Juletravlhed hos Dyreværnet: Det vælter ind med kæledyr på internatet

Mens mange danskere har fokus på julegaveindkøb, sprød andesteg og pyntning af det grønne træ, er der ekstrem travlhed hos en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, Dyreværnet. På få dage har Dyreværnet København fået flere end 30 dyr ind på internatet, og det hårdt pressede personale skal nu sørge for, at flere end 150 snuder får en glædelig jul.
Old English Bulldog hvalpen Panda er nu i Dyreværnets varetægt. Billedet må frit benyttes i forbindelse med omtale af Dyreværnet

Det er især Dyreværnets udrykningstjeneste med tre kørende dyreambulancer, der indbringer flere dyr her op til jul. Foreningen modtager hver dag syv – ti anmeldelser om misrøgt af kæledyr i Danmark, og op til jul er der ekstra pres på. Blandt andet har udrykningstjenesten reddet hele 17 hvalpe fra forskellige adresser rundt om i Danmark.

- Sådan er det altid op til en højtid, fortæller Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee, mens hun er i fuld gang med at tilse en hundemor, der mistænkes for at være drægtig. – Det vælter ind med dyr, og i år har vi fået rigtigt mange hvalpe og drægtige tæver, så der er ekstra pres på i denne tid.

Det er personlige tragedier, sygdom eller indlæggelser hos ejerne der har været årsag til, at Dyreværnets ambulancer har haft mere travlt end normalt i denne måned. Eksempelvis var fire hvalpe og deres hundemor overladt til sig selv i tre dage, efter at deres ejer var blevet indlagt. Hele den lille familie er nu i Dyreværnets varetægt.

- Heldigvis er det vores erfaring, at ejerne ønsker deres dyr alt det bedste, siger direktør Rikke. – Men vi kan alle komme i en situation, hvor vi har behov for hjælp enten til os selv eller til vores dyr. Og som dyreværnsforening er vi utroligt glade for, at folk kontakter os for at overdrage dyrene i stedet for at få dem aflivet, smiler Rikke og fortsætter: - Vi skal nok sørge for, at snuderne kommer på højkant igen og bliver adopteret ud til nye hjem. Men jeg må indrømme, at lige nu, er vi særdeles hårdt spændt for, siger den fortravlede direktør afslutningsvis.

I perioden 1. januar til 30. november 2016 har Dyreværnet skaffet nye familier til hele 931 kæledyr. Pr. den 15. december 2016 har Dyreværnet 150 dyr boende på internaterne i København og Kolding og ude i pleje hos private familier. 71 af dem er allerede klar til adoption.

For yderligere information kontakt venligst pressechef Signe Sehested Lund på tlf.:
40 30 66 15

Dyreværnet er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Foreningen, der er stiftet i 1898, arbejder ud fra en NO KILL-politik, hvor alt sættes ind på at redde ethvert dyr fra aflivning. Læs mere på www.dyreværnet.dk eller https://www.facebook.com/dyrevaernet.dk/

40 30 66 15

Hvalpen Blade, er netop ankommet til Dyreværnet sammen med ni andre hunde. Billedet må frit benyttes i forbindelse med omtale af Dyreværnet
Hvalpen Hugo blev reddet af Dyreværnet i sidste øjeblik. Billedet må frit benyttes i forbindelse med omtale af Dyreværnet