Julen er også for de syge, fattige og hjemløse

Del

Danskernes velgørenhedshjerter banker stærkt i julen. Hver tredje (33%) giver et bidrag til velgørenhed i julen for at hjælpe de syge, fattige og hjemløse. YouGov har set nærmere på, hvor gavmilde danskerne er i julen.

Julen betyder for mange middag i familiens skød (90%, som fejrer jul, har planer om at fejre jul med et eller flere familiemedlemmer og 84% har planer om en middag juleaften). Men det er ikke kun det familiære, der vinder frem i julen. Omtanke for de svageste fylder også blandt den danske befolkning.

Hver fjerde (26%), som fejrer jul, svarer, at de donerer penge til velgørenhed i julen og 7% svarer, at de bruger tid i julen på velgørenhed (f.eks. ved frivilligt arbejde).

Velgørenhed

Den ældre del af befolkningen er særligt gavmilde i julen. 2 ud af 5 (40%) af de 60+ donerer penge i julen mod 14% af de 18-39 årige og hver fjerde (25%) i aldersgruppen 40-59.

Hos kvinderne banker velgørenhedshjertet hurtigere. 29% af kvinderne giver penge til velgørenhed og 8% giver tid til velgørende formål i julen. For mændene er det 22%, der giver penge til velgørenhed, mens 6% giver tid til velgørenhed. Men hvorfor giver danskerne deres tid og penge til velgørenhed i julen?

Årsag til velgørenhed

44% svarer, at de bidrager til velgørende organisationer fordi julen er en god tid at hjælpe andre. Hver femte (18%) svarer, at flere kampagner og øget fokus på velgørenhed i julen er årsag til deres bidrag, mens 56% af danskerne svarer, at deres bidrag skyldes, at julen er en hård tid at komme igennem for fattige og hjemløse,

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på 1009 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 21. til 23. november 2018.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

What the world thinks

YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 5 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.

Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.

Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum