Jubilæum: Vækstfonden fylder 25 år

Statens finansieringsfond, Vækstfonden, fejrer den 12. oktober sit 25-års jubilæum. I den anledning udkommer bogen ”Hvor markedet tøver”, som dykker ned i fondens historie og stiller skarpt på fondens betydning for dansk erhvervsliv, innovation og vækst.

Det er i år 25 år siden, at den første lov om Vækstfonden blev vedtaget.

Siden da har flere end 7.000 danske virksomheder fået kapital til vækst og udvikling via fonden for et samlet beløb på over 21 mia. kr.

For Christian Motzfeldt, der har været direktør i Vækstfonden de sidste 16 år, er jubilæet en lejlighed til at se tilbage på en årrække, der har budt på både med- og modvind.

”Vækstfonden har ændret sig betydeligt i sit 25-årige liv. Der har været mange store udfordringer på vejen, der naturligt har krævet korrektioner i kursen. Men tilbage står en stærkere Vækstfond, der når ud til flere virksomheder med flere produkter, og som sætter et tungere aftryk på dansk økonomi. I dag bidrager Vækstfonden til at skabe op mod 10.500 arbejdspladser om året, og vi har især i de senere år leveret solide overskud, som vi har reinvesteret i nye virksomheder. De gode resultater skyldes især et tæt samarbejde med tusinder af iværksættere, virksomheder, banker, investorer, fonde og rådgivere, som vi gerne vil benytte lejligheden til at takke for en uvurderlig indsats. Det samarbejde ser vi meget hen til at fortsætte i de kommende år,” siger Christian Motzfeldt.

Ny bog om Vækstfondens historie
I anledning af jubilæet får interesserede nu i en ny bog brudstykker af hele den begivenhedsrige historie om Vækstfonden - fra det allerførste lån i starten af 90’erne til nye finansieringsformer, større udbredelse og flere samarbejdspartnere.

Bogen er skrevet af den erfarne erhvervsjournalist Carsten Steno, der igennem mange år har fulgt Vækstfondens udvikling fra flere forskellige erhvervsredaktioner. Efter at have brugt over et halvt år på at interviewe en bred skare af interessenter, fortæller han Vækstfondens historie, bl.a. set gennem øjnene på de personer, som har spillet en særlig rolle i fondens udvikling.

”Hvor markedet tøver”, som bogen hedder, er en tour de force gennem et kvart århundrede, der har budt på innovative tiltag, store udfordringer, tider med kritiske røster og ikke mindst mærkbare resultater.

Om ”Hvor markedet tøver”
Forfatter Carsten Steno er tidligere chefredaktør på Erhvervsbladet og siden seniorjournalist på Berlingske. Han er i dag freelance business-journalist.

Bogen udkommer torsdag den 12. oktober 2017 og kan købes via Forlaget Underskoven.

Se mere www.underskoven.dk.

Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden
Forside på bogen "Hvor markedet tøver", der udkommer den 12. oktober 2017.

Strandvejen 104B

Kort om Vækstfonden
Vækstfonden er statens finansieringsfond, der medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.000 virksomheder for et samlet beløb på mere end 21 mia. kr.

Vækstfonden har kontorer i København, Vojens og Randers.

Læs mere på vf.dk.

Tre statslige fonde bliver til én: Nyudpeget bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond bydes velkommen27.8.2022 13:22:54 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget en bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der er en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Direktørerne i de tre nuværende fonde byder bestyrelsen velkommen og ser frem til samarbejdet om at gøre Danmark rigere og verden grønnere.