home a/s

Jyderne elsker købmanden lidt mere end sjællænderne

Del

Overalt i landet er lokal dagligvarebutik i top – men betydningen topper i Jylland, viser måling

Købmanden skubber også til flyttebilen. Hele 51 % af danskerne vil som noget af det første kigge efter et sted at købe ind, hvis de skal finde et nyt hjem, viser flyttebarometeret fra ejendomsmæglerkæden Home og analysevirksomheden YouGov. Foto: Colourbox (foto må bruges ifbm med omtale af nyheden)
Købmanden skubber også til flyttebilen. Hele 51 % af danskerne vil som noget af det første kigge efter et sted at købe ind, hvis de skal finde et nyt hjem, viser flyttebarometeret fra ejendomsmæglerkæden Home og analysevirksomheden YouGov. Foto: Colourbox (foto må bruges ifbm med omtale af nyheden)

En lokal dagligvarebutik betyder meget i forhold til, hvor vi har lyst til at bo, viser en stor måling fra ejendomsmæglerkæden Home og analysevirksomheden YouGov.

Flest danskere har ’tæt på indkøbsmuligheder’ blandt de tre vigtigste kriterier for et kommende hjems beliggenhed ifølge årets flyttebarometer fra Home.

Hele 51 % af danskerne vil som noget af det første kigge efter et sted at købe ind, hvis de skal finde et nyt hjem.

”Det gør en ’købmand’ til den vigtigste flyttefaktor af alle,” fastslår Michael Dalsager, der er talsperson og senior kommunikationskonsulent i Home.

Købmand hitter mest i Nord- og Sydjylland

Det lokale nærkøb hitter i alle regioner, men når det er sagt, så er der ifølge undersøgelsen signifikante forskelle mellem Jylland og Sjælland.

I Nordjylland og i Syddanmark har hele 57 % og 55 % indkøb øverst på radaren, mens det ’kun’ er 48 % og 47 % i Hovedstaden og Sjælland. I Midtjylland er det 52 %.

”En købmand er mange steder mere end blot indkøb af hverdagsforsyninger. Et lokalt sted for indkøb skaber også om netværk, nærhed og sammenhængskraft. Når du handler i din lokale butik, hilser du på og taler du med folk, du kender,” siger Michael Dalsager, der er senior kommunikationskonsulent og talsperson i Home.

Den store betydning af en købmand går igen i en anden undersøgelse fra De Samvirkende Købmænd og Norstat. To ud af tre danskere – (66 %) – ser den lokale købmand som en positiv og vigtig del af lokalsamfundet.

Den lokale købmand er også vægtet højt, fordi en dagligvarebutik ud over at trække nye folk til byen skaber arbejdspladser og vækst, der er med til at holde gang i hjulene i lokalsamfundet. 

FAKTA: ’Købmanden’ topper popularitetsbarometeret

  • I det årlige flyttebarometer fra Home og YouGov topper købmanden listen over de vigtigste ting for et hjems beliggenhed.
  • Hele 51 % af danskerne peger på ’tæt på indkøbsmuligheder’ som en af de tre vigtigste kriterier for hjemmets beliggenhed. Det er støt stigende og signifikant flere end de seneste tre år. I 2020 lå andelen på 42 %.
  • Nummer to og tre på listen er at bo ’tæt på skov eller anden natur’ (35 %) og ’uden støj, forurening, lugtgener i nabolaget – fx fra trafik/industri/landbrug mm.’ (32 %).

Kilde: home og YouGov, flyttebarometer gennemført blandt 2027 repræsentative danskere over 18 år i februar 2023. 

Billeder

Om home

home-kæden - kort fortalt

home er ejendomsmæglerkæde for Danske Bank-koncernen og et 100 % ejet datterselskab af Realkredit Danmark.

Det er homes mission at være ejendomsmægler for alle, der flytter.
I home hjælper vi dig godt på plads i boliglivet.

  • home er en af landets mest kendte ejendomsmæglerkæder
  • home blev stiftet den 1. august 1989
  • home omsætter årligt boliger for en værdi af 30-35 mia. kr.
  • home har ca. 850 ansatte
  • home er en franchise-kæde
  • home har ca. 120 franchisetagere
  • home har 185 home-butikker fordelt over hele landet**
  • homes ejendomsmæglere formidler også lejeboliger
  • home har særligt uddannede køberrådgivere
  • home har 4 servicecentre, hvor specialister klarer alt papirarbejdet i handlen.

Find nærmeste home-forretning her, eller ring på tlf. 8615 4300.


Kom godt hjem!

*  Kilde: Analyseinstituttet YouGov, brandtracking.
** medio 2022.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye