teknologidirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

Nianet, der er ejet af 14 regionale energiselskaber, er begejstret for at have vundet ordren, i kamp mod markedets øvrige og større udbydere.

”Vi glæder os i den grad over ordren, både fordi det er en stor ordre for os og fordi vi synes, at Coops værdier og vores passer perfekt sammen. Med dette projekt kan vi give et kæmpe løft til yderområder, som mange steder i dag plages af meget dårlige netforbindelser,” siger adm. direktør Rasmus Helmich, Nianet A/S

Coop valgte Nianet af flere årsager.

”1. De var konkurrencedygtige på pris

2. Vi har vurderet, at vi vil få den bedste service, fordi de selv ejer deres fibernet

3. De er ligesom os forbrugerejet. Det gør, at de ønsker at give alle danskere bedre netforbindelse, også dem som bor i yderområder, hvor det ikke umiddelbart er rentabelt for de større og traditionelle fiberselskaber at levere,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Yderligere information:

Teknologidirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop, 5221 3201

Adm. direktør Rasmus Helmich, 2083 9111

Fakta reducerer madspild for over 20 millioner kroner på ét år24.1.2018 06:00pressemeddelelse

I 2017 præsterede Fakta-kæden sit laveste niveau af madspild i 4 år. Sammenlignet med 2016 har Fakta reduceret madspild for mere end 20 millioner kroner. ”Det er et enestående resultat. Vi har et stort fokus på den gode indkøbsoplevelse. Det kan vi også se kunderne belønner os for i Coops seneste tilfredsundersøgelse, hvor vi går markant frem. At vi kan lægge yderligere til den positive oplevelse ved at kunne tilbyde vores kunder at købe en vare tæt på udløb til en særlig god pris, giver bare rigtig god mening. Derfor skal vores kunder også have tak for at gå sammen med os om at reducere madspild.”, udtaler Direktør i Fakta, Stina Glavind. Forklaringen på det reducerede madspild skyldes en målrettet indsats: * Systematisk nedsættelse af varer med kort holdbarhed * Uddannelse i disponering * Ekstra fokus på samarbejde i hele organisationen fra butikker til bagland. En af de ting kunderne er blevet mere tilfredse med, er friskhed i frugt og grønt, når de handler i Fakta. Det fremgår af d

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse11.1.2018 14:00pressemeddelelse

En af Skandinaviens mest erfarne ledere inden for dagligvarehandelen, træder nu ind i bestyrelsen for Coop Danmark A/S og Coop Holding. Det er Karl Wistrand, som har været direktør i to af Sveriges største dagligvarevirksomheder, ICA og Coop Sverige. I ICA sluttede han som finansdirektør, CFO, og siden har han været adm. direktør for Coop Sverige. Han er i dag medlem af direktionen i Swedavia, der driver og udvikler 10 lufthavne i Sverige, herunder Arlanda. ”Med Karl Wistrand får vi dyb erfaring i både drift af detailhandel og finansiel styring ind i Coops bestyrelse, og jeg ser frem til samarbejdet,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.