Jyske og fynske bilforhandlere er bedst til at tjene penge

Rekordhøjt bilsalg smitter af på forhandlerne

Kolding, 14. april 2016

Det store bilsalg smitter nu af på bilforhandlerne indtjening. Det viser en ny analyse foretaget af Bilbranchen og Deloitte. Særligt de jyske og fynske bilforhandlere oplever gode tider. Begge regioner har oplevet en stigning i indtjeningen for andet år i træk.

- De jyske og fynske bilforhandlere har generelt været gode til at tilpasse sig nye markedsvilkår. Samtidig nyder de godt af lavere omkostninger til lokaler og lønninger end i Hovedstaden. Det gør, at de kan sætte dobbelt så mange penge i banken pr. ansat som deres kolleger i København, siger partner i Deloitte Lars B. Nielsen.

I 2015 blev 207.554 nye biler registreret i Danmark. Det er en stigning på næsten 22 pct. på bare tre år.

- Der er ingen tvivl om, at en så stor fremgang i bilsalget har kunnet mærkes hos forhandlerne. Samtidig ser vi også, at andelen af de helt små biler igen er på retur. Også det er med til at øge indtjeningen i branchen, da de større biler selvsagt giver en større fortjeneste, siger Lars B. Nielsen.

Ifølge branchedirektør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen, kan de jyske og fynske bilforhandlere dog langt fra hvile på laurbærrene. Der skal investeres i nye, digitale koncepter, hvis kunderne skal fastholdes:

- Skal forhandlerne øge deres konkurrenceevne, er der ingen tvivl om, at de er nødt til at have fokus på digital innovation. Det gælder bl.a. udviklingen af unikke kundekoncepter, der hører til blandt de vigtigste konkurrencefremmende initiativer. Kunderne orienterer sig mere og mere digitalt, når de køber produkter. Det skal forhandlerne naturligvis kunne matche.

- Samtidig er det værd at bemærke, at fremgangen i bilsalget primært må tilskrives et hastigt voksende leasingmarkedet. En ny undersøgelse, som Voxmeter har lavet for Bilbranchen, viser, at leasingpotentialet er mindre uden for Hovedstaden.

Bilforhandlerne i Syddanmark tjente 72.000 kr. pr. ansat i 2015, mens bilforhandlerne i Midt- og Nordjylland tilsvarende kunne sætte 66.000 kr. i banken. De københavnske forhandlere måtte nøjes med 33.000 kr. pr. ansat, altså halvdelen.

Autoanalysen 2015 omfatter 606 bilforhandlere, 17 bilimportører og 40 lastbilforhandlere. Analysen omfatter årsrapporter offentliggjort frem til december 2015. Analysen er gennemført som et samarbejde mellem Deloitte og Bilbranchen under Dansk Industri.

Partner og leder af Deloittes Markedsgruppe Auto
Tlf. +45 3070 3728