Jubilæum: Vækstfonden fylder 25 år

Statens finansieringsfond, Vækstfonden, fejrer den 12. oktober sit 25-års jubilæum. I den anledning udkommer bogen ”Hvor markedet tøver”, som dykker ned i fondens historie og stiller skarpt på fondens betydning for dansk erhvervsliv, innovation og vækst.

Det er i år 25 år siden, at den første lov om Vækstfonden blev vedtaget.

Siden da har flere end 7.000 danske virksomheder fået kapital til vækst og udvikling via fonden for et samlet beløb på over 21 mia. kr.

For Christian Motzfeldt, der har været direktør i Vækstfonden de sidste 16 år, er jubilæet en lejlighed til at se tilbage på en årrække, der har budt på både med- og modvind.

”Vækstfonden har ændret sig betydeligt i sit 25-årige liv. Der har været mange store udfordringer på vejen, der naturligt har krævet korrektioner i kursen. Men tilbage står en stærkere Vækstfond, der når ud til flere virksomheder med flere produkter, og som sætter et tungere aftryk på dansk økonomi. I dag bidrager Vækstfonden til at skabe op mod 10.500 arbejdspladser om året, og vi har især i de senere år leveret solide overskud, som vi har reinvesteret i nye virksomheder. De gode resultater skyldes især et tæt samarbejde med tusinder af iværksættere, virksomheder, banker, investorer, fonde og rådgivere, som vi gerne vil benytte lejligheden til at takke for en uvurderlig indsats. Det samarbejde ser vi meget hen til at fortsætte i de kommende år,” siger Christian Motzfeldt.

Ny bog om Vækstfondens historie
I anledning af jubilæet får interesserede nu i en ny bog brudstykker af hele den begivenhedsrige historie om Vækstfonden - fra det allerførste lån i starten af 90’erne til nye finansieringsformer, større udbredelse og flere samarbejdspartnere.

Bogen er skrevet af den erfarne erhvervsjournalist Carsten Steno, der igennem mange år har fulgt Vækstfondens udvikling fra flere forskellige erhvervsredaktioner. Efter at have brugt over et halvt år på at interviewe en bred skare af interessenter, fortæller han Vækstfondens historie, bl.a. set gennem øjnene på de personer, som har spillet en særlig rolle i fondens udvikling.

”Hvor markedet tøver”, som bogen hedder, er en tour de force gennem et kvart århundrede, der har budt på innovative tiltag, store udfordringer, tider med kritiske røster og ikke mindst mærkbare resultater.

Om ”Hvor markedet tøver”
Forfatter Carsten Steno er tidligere chefredaktør på Erhvervsbladet og siden seniorjournalist på Berlingske. Han er i dag freelance business-journalist.

Bogen udkommer torsdag den 12. oktober 2017 og kan købes via Forlaget Underskoven.

Se mere www.underskoven.dk.

Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden
Forside på bogen "Hvor markedet tøver", der udkommer den 12. oktober 2017.

Kort om Vækstfonden
Vækstfonden er statens finansieringsfond, der medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.000 virksomheder for et samlet beløb på mere end 21 mia. kr.

Vækstfonden har kontorer i København, Vojens og Randers.

Læs mere på vf.dk.

Robotinvestorer etablerer nyt globalt kraftcenter i Odense11.6.2018 08:06pressemeddelelse

Robotinvestorerne Enrico Krog Iversen og Vækstfonden samler nu tre af verdens fremadstormende robotvirksomheder til én ny kraftfuld, danskejet virksomhed. OnRobot bliver navnet på den ambitiøse satsning, som med hovedsæde i Odense vil bidrage til yderligere at styrke Danmarks førerposition i det hurtigt voksende globale marked for robotudstyr. Med en betydelig kapitalindsprøjtning på over 100 mio. kr. forventes OnRobot at blive frontløber inden for udvikling af robotapplikationer.

E-mailen vinder stadig i digital markedsføring7.5.2018 15:27pressemeddelelse

I 1998 sendte Kim Østergaard sit første nyhedsbrev ud via e-mail. Det skulle blive startskuddet til virksomheden eMailPlatform, der bl.a. kan tælle kunder som Silvan, BoConcept, Kop & Kande og Turkish Airlines. Og selvom mange har spået om e-mailens endeligt, er virksomhedsejeren ikke i tvivl: E-mailen kommer til at vinde over de sociale medier i digital markedsføring. Med et Vækstlån fra Vækstfonden skal eMailPlatform nu bredere ud i markedet.

Vækstfondens årsrapport 2017: Finansiering for 2,5 mia. kr. til 804 virksomheder, trecifret millionoverskud for fjerde år i træk26.4.2018 11:04pressemeddelelse

Den stærke efterspørgsel på Vækstfondens produkter forsatte i 2017, og med et overskud på 379 mio. kr. leverede fonden for fjerde år i træk et pænt trecifret millionoverskud. Det vidner om, at Vækstfonden har et særdeles relevant værditilbud både til virksomhederne og de private banker og investorer, lyder vurderingen fra Vækstfondens formand, Claus Gregersen.