Julen sætter andet end hjerter i brand

Stearinlys, pyntegran og komfurer i højt gear hører julen til. Det er hyggeligt, men det er også en brandfarlig tid. Der er flere brande i julemåneden end årets øvrige måneder. Forsikringsoplysningen kommer med de gode, forebyggende råd.

Naturligvis hjælper forsikringen, hvis der opstår ildebrand i hjemmet - fx via pyntegran, eller hvis der udbryder brand på grund af en glemt gryde på komfuret. Men det er nu engang bedre at forebygge.

- Vi synes jo alle sammen, at det er rigtig hyggeligt med levende lys og pyntegran både op til og i dagene efter jul. Men forsikringsselskaberne oplever desværre en kraftig stigning i antallet af brandskader i december måned, siger Anja Lintrup Sørensen, chefkonsulent i Forsikringsoplysningen hos F&P.

Det hører med, at adventskranse og kalenderlys bliver mere og mere brandfarlige, jo tættere vi kommer på julen. Og efter jul er gran og juletræet endnu mere tørt og dermed ekstra brandfarligt.

Husk vand i nærheden

- Folk glemmer at have vand parat i nærheden, når de julehygger, og det kan gøre en stor forskel. Tørt gran tænder meget hurtigt, og det skal gå stærkt, hvis man skal nå at slukke ildebranden i opløbet, siger Anja Lintrup Sørensen.

Hun råder til, at man afsætter en flaske danskvand med brus til formålet. Hvis man sætter tommelfingeren over åbningen og ryster flasken, kan den fungere som en yderst effektiv vandsprayer.

Hun råder også til forsigtighed omkring komfuret. Der kan være stress på, når juleretterne skal tilberedes. Og så glemmer man nemt at få slukket for ”ilden” under gryden. Også det kan udarte til en ildebrand.

- Det er altid godt at forebygge. Opstår der brand, risikerer man ikke kun en ødelagt jul. Nogle mennesker må leve med at blive genhuset, mens genopbygningen af hjemmet står på, siger Anja Lintrup Sørensen.

Sådan undgår du, at julehyggen bliver til en ildebrand

1) Hav vand i nærheden til ildslukning – fx en flaske danskvand med brus, der kan bruges som vandsprayer, eller en spand vand

2) Ingen lys i nærheden af gardiner eller under en hylde

3) Lys skal være, hvor børn og dyr ikke kan vælte dem

4) Hold ekstra godt øje med lys belagt med fx guld, sølv eller kobberlak

5) Gå ikke fra levende lys

6) Hold øje med, at komfuret bliver slukket, når det ikke bruges

7) Placér ikke og brug ikke håndsprit i nærheden af kalenderlyset eller adventskransen.

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 41 91 91 01

F&P: Dansk CO2-afgift er et vigtigt værktøj – men den skal sikre reelle CO2-reduktioner7.12.2021 12:01:35 CET | Pressemeddelelse

F&P er helt enig i, at indførelsen af en CO2-afgift er et vigtigt værktøj til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. Men den kan ikke stå alene. I et nyt diskussionsoplæg har Det Miljøøkonomiske Råd peget på en høj CO2-afgift på 1.200 kr. En så høj dansk CO2-afgift kan imidlertid svække den danske klimaindsats i udlandet og blot flytte produktion ud af landet. Der er derfor brug for gode og klare rammevilkår for grønne investeringer i Danmark, hvor løsningerne også kan sælges til og fremme den grønne omstilling i udlandet.

F&P: Finanslov rammer plet ved at fjerne modregning i pension for corona-knoklen6.12.2021 12:02:16 CET | Pressemeddelelse

Modregning i pensionen er en uhensigtsmæssig økonomisk straf af de mange danskere, som sparer op til alderdommen og samtidig er klar til at yde en ekstra indsats, når samfundet har brug for det. Derfor er der stor ros og opbakning fra forsikrings- og pensionsbranchen til et flertal i Folketinget, som med finansloven fjerner modregning i pensionen for corona-relaterede indtægter i 2022.