Juleferien lige om hjørnet: Overraskende mange danskere uden rejseforsikring

Hver fjerde dansker har ikke en rejseforsikring, mens hele 40 procent af de 25-40-årige ikke har forsikringen. Det viser nye tal fra brancheorganisationen Forsikring & Pension og Forsikringsguiden.dk på basis af en undersøgelse fra Epinion.

Julen og juleferien får mange danskere til at rejse udenlands. Uanset om vi rejser alene eller som en del af en familie, er det, ifølge Forsikringsoplysningen, vigtigt altid at være ordentligt forsikret på rejsen.

- At rejse uden for Danmark kan nemt blive en dyr fornøjelse, hvis du kommer til skade eller bliver syg undervejs og får brug for hjælp fx til at blive transporteret hjem igen, siger konsulent Anja Lintrup Sørensen i Forsikringsoplysningen.

- Inden du rejser, skal du først tjekke, om du allerede har en rejseforsikring som en del af din eller hustandens nuværende indboforsikring. Det er der mange forsikringsselskaber, der tilbyder. Ellers kan du købe en rejseforsikring, der svarer til dit behov og rejsemønster. Forsikringen kan dække enten hele verden eller bare Europa. Alternativt kan du købe en forsikring, der kun gælder den pågældende rejse, siger Anja Lintrup Sørensen.

Og der er god grund til at undersøge, om man har en forsikring, og om man i givet fald også er rigtigt dækket.

Så mange er uden rejseforsikring
Hele 26 procent af danskerne har ikke en rejseforsikring, og det samme gælder for næsten 40 procent i aldersgruppen 25-40 år. Det viser nye tal fra Forsikring & Pension og Forsikringsguiden.dk på basis af en undersøgelse fra Epinion.

De tal overrasker Anja Lintrup Sørensen i Forsikringsoplysningen.

- I betragtning af, at omkring 3-400.000 danskere rejser væk i julen, kan det godt bekymre mig, at så mange danskere ikke har en rejseforsikring, siger hun.

Tjek indboforsikringen
I mange tilfælde er rejseforsikringen inkluderet i ens indboforsikring. Men da næsten 20 procent af de unge på mellem 21 og 24 år ifølge Danmarks Statistik ikke har en indboforsikring, og godt 10 procent af de 25-45-årige heller ikke har en indboforsikring, er der stor risiko for at glemme forsikringen, når man rejser.

Flest juleferieskader i de varme lande
Ifølge SOS Internationals statistik for de seneste tre år kommer danskere, der rejser på juleferie i uge 52, oftest til skade eller bliver syge i Spanien, Thailand og USA med tilsammen 39 pct. af alle skader. Derefter følger de traditionelle skisportsdestinationer Østrig, Frankrig og Italien med tilsammen 18 procent af de anmeldte skader i juleugen.

Det er især danskere i aldersgruppen 41-50 år, der i uge 52 har fået assistance af SOS International. De udgør 36 procent, mens de 21–31-årige udgør 30 procent.
En rejseforsikring dækker altid udgifter til lægebehandling og hospitalsbehandling ved private rejser uden for Danmark.

Fakta om rejseforsikringer

• Alt efter, om man vælger en årsrejseforsikring eller en enkeltrejseforsikring, er der forskellige muligheder for at vælge ekstra dækninger for det, du har brug for.
  • Årsrejseforsikring indeholder ofte hjemtransport, sygeledsagelse, tilkaldelse og forsinkelse på rejsen.
  • Rejseforsikringen kan købes separat eller være inkluderet i din indboforsikring – typisk som en årsrejseforsikring gældende for Europa eller Verden.
  • Du kan også vælge at købe en rejseforsikring, der dækker en bestemt rejse i et bestemt tidsrum.

Jesper Hjorth Jespersen, kommunikationskonsulent, Forsikring & Pension, 41919101 (Pressevagten) Mail: JHJ@forsikringogpension.dk