Julemærkesalget 2020 overrasker: Flot resultat

Interessen for at sende julekort med posten er dalet gennem årene, og i takt med det er salget af Julemærket gået tilsvarende ned. Derfor var der på forhånd en forventning om et fald i salget af årets Julemærke på op til 10 % i forhold til 2019.
Men omsætningen endte på 9,9 mio. kr. Dermed er der tale om et beskedent fald på 4 % i forhold til omsætningen på 10.3 mio. kr. året før.
”Vi er meget tilfredse med årets resultat, og vi er dybt taknemmelige for, at så mange har valgt at støtte os,” siger Søren Ravn Jensen, direktør i Julemærkefonden. ”Det viser, at det lille Julemærke stadig har en stor betydning for mange danskere. Vi ved, at mange fortsat køber mærket upåagtet af, at de nok ikke længere sender så mange julehilsner med posten. Men så indgår det måske i stedet på anden vis i deres juletraditioner, fx som en del af julepynten eller gaveindpakningen.”
Fald i butikssalg - stigning på nettet
Coronaen har som så meget andet også påvirket vores køb af Julemærket. Flere har denne gang valgt at købe mærket online i stedet for i de fysiske butikker.
I forhold til 2019 er salget gået lidt tilbage i supermarkeder og detailhandlen, mens der til gengæld er fremgang at spore i netbutikker. Her har corona-restriktioner, som har fået flere til at handle over nettet, nok spillet en rolle.
Julemærket er kun en del af indsamlingen
Overskuddet fra salget af Julemærket går, som det har gjort i 117 år, til udsatte og sårbare børn i Danmark. På de fem Julemærkehjem får børnene hjælp til at tackle problemer som mobning, ensomhed og mistrivsel.
Mange tror, at Julemærket stadig er den primære indtægtskilde til at drive hjælpearbejdet på hjemmene. Fakta er dog, at indtægterne fra salget i dag udgør under 10 % af den samlede økonomi. Gennem mange år har de beløb, som private, virksomheder og fonde donerer, været grundstenen i Julemærkehjemmenes økonomi. Men Julemærket viser hvert år sin værdi, og det vil det fortsat gøre.
”Vi er glade for, at mange holder fast i traditionen med at købe årets Julemærke. Vi er derfor allerede i fuld gang med at udforme Julemærket 2021, som vi glæder os til at præsentere i slutningen af oktober”, slutter Søren Ravn Jensen.
Fakta: Julemærket
- Udgivet hvert år siden 1904
- Julemærket 2020 er nr. 117, der er udkommet
- Omsætning 2020: 9.854.190 kr.
- Omsætning 2019: 10.262.239 kr.
Kontakter
Thomas ElmegårdPresse- og kommunikationsmedarbejder
Tlf:40 41 36 61thomas.elmegard@julemaerket.dkBilleder





Links
Information om Julemærkefonden
JULEMÆRKEHJEMMENE – GIVER BØRN EN NY START
Ingen børn fortjener en hverdag fyldt med ensomhed og ondt i maven.
Julemærkehjemmene hjælper børn med at finde deres styrker og opbygge deres selvværd. Læs mere: Julemaerket.dk
Følg pressemeddelelser fra Julemærkefonden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Julemærkefonden
Sådan giver du dit barn sunde skærmvaner i sommerferien2.7.2025 09:30:31 CEST | Pressemeddelelse
Ny analyse fra Julemærkehjemmene viser, at voksne kan hjælpe børn til sundere skærmvaner med to simple greb: Rammer og dialog.
Danskernes mobbe-historier sætter ny kampagne i gang27.5.2025 11:50:26 CEST | Pressemeddelelse
I en ny indsats ”Mobning kan mærkes hele livet” deler Julemærkehjemmene sammen med en række af deres ambassadører danskernes mobbehistorier. Formålet er at sætte fokus på mobningens langvarige konsekvenser.
Har dit barn også svært ved at gå i skole? Der er en løsning15.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye tal fra Julemærkehjemmene viser, at der fortsat er en stigende andel af børn, som ikke er glade for at gå i skole. Samtidig viser deres erfaringer, at det er muligt at genskabe skoleglæden.
Anne Glad Wagner bliver ny bestyrelsesleder i Julemærkefonden25.3.2025 12:05:00 CET | Pressemeddelelse
Julemærkefonden får fra dags dato ny bestyrelsesleder. Anne Glad Wagner tiltræder posten, hvor hun afløser den nuværende leder, Hans Erik Lindkvist.
Danskernes lyst til at købe Julemærket overgik alle forventninger4.3.2025 10:05:40 CET | Pressemeddelelse
De endelige salgstal for Julemærket 2024 viser, at mærket var populært hos danskerne. Den ekstra indtjening skyldes ikke mindst, at Kongeparret er en del af årets motiv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum