Juni stod i tryghedens tegn i Billund Lufthavn

Den første sommermåned er nået til vejs ende. Juni er gået med at øge trygheden og gøre det endnu mere synligt for de rejsende, at Billund Lufthavn er et trygt sted at rejse fra. Det oplevede 15.840 passagerer, da de i juni rejste igennem lufthavnen. Nu er der en spirende optimisme om fremtiden.

Den første sommermåned er normalvis er fyldt med summen af glæde, spænding og rejsefeber. I år er der kun gået 4,2 procent af sidste års passagertal igennem terminalen. Men selvom stemningen i år bar præg af tomhed, var der en overskyggende stemning af håb og troen på en lysere fremtid. Der blomstrer en forventning om, at alt bliver godt igen.

Hverdagen bliver anderledes. Lufthavnen tilpasser sig den nye virkelighed, men det går godt. Det går den rigtige vej. Det kan mærkes i lufthavnen.

– Bunden er nået, og vi har arbejdet på at synliggøre trygheden i lufthavnen. Det har været med til at skærpe fokus på fremtiden, og det kan vi mærke i lufthavnen. Der er en beslutsomhed om, at vi skal arbejde os igennem krisen, som er ved at vende. Det skaber optimisme, håb og tro på en god fremtid, fortæller Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn.

Gang i flyselskaber og rejsebureauer

Mod alle forventninger ser Billund Lufthavn flere og flere rejsebureauer rejse sig fra hård modgang og alligevel formår at lave rejsepakker til rejsesultne danskere.

Bravo Tours, Apollo, Primo Tours, Balkan Holiday, TUI, Spies og SunWeb har alle været hurtige til at tilpasse sig den nye virkelighed, og det betyder, at sommeren ikke er helt tabt. Flere danskere har ligeså bevaret troen på, at de nok skulle komme på charterferie i sommeren 2020.

– Sommeren bliver langt fra som forventet, men der er alligevel både rejsende og rejsebureauer, der har bevaret troen på at få en bid af sommeren syd på og slår derfor til nu. Rejsepakkerne er populære blandt danskerne, og der kommer hele tiden nye ruter og flere flyselskaber tilbage. Så vi forventer, at vi stille og roligt får flere og flere passagerer igen – måske helt op til 25 procent af vores normale passagertal i juli/august. Danskerne vil ud at rejse, siger Jan Hessellund.

Billund Lufthavn som global luftbro for luftfragt

Luftfragten på den sydlige del af landingsbanen i Billund Lufthavn er stadig påvirket af, at passagerflyene står grundet på jorden og ikke er i luften, hvor de hører til. Men på trods af stor nedgang på fragten på passagerflyene, der normalvis flyver ud af de store hub-lufthavne, er der kun en beskeden tilbagegang på 5,5 procent af, hvad der var sidste år. Det svarer til en nedgang på 322 tons luftfragt.

Det er de mange chartrede fly, der har fløjet med grise, værnemidler og meget andet, der holder fragten oppe. Cargo Center Billund er et moderne internationalt cargocenter, der kan håndtere alt luftfragt effektivt og dynamisk, og det bliver bevist gang på gang – også her i krisetiden.

– Det er et stærkt team, der sætter dagsordenen på cargosiden. Når flyet med luftfragt lander, kan flyet være tømt og fyldt igen på under to timer. Det er effektivitet, og det er derfor, at Billund Lufthavn også er stærke på luftfragtsiden, fastslår Jan Hessellund.

Se tallene for juni 2020 her

Vestdanmarks internationale lufthavn: Vi skal blive endnu dygtigere i 202422.4.2024 14:01:23 CEST | Pressemeddelelse

Årsrapport 2023: Billund Lufthavn slog alle tiders passagerrekord i 2023 og vækstede med syv procent. Dermed gik knap fire millioner rejsende gennem terminalbygningen. Målsætningen for 2024 er en tangering af den rekord – det forudsætter imidlertid at rejselysten hos danskerne og udenlandske turister fortsætter. Samtidig skal lufthavnens evne til kontinuerligt at tilpasse sig en forandret konkurrencesituation styrkes.