Jonathan Løw - Det gode pitch hvis du søger en investor

Del
Iværksætter, foredragsholder og bestsellerforfatter Jonathan Løw forklarer, at det første minut er afgørende, hvis du som entreprenør søger en investering til din idé eller eksisterende virksomhed. Jonathan Løw har bl.a. en baggrund som Business Accelerator & Investor hos Nordens største start-up fond, Accelerace. Derudover har Jonathan Løw selv hentet venture investeringer til to af hans egne start-ups, ligesom Løw efterhånden har lyttet til over 500 pitches - fremragende såvel som katastrofale. Hvis du nu eller i fremtiden søger investering til din idé eller spirende virksomhed, så vil Jonathan Løw foreslå dig at få styr på følgende seks områder, inden du står over for drømmeinvestoren…

Jonathan Løw forklarer, at hvis du som iværksætter ikke kan forklare den potentielle investor, hvorfor din virksomhed er til, og hvad den laver i løbet af det første minut, så har du allerede tabt dem. På sin Facebook side skriver Jonathan Løw ofte om emnet, og her har han hørt fra mange iværksættere, der kan genkende dette billede.

Jonathan Løw forklarer også, at det kan være enormt stressende ikke at have styr på denne såkaldte one-minute pitch, og han kender selv alt for godt stressen på egen krop. Noget Løw tidligere har givet interviews omkring til bl.a. TrendsOnline.

Ligesom man kan tabe investorerne, så kan man dog også vinde dem på det første minut, forklarer Jonathan Løw. Det kan give én den fordel, at investorerne nu slapper af, fordi de har forstået din vision og din forretningsidé. Herefter har du bedre tid til at uddybe virksomhedens potentiale, og frem for alt har du vundet deres opmærksomhed, uddyber Jonathan Løw.

Jonathan Løw understreger, at alle kan have spændende idéer eller visioner. De er bestemt vigtige, mener Jonathan Løw, fordi man som investor, uanset hvor professionel man måtte være, også er drevet af vores følelser. Man skal også tro på iværksætteren og den drøm, vedkommende har, mener Jonathan Løw.

Han tilføjer dog: 

"Når det er sagt, så underbyg altid dine kernebudskaber med konkrete eksempler og cases. Det er udmærket med budskaberne, men tilføj eksempler fra din daglige drift og virkelighed for at forklare investoren, hvornår netop dét budskab var væsentligt for dit pitch. At du ikke blot namedropper eller slynger om dig med visioner og excel-ark, der blot vokser med en gangefaktor, du har regnet dig frem til for, at forretningsmodellen holder på papiret."

Jonathan Løw forklarer, at det er evnen til at koble visioner og virksomhedsidé med kolde fakta og cases, der er din mulighed for at få investoren til at bevæge sig fra at have forstået din idé til så småt at nære tillid til dig som iværksætter. Noget han tidligere har uddybet i artikler på bl.a. iværksætter-platformen Ivækst.

Jonathan Løw tilføjer i den forbindelse et mantra, som Løw ofte anvender i forhold til god kommunikation: Man må forstå sin modtager, før man kan gøre sig forståelig.
Det gælder også, forklarer Jonathan Løw, når du skal pitche for en investor. Husk derfor at sætte dig ind i investorens virkelighed. Hvem har de investeret i tidligere? Hvad lægger de vægt på? Hvad er de konkrete personers (der repræsenterer investoren) baggrund og erfaringer inden for dit område?

Husk at tage afsæt i dette når du fremfører dit pitch, så du tager højde for investorernes behov og ønsker, pointerer Jonathan Løw og henviser samtidig til Gurubogen, hvor flere af de 100 bidragsydere stiller skarpt på denne evne til at vinde investorernes tillid.

Jonathan Løw holder bl.a. foredrag om begrebet simplexity. Løw forklarer, at det handler om nøglen til at gøre komplekse ting simple og dermed forståelige for modtageren - i dette tilfældet investoren.

Jonathan Løws råd lyder, at man ikke må bruge flere end 10 slides, hvis man anvender PowerPoint eller lignende værktøjer. Ikke mere end 20 minutters pitch – længere kan lytteren ganske enkelt ikke koncentrere sig, forklarer Jonathan Løw.

Han opfordrer derudover som minimum at forklare det problem/behov, du løser. Jonathan Løw anbefaler at give investoren et indblik i, hvordan du vil løse dette. Hvordan du tjener penge på din løsning. Hvilke forhold der gør din business unik. Hvordan du vil nå dine kunder. Hvilket team der skal gøre investoren tryg i forhold til, at de forudgående ting nok skal blive til virkelighed, spørger Jonathan Løw og opfordrer til at besvare alle disse spørgsmål kort og enkelt som led i dialogen med investoren.

Derudover tilføjer Jonathan Løw, baseret på egen bitter erfaring, at man aldrig må gå ned på udstyr. Jonathan Løw forklarer, at der ikke er noget værre end en iværksætter, der har medbragt en laptop til præsentationen, som så pludselig går i sort eller af den ene eller anden grund ikke vil afspille film og slides.

Derfor påpeger Jonathan Løw følgende husketing i forhold til det første investormøde: Medbring altid mere end én laptop. Hav optimalt set din egen projektor med eller lån én. Tag et USB-drev med hvor præsentationen også ligger. Og medbring som ekstra backup handouts med dine slides, hvis alt andet fejler.

Endelig har Jonathan Løw et godt råd, som han tidligere har delt på bl.a. Computerworld, men som han godt er opmærksom på kan opfattes lidt plat af nogle. Det handler om at forestille sig investorerne med ble på.

Jonathan Løw forklarer, at det i sin tid var hans mor, der gav ham dette råd, hvis Løw pludselig sad over for et menneske, hvis aura eller kendisfaktor kunne slå ham lidt ud af kurs.

Jonathan Løw husker følelsen af usikkerhed, da den amerikanske skuespiller Richard Gere inviterede Løw på middag i USA, og han pludselig sad overfor Mr. Pretty Woman.

Her forestillede Jonathan Løw sig, at Richard Gere sidde som et lille og hjælpeløst barn med med en far eller mor, der skiftede Geres ble og sang den kendte skuespiller i søvne. Det fik Jonathan Løws puls til at falde, han smilte en smule indvendigt og var klar til at møde Gere som det ene individ ud af 6 milliarder mennesker, han i virkeligheden er.

Jonathan Løw foreslår at bruge dette lille ”trick” næste gang du sidder over for din drømmeinvestor og måske får en snert af præstationsangst pga. deres skarpe spørgsmål eller stive jakkesæt.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Videokanal

Nøgleord

Kontakter

Jonathan Løw
mobil 28 78 54 50

Links

Information om Listen Louder

Listen Louder
Karetmagertoften 116
8270 Højbjerg

2878 5450https://www.jonathanloew.dk/

Følg pressemeddelelser fra Listen Louder

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Listen Louder

Ledelsesguru i ny bog: Ledelse er blevet til en stilling frem for et valg26.6.2018 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hos boghandleren er der en hel afdeling, som hedder ”selvhjælp”, men der er ikke nogen afdeling, der hedder ”hjælp andre”. Det er ifølge den amerikanske ledelsesekspert Simon Sinek det største problem for både mennesker og organisationer i dag. Derfor udgiver han nu bogen "Find dit hvorfor" som opfølger til den globale bestseller "Start with why", der er solgt i millioner af eksemplarer over hele verden. Den nye bog udkommer på dansk i denne uge med forord af den danske iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw.

12 danskere i fornemt selskab hos amerikansk forlagsgigant15.3.2018 07:30:00 CET | Pressemeddelelse

I dag udgiver ét af verdens mest anerkendte akademiske forlag, Taylor & Francis, en antologi med indlæg fra 45 internationale topfolk indenfor erhvervslivet. Bogen beskæftiger sig med, hvordan vi skaber verdens mest succesfulde virksomheder. Topnavne som Simon Sinek, Edgar Schein, Otto Scharmer, Blake Mycoskie, Salim Ismail og Sonia Arrison skal tegne bogen internationalt, men det er også lykkedes bogens danske redaktør at få hele 12 skandinaviske iværksættere og ledere med i det fornemme selskab.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye