Codan Forsikring

Julen er hjertevarm – og brandfarlig

December byder på flere end dobbelt så mange ildebrande i danske hjem end november, viser opgørelse fra Codan, der i år frygter endnu flere brande som følge af energikrisen og danskernes brug af alternative varmekilder. Forsikringsselskabet opfordrer derfor til forsigtighed i omgangen med juledekorationer, levende lys – og bioethanol.
Julehyggen kan ende brat, hvis ikke man er tilstrækkelig opmærksom. Brandskader fordobles i december, viser opgørelse fra Codan.

Julen er hjerternes fest – men også lysenes. Det afspejler sig i antallet af ildebrande i danske hjem, der ifølge Codans skadesafdelings statistikker optræder mere end dobbelt så ofte i julemåneden end for eksempel november.

Codan opfordrer derfor til omtanke og forsigtighed i omgangen med levende lys, der ikke mindst optræder i forbindelse med juledekorationer, som ofte er meget letantændelige. Og ifølge skadesafdelingen ville mange af de brande, der opstår, relativt nemt kunne undgås.

”December og jul er normalt lig med hygge – men hyggen kan få en brat ende, hvis man ikke er opmærksom på de levende lys. Hvert år ser vi desværre en stor stigning i brandulykker, der kunne være undgået,” siger Henrik Bundgaard, der er koncerndirektør for Skadeservice i Alm. Brand Group, der omfatter forsikringsselskaberne Codan og Alm. Brand. Han tilføjer, at man i år frygter endnu flere brandskader end tidligere år på grund af energikrisen.

Bioethanol ekstremt farlig
”Vi frygter, at tendensen bliver endnu værre i år, fordi flere søger varmekilder, som er forbundet med stor brandfare. Vi ved for eksempel, at Rigshospitalet har oplevet en signifikant stigning i antallet af brandskader forårsaget af ikke mindst bioethanol, der er ekstremt brandfarlig. Det er en konsekvens af, at man søger alternative varmekilder, som man ikke har erfaring med,” påpeger Henrik Bundgaard.

Traditionelt er det juledekorationer i samspil med let antændelige materialer som duge og gardiner, der betyder, at brandvæsenet må kigge forbi. Og hvis der først går ild i et juletræ eller en dekoration, kan ilden hurtigt brede sig og skabe store ødelæggelser.

”Det er derfor en rigtig god ide at stille kalender- og adventslyset væk fra gardiner, juletræ og andet letantændeligt materiale som stof eller papir. Og så skal man sørge for, at kalenderlyset står solidt, så det ikke vælter, og altid huske at puste de levende lys ud, når man forlader rummet,” siger Henrik Bundgaard og anbefaler at følge disse råd:

• Benyt kun varmekilder indendørs, som er beregnet til det
  • Forlad aldrig hjemmet med levende lys tændt
  • Overvej at erstatte levende lys med LED-lys
  • Installer røgalarm
  • Hav vand til slukning i nærheden
  • Anvend kun bioethanol i pejse eller ovne, der er beregnet til det
  • Påfyld aldrig bioethanol, før beholderen er helt kold

Pas på tyven
Julen også højsæson for indbrudstyve, der udnytter, at mange er bortrejst. Her kan simple råd hjælpe med at holde tyven for døren:

• Lad lyset i stuen være tændt.
  • Er du væk i længere tid, så bed naboen smide deres skrald i din skraldespand.
  • Læg haveredskaber og stiger ind i skuret og afslås det. Mange indbrudstyve bruger de værktøjer, de finder omkring boligen.
  • Anskaf en alarm.

Se også: Flere brandsårsulykker med bioethanol (rigshospitalet.dk)

Henrik Bundgaard er koncerndirektør for Skadeservice i Alm. Brand Group, der omfatter både Codan og Alm. Brand.

Information om Codan Forsikring

Codan Forsikring
Midtermolen 7

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er i dag ejet 50% af den canadiske forsikringskoncern Intact Financial Corporation og 50% af danske Tryg A/S. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Følg pressemeddelelser fra Codan Forsikring

Flere pressemeddelelser fra Codan Forsikring

Undgå skader: Træn op til skiferien - nu!16.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Hvis du vil undgå at blive en de mange danskere, der hvert år kommer til skade med knæ, skuldre, albuer og kraveben under skiferien, skal du i gang med træning i god tid. Med andre ord: Det er nu, du skal i gang. Sådan lyder opfordringen fra forsikringsselskabet Codan, hvis fageksperter her viderebringer en række gode træningsråd. Som en ekstra service for de rejselystne kunder, er rejseforsikringen udvidet med et pandemi-tillæg, ligesom det er muligt at tilgå online læge uanset, hvor i verden man rejser hen.

Den søde juletid er brandfarlig1.12.2023 09:35:50 CET | Pressemeddelelse

December byder traditionelt på flere end dobbelt så mange ildebrande i danske hjem end november, selv om tendensen de senere år er faldende, viser opgørelse fra Codan. Den øgede brug af alternative varmekilder som følge af energikrisen knækkede dog den positive kurve sidste år. Forsikringsselskabet opfordrer derfor til forsigtighed i omgangen med juledekorationer og levende lys i almindelighed – og bioethanol i særdeleshed.