Julen er også for de syke, fattige og hjemløse

Nordmenns veldedighetshjerter banker sterkt i julen. Annenhver nordmann gir et bidrag til veldedighet i julen for å hjelpe de syke, fattige og hjemløse. YouGov har sett nærmere på hvor gavmilde nordmennene er i julen.

Julen betyr for mange middag i familiens skjød (87 % som feirer jul, har planer om å feire jul med ett eller flere familiemedlemmer, og 85 % har planer om en middag julaften). Men det er ikke bare det familiære som vinner frem i julen. Omtanke for de svakeste er også noe som opptar den norske befolkningen.

2 av 5 som feirer jul, svarer at de gir penger til veldedighet i julen, og 8 % svarer at de bruker tid i julen på veldedighet (f.eks. ved frivillig arbeid).

Den eldre delen av befolkningen er særlig gavmilde i julen. Halvdelen av de over 60 gir penger i julen, mot 29 % av de mellom 18 og 39 år,  og 43 % i aldersgruppen 40-59.

Hos kvinnene banker veldedighetshjertet raskere. 43 % av kvinnene gir penger, mot 36%.

Men hvorfor gir nordmenn tid og penger til veldedighet i julen?

3 av 5 svarer at de bidrar til veldedige organisasjoner fordi julen er en fin tid for å hjelpe andre. Hver femte svarer at flere kampanjer og økt fokus på veldedighet i julen er årsaken til deres bidrag, mens mer enn halvdelen (52 %) av nordmennene svarer at deres bidrag skyldes at julen er en vanskelig tid å komme gjennom for fattige og hjemløse.

Undersøkelsen er basert på 1023 intervjuer, i et landsrepresentativt utvalg 18+ fra YouGov-panelet. Gjennomført i perioden 21. – 26. november 2018. Kilde: YouGov.

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 5 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Vår serie med syndikerte, egenutviklede dataprodukter inkluderer YouGov BrandIndex, som måler den aktuelle oppfatningen av merkevarer, og YouGov Profiles, vårt planleggings- og segmenteringsverktøy. Vår markedsledende YouGov Omnibus gir raskt og kostnadseffektivt svar på markedsrelaterte spørsmål fra hele befolkningen eller utvalgte målgrupper. Vi tilbyr også et bredt utvalg av kvantitative og kvalitative tjenester, som skreddersys av våre spesialistteam for å dekke kundenes spesifikke behov.

Med 30 kontorer i 20 land og panelmedlemmer i 38 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.