Jyske Bank er først med stor lettelse til bankkunder

En familie har ofte flere banker i deres liv. Derfor giver Jyske Bank nu privatkunder mulighed for at tilknytte deres konti i andre banker til Jyske Mobilbank.

Privatkunder med Jyske Mobilbank får nu mulighed for at tilknytte deres konti i andre banker til Jyske Mobilbank.

I praksis betyder det, at hvis man har Jyske Mobilbank – og derudover har en mobilbank-konto i Danske Bank, Nordea eller andre danske banker -  så vil man inde i sin Jyske Mobilbank nu kunne se, hvad der står på kontoen uanset, hvilken bank det er.

”Nu åbner Jyske Mobilbank for open banking. Vi ser gode perspektiver i, at Jyske Banks kunder nu kan se konti fra andre banker i Jyske Mobilbank. Vi har boligkunder i Jyske Bank, som ”kun” har boligprodukterne hos os. Ved at kunne vise alle kundens konti i Jyske Mobilbank, kan vi give dem det fulde overblik over økonomien ét sted. Det håber vi, de vil have glæde af”, siger bankdirektør Peter Schleidt, Jyske Bank.

Jyske Bank er først blandt bankerne i Danmark med denne mulighed.

Det er en ændring i europæisk lovgivning, der giver muligheden for det nye system. Loven er ændret, så kunderne har fået ejerskabet over deres egne konto-informationer. Det er ikke længere bankerne, som ”ejer” vores bankkonti.

Et lille hold mænd og kvinder i Jyske Bank og Bankdata, har i den seneste tid arbejdet intenst på at skabe it-systemer, der kan forvandle lovændringen til praksis, så Jyske Banks privatkunder kan tilknytte konti i andre banker til deres mobilbank. Det sker i samarbejde med it-virksomheden NAG, Nordic API Gateway, som er en del af selskabet Spiir.

Projektet har gået under kodeordet Merlin og er udarbejdet i dybeste hemmelighed.

Man skal aktivt tilvælge løsningen i sin mobilbank og give sit samtykke til at hente data. Det skal kun gøres én gang.

Når man så vil tilmelde en anden bank, skal man logge på den ønskede mobilbank – via sin Jyske Mobilbank.

"Herved skabes populært sagt en tunnel, som konti og saldo-posteringer transporters igennem til Jyske Mobilbank. Også det skal man kun gøre én gang. Herefter vil man kunne se sine konti, saldi og posteringer i den anden bank på sin Jyske Mobilbank”, forklarer Søren Skouenborg, Jyske Bank, som er ansvarlig for mobilbanken og for udviklingen af det nye system.

Man kan se sine konti i den anden bank, men ikke foretage transaktioner derinde. Men Søren Skouenborg siger, at den mulighed vil være ”en helt naturlig udvikling.”

Kunderne behøver ikke bekymre sig om, hvorvidt Jyske Bank vil fiske oplysninger om de andre banker, kunden har.

”Oplysninger om passwords eller konti kan hverken ses af Nordic API Gateway eller Jyske Bank. Den anden bank, der tilknyttes til Jyske Mobilbank, kan heller ikke se, at der bliver overført konto-oplysninger til Jyske Bank.

Og rent sikkerhedsmæssigt er kunden logget på vores mobilbank og omfattet af vores sikkerhed ”, siger Søren Skouenborg.

At kunne knytte andre bankers konti til Jyske Mobilbank er samtidig et led i Jyske Banks strategi for at gøre det lettere at blive kunde i banken.

”Perspektivet for os er, at kunderne selv skal kunne oprette sig som kunder i banken. Her kan de vælge en konto, eventuelt også Visa Mobil og Apple Pay, og de kan logge ind i Jyske Mobilbank.

I Mobilbanken kan kunden så hente sine eksterne konti og danne et automatisk budget. Og sammen med oplysninger om sin økonomi fra skat, er kunden og Jyske Bank allerede efter 10 minutter klar til rådgivning om det boligkøb, kunden drømmer om”, siger bankdirektør Peter Schleidt, Jyske Bank.

Yderligere oplysninger:

Bankdirektør Peter Schleidt: Mobil: 6136 0000. Mail: Peter.Schleidt@jyskebank.dk

Product Owner Søren Skouenborg: Mobil: 2636 2223. Mail: skouenborg@jyskebank.dk