Julemærkesalget 2020 overrasker: Flot resultat

Ingen jul uden Julemærket. Sådan tænker mange danskere stadig. Salget af Julemærket 2020 endte derfor med et resultat, som var langt bedre end forventet.
H.K.H. Kronprinsessen og årets julemærkekunster Tomas Björnsson afslørede i oktober Julemærket 2020

Interessen for at sende julekort med posten er dalet gennem årene, og i takt med det er salget af Julemærket gået tilsvarende ned. Derfor var der på forhånd en forventning om et fald i salget af årets Julemærke på op til 10 % i forhold til 2019.

Men omsætningen endte på 9,9 mio. kr. Dermed er der tale om et beskedent fald på 4 % i forhold til omsætningen på 10.3 mio. kr. året før.

”Vi er meget tilfredse med årets resultat, og vi er dybt taknemmelige for, at så mange har valgt at støtte os,” siger Søren Ravn Jensen, direktør i Julemærkefonden. ”Det viser, at det lille Julemærke stadig har en stor betydning for mange danskere. Vi ved, at mange fortsat køber mærket upåagtet af, at de nok ikke længere sender så mange julehilsner med posten. Men så indgår det måske i stedet på anden vis i deres juletraditioner, fx som en del af julepynten eller gaveindpakningen.”

Fald i butikssalg - stigning på nettet

Coronaen har som så meget andet også påvirket vores køb af Julemærket. Flere har denne gang valgt at købe mærket online i stedet for i de fysiske butikker.

I forhold til 2019 er salget gået lidt tilbage i supermarkeder og detailhandlen, mens der til gengæld er fremgang at spore i netbutikker. Her har corona-restriktioner, som har fået flere til at handle over nettet, nok spillet en rolle.

Julemærket er kun en del af indsamlingen

Overskuddet fra salget af Julemærket går, som det har gjort i 117 år, til udsatte og sårbare børn i Danmark. På de fem Julemærkehjem får børnene hjælp til at tackle problemer som mobning, ensomhed og mistrivsel.

Mange tror, at Julemærket stadig er den primære indtægtskilde til at drive hjælpearbejdet på hjemmene. Fakta er dog, at indtægterne fra salget i dag udgør under 10 % af den samlede økonomi. Gennem mange år har de beløb, som private, virksomheder og fonde donerer, været grundstenen i Julemærkehjemmenes økonomi. Men Julemærket viser hvert år sin værdi, og det vil det fortsat gøre.

”Vi er glade for, at mange holder fast i traditionen med at købe årets Julemærke. Vi er derfor allerede i fuld gang med at udforme Julemærket 2021, som vi glæder os til at præsentere i slutningen af oktober”, slutter Søren Ravn Jensen.

Fakta: Julemærket

• Udgivet hvert år siden 1904
  • Julemærket 2020 er nr. 117, der er udkommet
  • Omsætning 2020: 9.854.190 kr.
  • Omsætning 2019: 10.262.239 kr.

H.K.H. Kronprinsessen og Julemærkehjem-barn Benedickte foran Julemærket 2020
Julemærket 2020 havde titlen "Jul i fællesskab" og markerede 100-års jubilæet for genforeningen med Sønderjylland.
Julemærket kan også bruges som element i julepynten, gaveindpakningen eller som her et hyggeligt bogmærke.