Julie kæmpede sig til lærlingepris på Lolland-Falster

25-årige Julie Lærke Lorentzen fra Sakskøbing har måtte kæmpe mere end almindeligt hårdt for at blive en rigtig dygtig kontorelev.

Men på vejen har hun scoret en stribe 10-taller og et enkelt 12-tal ved sine eksaminer ved kontoruddannelsen på ZBC Næstved, og tirsdag aften bliver der for alvor sat pris på hendes indsats som kontorelev på virksomheden E.ON Wind Services A/S i Rødbyhavn.

Set i lyset af at Julie, undervejs i sin læretid, pådrog sig en alvorlig kronisk lidelse, er hendes præstationer endnu mere imponerende. Gentagne indlæggelser har ikke kunnet sætte en stopper for hende.

Og nu er tiden inde til at belønne hende med titlen Årets Lærling 2018, mener DI Lolland-Falster, som overrækker hende prisen på erhvervstræffet tirsdag aften i Maribo.

- Vi havde i lang tid overvejet at få en kontorelev. Men der kan være lang vej fra tanke til handling. Nu tog vi beslutningen og for at sige det lige ud, gjorde vi det for vores egen vindings skyld. Det blev så en mulighed for Julie for at gennemføre sin uddannelse og en mulighed for, at vi kunne få ansat en kontorelev. Og hvilken elev!

Sådan siger Julies arbejdsgiver, CEO Pia Lanken, E.ON Wind Services A/S, som indstillede hende til prisen som årets lærling.

I DI Lolland-Falster nikkede bestyrelsen til forslaget og kvitterede med en pris.

- Dygtighed betyder meget, men er der også kampkraft og vilje tilstede, så er det absolut en pris værdig. At Julie har gjort det godt som kontorelev i virksomheden på trods af en alvorlig sygdom, det er jo naturligvis endnu mere bemærkelsesværdigt, siger formanden for DI Lolland-Falster, adm. direktør Allan Holstener Schmidt, A. Schillers Maskinfabrik A/S.

Julie har løst vigtige opgaver for virksomheden i sin læretid. F.eks. har hun haft ansvaret for arbejdet med at få de nye skrappe regler om virksomhedernes beskyttelse af personfølsomme data indført i virksomheden. Julie fik konstateret sygdommen Colitis Ulcerosa i 2012.

- Jeg kan kun anbefale alle virksomheder til at være med til at støtte unge mennesker - også dem som har udfordringer såsom en kronisk sygdom. De bidrager nemlig hver dag, de er på arbejde, med så meget positivitet og ejerskab, siger Pia Lanken.

Yderligere oplysninger fås hos Pia Lanken, tlf. 3038 6180, eller chefkonsulent Kristian Birkegaard, tlf. 6060 0547.

Vinderen af DI Lolland-Falsters Lærlingepris 2018 Julie Lærke Lorentzen
Vinderen af DI Lolland-Falsters Lærlingepris 2018 Julie Lærke Lorentzen