Jonathan Løw - De vigtigste trends indenfor iværksætteri og innovation i 2018

Vi hører hele tiden om megatrends såsom kunstig intelligens, Internet of Things og machine learning, men hvordan udvikler iværksætteri sig egentlig i disse år? Får vi flere eller færre selvstændige i 2018, og hvad vil karakterisere fremtidens entreprenør? Det har vi spurgt den anerkendte iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw om.

Jonathan Løw, der til daglig er direktør for virksomheden Listen Louder, mener, at der især er otte trends, som vil slå igennem i løbet af 2018 og resten af dette årti.

Jonathan Løw fortæller, at der for det første vil blive flere selvstændige i de kommende år. Løw henviser bl.a. til tal fra USA, som viser, at antallet af iværksættere i Guds eget land alene vil runde 28 millioner i 2018. Det svarer, forklarer Jonathan Løw, til over en femtedel af hele den amerikanske befolkning, og det er en udvikling, som vi også kommer til at se i stigende omfang i Norden, mener Løw.

Jonathan Løw tror også på, at antallet af soloentreprenører vil vokse. Dvs. iværksættere med énmandsvirksomheder. Jonathan Løw, som bl.a. har en baggrund som næstformand i Dansk Iværksætter Forening, forklarer, at enmandsmodellen allerede er udbredt i Danmark, og i 2018 mener Løw, at vi vil se endnu flere, som kombinerer startup-drømmen med et normalt lønmodtagerjob, studie etc.

Jonathan Løw rådgiver til dagligt etablerede virksomheder omkring deres innovationskultur og forsøger igennem foredrag og workshops at tilføre disse virksomheder noget iværksætter-DNA. Han kender fra dette arbejde en klar trend, hvor store og etablerede danske virksomheder er begyndt at udvikle acceleratorprogrammer, inkubatorer og lignende for at blive mere entreprenante i deres innovations- og forretningsudvikling. Jonathan Løw er overbevist om, at det vil øge efterspørgslen for iværksættere internt i disse organisationer og gøre flere entreprenører til intraprenører i 2018. Noget han bl.a. løbende skriver om på sin Facebook-side, der har flere end 15.000 følgere, samt har lavet en video omkring i samarbejde med Itforum.

Jonathan Løw skriver indlæg for bl.a. Ivækst og Markedsføring, og han har i forbindelse med sit samarbejde med marketingverden også iagttaget, hvorledes stadigt flere ansatte indenfor marketing tager springet til at blive selvstændige, fordi vi i dag har et marked, hvor langt de fleste produkter og services kan sælges, hvis man blot er dygtig til at formidle budskabet til målgruppen.

Jonathan Løw kommer dog også med en opsang til de mange nye selvstændig. Han lægger især vægt på to ting, man skal være opmærksom på. Den ene af disse er ifølge Løw, at stress rammer langt flere iværksættere end gennemsnitsbefolkningen. Derfor skal vi blive bedre til at passe på os selv, understreger Jonathan Løw.

Den anden har han bl.a. skrevet flere indlæg om til internetmediet Computerworld, og Jonathan Løw håber, at perioden er ovre, hvor investorerne sidder på flæsket og kan tage tidlige og store ejerandele for beskedne investeringer. Vi går takket være bootstrapping, Lean Startup og crowdfunding imod en årrække, hvor iværksættere i stigende grad bygger deres virksomheder op omkring tidlig indtjening og hurtig kundeinvolvering frem for kapitalfremskaffelse imod ownership, mener Jonathan Løw. Løw kalder det en trend, der går fra funding til revenue.

Jonathan Løw er personligt træt af, at man hele tiden skal høre om Steve Jobs og Elon Musk, når det kommer til det at være iværksætter eller innovatør. Ifølge Jonathan Løw kommer vi i stedet til at se langt flere minimalistiske entreprenører, som er glade for at have kunder i et omfang, hvor de fortsat har mulighed for at rejse, have familie og søge andre eventyr i livet. Det er ikke nødvendigvis optimalt for samfundet, men positivt for den enkelte, er Jonathan Løws holdning til hele den danske iværksætterkultur. Et emne en også behandler i sin bestseller Listen Louder fra 2015.

Som den sidste væsentlige trend peger Jonathan Løw på, at den såkaldte we-commerce udvikling også vil slå igennem for iværksætteriet i Danmark. Jonathan Løw forklarer, at we-commerce handler om, at at vi deler alt fra kontorpladser til servere og biler. Det vil ifølge Løw betyde en hverdag for danske startups og entreprenører, hvor we-commerce påvirker alle aspekter af det at være selvstændig. Dvs. at deletankegangen influerer alt fra, hvorledes idéer udtænkes, skabes og produceres til, hvordan de bliver oplevet og forbrugt, mener Jonathan Løw. Nogle tanker han og 99 andre førende iværksættere og ledere uddyber i bogen Gurubogen fra 2016.

Jonathan Løw - Listen Louder

Information om Listen Louder

Listen Louder
Karetmagertoften 116
8270 Højbjerg

2878 5450https://www.jonathanloew.dk/

Følg pressemeddelelser fra Listen Louder

Flere pressemeddelelser fra Listen Louder

Ledelsesguru i ny bog: Ledelse er blevet til en stilling frem for et valg26.6.2018 08:00pressemeddelelse

Hos boghandleren er der en hel afdeling, som hedder ”selvhjælp”, men der er ikke nogen afdeling, der hedder ”hjælp andre”. Det er ifølge den amerikanske ledelsesekspert Simon Sinek det største problem for både mennesker og organisationer i dag. Derfor udgiver han nu bogen "Find dit hvorfor" som opfølger til den globale bestseller "Start with why", der er solgt i millioner af eksemplarer over hele verden. Den nye bog udkommer på dansk i denne uge med forord af den danske iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw.

12 danskere i fornemt selskab hos amerikansk forlagsgigant15.3.2018 07:30pressemeddelelse

I dag udgiver ét af verdens mest anerkendte akademiske forlag, Taylor & Francis, en antologi med indlæg fra 45 internationale topfolk indenfor erhvervslivet. Bogen beskæftiger sig med, hvordan vi skaber verdens mest succesfulde virksomheder. Topnavne som Simon Sinek, Edgar Schein, Otto Scharmer, Blake Mycoskie, Salim Ismail og Sonia Arrison skal tegne bogen internationalt, men det er også lykkedes bogens danske redaktør at få hele 12 skandinaviske iværksættere og ledere med i det fornemme selskab.

Jonathan Løw - Det gode pitch hvis du søger en investor19.2.2018 17:04pressemeddelelse

Iværksætter, foredragsholder og bestsellerforfatter Jonathan Løw forklarer, at det første minut er afgørende, hvis du som entreprenør søger en investering til din idé eller eksisterende virksomhed. Jonathan Løw har bl.a. en baggrund som Business Accelerator & Investor hos Nordens største start-up fond, Accelerace. Derudover har Jonathan Løw selv hentet venture investeringer til to af hans egne start-ups, ligesom Løw efterhånden har lyttet til over 500 pitches - fremragende såvel som katastrofale. Hvis du nu eller i fremtiden søger investering til din idé eller spirende virksomhed, så vil Jonathan Løw foreslå dig at få styr på følgende seks områder, inden du står over for drømmeinvestoren…

God arkitektur og boligindretning handler om co-creation8.12.2017 09:26pressemeddelelse

Arkitekten Mads Kappel Mikkelsen blev kendt for sin medvirken i TV-programmet ”Boligkøb i blinde”. I programmerne hjalp han sammen med ejendomsmægleren Tobias Edlev Nielsen par i jagten på deres drømmehjem. Men hvor arkitekter ofte opfattes som et folkefærd, der ryger pibe og tegner kreative skitser med en blød blyant, så handler det ifølge Mads Kappel Mikkelsen mindst ligeså meget om nærvær samt en helt særlig rolle som samskaber og mediator.