Julevedhæng støtter hjertesyge børn

Hjerteforeningen, Børnehjertefonden og Matas sætter i juletiden fokus på forskning i medfødte hjertesygdomme hos børn og retten til et længere og bedre liv, også selvom man har en hjertefejl

Hvert år kommer ca. 500 børn til verden med en medfødt hjertesygdom, hvilket gør hjertefejl til den hyppigste medfødte misdannelse. Selvom behandlingsmulighederne er blevet bedre med årene, må mange hjertebørn leve et liv, som er præget af sygdom. Hjerteforeningen og Børnehjertefonden støtter forskning i børnehjertesygdomme og nye behandlingsmetoder, som sikrer hjertebørnene flere og bedre leveår, og igen i år bakker Matas op om den vigtige forskning.

Det går den rigtige vej
De kommende måneder sælger Matas et specialdesignet julevedhæng, der kan bruges som dekorativ pynt på juletræet, på julebordet eller rundt omkring i boligen. Pakkevedhænget koster 15 kr., og overskuddet går til Børnehjertefonden.

- De seneste år har forskningen i nye behandlingsmetoder gjort store fremskridt: For 20 år siden døde hvert 5. spædbarn med hjertefejl. I dag overlever mange flere børn, fordi forskerne har fundet nye metoder til at operere og behandle de nyfødte hjertebørn. Men det er stadig vigtigt at støtte forskningen i, hvordan lægerne kan redde flere nyfødte hjertebørn. Så jo flere vedhæng, der kommer til at pryde årets julegaver og julegran, desto bedre vilkår kan vi være med til at give til de børn og deres familier, som hver dag slås med en hjertesygdom, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

For eksempel skal en lille gruppe af hjertebørnene have en hjertetransplantation på et tidspunkt. Hjertebørn kan derfor risikere et kortere liv med mange begrænsninger – dog med håbet om, at forskerne når at udvikle nye behandlingsmetoder, der kan sikre børnene et længere og bedre liv.

Ekstra pynt til egne gaver
Når man køber sin julegave i Matas og får gaven pakket ind, kan man straks pynte gaven med det dekorative vedhæng. Man kan også vælge at købe nogle ekstra vedhæng, så man kan give sine andre gaver det ekstra flotte pift i forbindelse med indpakningen.

Sidste års overskud fra salg af julevedhæng har bl.a. støttet Børnehjertefondens eget svømmehold samt en kommende rådgivningslinje for hjertebarnsfamilier, der netop er under udvikling.

Årets julevedhæng sælges i landets Matasbutikker samt online på matas.dk fra november.

Fakta om hjertebørn:
Hjertebørn

• Omkring 0,8 procent af de levendefødte børn har en medfødt hjertefejl, hvilket svarer til ca. 500 børn årligt.

• Nogle medfødte hjertefejl opdages først efter fødslen. I 2017 blev i alt 1.400 personer således diagnosticeret med en medfødt hjertefejl. For ca. 9 ud af 10 er der tale om en simpel eller moderat medfødt hjertefejl.

• Medfødte hjertesygdomme er den hyppigst forekommende større fødselsdefekt og udgør ca. en tredjedel af alle fødselsdefekter.

• Flere børn med medfødt hjertesygdom overlever i dag end tidligere. I perioden 1977-1989 var 80 procent af de børn, som blev opereret for medfødt hjertesygdom, i live 10 år efter operationen. I perioden 2003-2015 var andelen i live steget til 93 procent.

• Hvert år foretages omkring 400 operationer af børn med medfødt hjertesygdom.

• I 2017 har 39.100 personer en medfødt hjertefejl, heraf var 23.100 voksne over 18 år. Medfødt hjertesygdom hos voksne kaldes også for GUCH (Grown-Up Congenital Heart disease).

• Antallet af personer med en medfødt hjertefejl er mere end fordoblet siden 2004.

Fakta om Hjerteforeningen
Hjerteforeningen er Danmarks næststørste sygdomsbekæmpende organisation. Hjerteforeningen fokuserer på forskning i hjerte-kar-sygdomme, forebyggelse af hjertesygdomme samt patientstøtte. Hjerteforeningen er en privat organisation, der arbejder for indsamlede midler.

Fakta om Børnehjertefonden
Børnehjertefondens formål er at støtte forskningen i medfødte hjertesygdomme og være med til at give hjertebørnene et længere og bedre liv. Derudover ønsker fonden at støtte aktiviteter, der kan give børn og unge med hjertefejl og deres familier et bedre liv med en højere livskvalitet, trods sygdommen.

Fakta om Matas
Matas blev grundlagt i 1949 som en frivillig kæde af butikker. I dag er der 264 Matas butikker i Danmark, og i alt er der ansat omkring 2.500 medarbejdere i Matas. Matas har i mere end 10 år kæmpet for hjerterne og har bakket op om Hjerteforeningens arbejde. Et vigtigt stykke arbejde, som har bidraget til vigtig forskning og forebyggelse inden for hjerteområdet.

Foto af vedhæng med gran: Hjerteforeningen
De andre fotos: Matas