Jovial sparekassemand på pension efter 46 i Fredericias finanssektor

Efter 22 år i Middelfart Sparekasse og i alt 46 år i Fredericias finanssektor går privatkundechef Torben Christensen 17. februar på pension i en alder af 65 år. Prfoto

Torben Christensens karriere begyndte 1. august 1977, hvor han startede som elev i Provinsbanken, der dengang lå i Vendersgade. Da Provinsbanken senere fusionerede med Danske Bank, fulgte han med og fik job i Danske Banks Centerfilial i Gothersgade i Fredericia.

I 2001 skiftede Torben Christensen til Middelfart Sparekasses beskedne filial på Vesterbrogade, hvor han kom til at bidrage væsentligt til, at afdelingen udviklede sig til i dag at tælle 15 ansatte. Afdelingens vokseværk resulterede i, at den i 2005 rykkede i nye og mere passende lokaler i Prinsessegade, hvor den stadig findes i dag.

Her har Torben Christensen således haft sin daglige gang i 17 år, men nu er det altså slut. 17. februar trækker han stikket og går på pension.

Det betyder imidlertid ikke, at han har tænkt sig at ligge på den lade side, når seniortilværelsens frihed og mange muligheder banker på døren. Spørgsmålet er nærmere, om han overhovedet kan nå alle de ting, han gerne vil, når de daglige gøremål med hus og have er klaret.

- Jeg vil gerne både lære at spille guitar og tale spansk- og måske spille noget skak for at holde hovedet i gang. Og så har vi købt en campingvogn. Vi har holdt en pause fra campinglivet i de seneste 10 år, men det er en dejlig måde at rejse på, så nu vil vi i gang igen, fortæller Torben Christensen.

Hans hustru Birgith Alstrup Christensen er ligeledes på vej på pension, men dog først til september. Når den tid kommer, er planen at køre rundt i Italien, Østrig, Tyskland og Tjekkiet med campingvognen. I mellemtiden må det mobile fritidshjem tage til takke med at blive fragtet rundt til de danske campingpladser på weekendbasis.

I første omgang kan Torben Christensen dog se frem til en tur til Tenerife, hvor han vil nyde sine første dage som pensionist under sydens sol i selskab med fruen.

Sammen har de sønnen Jeppe på 31 år, som er civilingeniør og bor i Hinnerup med sin kæreste, Matilde.

Fuldblods-fredericianer

Torben Christensen er født og opvokset i Fredericia, hvor han på nær en toårig afstikker til Kolding har boet hele sit liv. Det har han i sinde at blive ved med, og ingen kan være i tvivl om, at manden er fredericianer helt ind i knoglerne.

- Fredericia betyder meget for både mig og min hustru. Vi har alt inden for gåafstand, og her er et fantastisk udbud af kultur og natur. Jeg holder meget af Fuglsangskoven og lystbådehavnen og har med stor glæde fulgt med i byens rivende udvikling i de seneste år. Især det liv, der er opstået omkring havnemiljøet. Byen er virkelig blomstret. Jeg har nydt min daglige køretur ned til sparekassen, og selv om jeg ikke kommer til at have min daglige gang der længere, kommer jeg helt sikkert til at bruge byens mange muligheder endnu mere i fremtiden, siger Torben Christensen.

En søskendeflok på fire

Som et lille kuriosum kan det desuden nævnes, at Torben Christensen er en af tre brødre, som alle landede i finanssektoren. Lillebror Allan er ligeledes beskæftiget i Middelfart Sparekasse, og storebror Jørgen var en del af direktionen i Jyske Bank, da han for år tilbage gik på pension. Brødrene har desuden også en storesøster, Hanne, som i dag er pensioneret folkeskolelærer.

- Vores forældre var ikke bankfolk, men vi blev nok hjulpet lidt på vej, fordi vores mor syntes, at finanssektoren var et godt og sikkert sted at arbejde. Og når jeg nu kigger tilbage på et langt og godt arbejdsliv, må man jo sige, at hun fik ret. Jeg kommer i hvert fald til at savne både kunderne, mine dygtige kolleger og det stærke fællesskab i sparekassen, siger Torben Christensen.

Ny privatkundechef allerede på plads

Hans afløser som privatkundechef bliver 35-årige Christian Klint Barslund, der har arbejdet som kunderådgiver i Middelfart Sparekasse i Fredericia siden 2019 og har haft et tæt samarbejde med sin forgænger.

- Med titlen følger en rolle, hvor jeg i højere grad skal være sparringspartner for mine kolleger og videreudvikle vores fantastiske afdeling sammen med dem og afdelingsdirektør Henrik Troelsen. Jeg glæder mig til nye og spændende udfordringer, siger Christian Klint Barslund.