Justitsministeren: ”Kriminalforsorgen kan ikke holde særlig længe under det her pres”

Der er enighed om, at det står slemt til i Kriminalforsorgen på dagens samråd i Retsudvalget, der dog ikke resulterer i akutte løsninger.

”Vi skal have sat en prop i afgangen af fængselsbetjente.” Sådan indleder Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) dagens samråd i Retsudvalget, der på hendes opfordring er samlet for blandt andet at diskutere Kriminalforsorgens afgangsanalyse, den store personalemangel, og hvilke initiativer, justisministeren agter at sætte i søen for at skabe den prop, der skal til.

Til det svarer han, at der skal både akutte og strukturelle løsninger til for at løse det pres, Kriminalforsorgen lider under. De akutte løsninger er, at der er tilført 81 millioner kroner i foråret for 2020 og et forslag om 95 millioner kroner til 2021 er sat på finanslovsforslaget. Pengene skal primært gå til flere pladser til indsatte, lønninger og medicinhåndtering.

Flere pladser kræver flere betjente, og justitsministerens svar fører da også nye spørgsmål med sig fra Karina Lorentzen Dehnhardt.

”Hvor mange fængselsbetjente budgetterer man med? Med de nye pladser bliver bemandingen smurt endnu tyndere ud. Lige nu udlover fængselsbetjente penge og biografbilletter for at komme af med deres ekstravagter, fordi de og deres familier ikke kan bære det længere.”

Det egentlige slag skal slås ved flerårsaftalen
Nick Hækkerup kommer ikke med et konkret bud på, hvor mange betjente, der mangler.

”Der er mange ting, der spiller ind i opgørelsen af antallet af fængselsbetjente. Men vi lægger ikke op til kun at afsætte penge til mursten, der skal følge bemanding med. I kan hver især vise til finanslovsforhandlingerne, at I vil have flere penge tilført til Kriminalforsorgen, det vil jeg modtage med taksigelser og klap,” siger han og understreger, at det i hans øjne ikke kun handler om penge.

”Kriminalforsorgen kan ikke holde meget længere under det her pres. Men pengene løser desværre ikke alt. Det er strukturelle problemer, der er skabt over tid, og det tager også tid at løse dem. Det egentlige slag kommer til at stå ved den nye flerårsaftale i 2021.”

Uambitiøst at vente til flerårsaftalen
Karina Lorentzen Dehnhardt er ikke tilfreds med, at der først stiles efter at løse Kriminalforsorgens problemer med den nye flerårsaftale. Hun kalder det uambitiøst og mener sagtens, man kan sætte ind flere steder allerede nu.

”Der bliver skåret i sikkerhedsposter, der mangler fire ledere i en af regionerne, der er ekstreme mængder af overarbejde og af måltal og registreringer, der ville frigøre tid i hverdagen, hvis de blev skåret væk. Fængselsbetjentene ser dem ikke som andet end tåbelige krav fra politikerne. Jeg synes, vi skal inddrage personalet hurtigst muligt, så de kan hjælpe os med at lave en liste over ting, vi kan gøre noget ved allerede nu.”

Justisministeren er enig i, at det er ukonstruktivt med unødvendige måltal og opfordrer alle til at sende ham eksempler. Han svarer ikke på, om han vil standse de nævnte nedskæringer, og Karina Lorentzen Dehnhardt er ikke blevet meget klogere på bemandingsproblematikken ved mødets slutning. Hun lover at sende flere spørgsmål og håber på et møde mere, så diskussionen kan fortsætte.

Peter Skaarup og Morten Messerschmidt fra Dansk Folkeparti foreslår at fjerne SU i elevperioden. Det forslag er justitsministeren i gang med at undersøge i forbindelse med revision af fængselsbetjentuddannelsen.