John Henrik Fryd ny erhvervskundechef i Andelskassen i Randers

54-årige John Henrik Fryd er ny erhvervskundechef i Andelskassens rådgivningscenter i Randers. Han kommer fra en stilling som erhvervsrådgiver i Vestjysk Bank i Randers, hvor han var ansat i 12 ½ år, og han har tidligere boet 18 år i udlandet, senest 14 år på Taiwan. John Henrik Fryd bor i Romalt og er gift med Sigrun, og det har han været i snart 28 år. Sammen har de fem børn, hvoraf de to yngste er adopteret fra Taiwan.

”Andelskassen er en stærk og sund bank med værdier, som tiltaler mig. Jeg brænder for at skabe vækst og udvikling lokalt, hvilket er noget af det, Andelskassen er sat i verden for, og jeg glæder mig til at gøre mit til, at Andelskassen bliver en endnu mere kendt og attraktiv spiller i Randers, når det gælder om at skabe holdbare finansielle løsninger for små og mellemstore virksomheder. For mig handler det i høj grad om at være med til at opfylde mål og drømme og se mulighederne hos de mange spændende virksomheder, der findes i Randers.”

I fritiden går John Henrik Fryd meget op i sport – både på tv-skærmen, men også som aktiv udøver. Han løber en del og har gennemført tre maratonløb og spiller derudover badminton på eliteniveau. Derudover har han travlt med at følge med i sine børns udfoldelser på diverse fodboldbaner rundt omkring i Danmark, ligesom han i en travl hverdag finder tid til at være aktiv i forskelligt frivilligt arbejde i kirkeligt regi.

Andelskassens Lokallånspulje støtter Kvie Sø Efterskole med 44.000 kr.11.4.2019 11:31:45 CESTPressemeddelelse

Andelskassen i Varde har valgt at donere 44.000 kr. fra bankens Lokallånspulje til Kvie Sø Efterskole i Ansager. Begrundelsen er, at efterskolen er et unikt initiativ, der vil gøre en positiv forskel for en masse unge mennesker med særlige behov og deres forældre. Samtidig er Kvie Sø Efterskole med til at skabe nye, lokale arbejdspladser og gøre Skovlund Ansager til et bedre sted at bo, og det vil Andelskassen gerne være med til at støtte op omkring.

Danske Andelskassers Bank: Salg af Sparinvest Holdings SE vil styrke vores kapitalgrundlag betydeligt og forbedre mulighederne for at gennemføre vækststrategi1.3.2019 09:59:00 CETPressemeddelelse

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har dags dato indgået en betinget aftale med Nykredit om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Aftalen er betinget af udfaldet af en igangværende due diligence-proces samt myndighedsgodkendelser og godkendelse på Sparinvests kommende generalforsamling. Danske Andelskassers Bank ejer i dag 13,8 % af aktierne i Sparinvest. Hvis den betingede købsaftale gennemføres, vil det derfor medføre en væsentlig styrkelse af bankens kapitalgrundlag i 2019, idet bankens kapitalprocent med udgangspunkt i opgørelsen ultimo 2018 vil blive forbedret med 3,4 procentpoint. Dette er samtidig med til at sikre, at Danske Andelskassers Bank har mulighed for at betale udbytte til bankens aktionærer i de kommende år. Ved gennemførelse af salget vil Danske Andelskassers Bank kunne indtægtsføre en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 161 mio. kr. og en udbyttebetaling på ca. 21 mio. kr. efter skat. Salget vil medføre et fald i de fremtidige indtægter relater

Danske Andelskassers Bank: Positive takter og resultat efter skat på 121,9 mio. kr. i 2018 trods udfordringer på de finansielle markeder28.2.2019 11:01:33 CETPressemeddelelse

”2018 har samlet set været et godt år i Danske Andelskassers Bank. Vi har oplevet en positiv udvikling i bankforretningen på de fleste områder og kommer ud med et overskud før skat på 105,7 mio. kroner, et udlån, der er steget med 3,4 %, nedskrivninger, der er 81 procent lavere end i 2017 og en stigende basisindtjening. Det synes jeg godt, vi kan være meget tilfredse med,” siger adm. direktør i Danske Andelskassers Bank, Jan Pedersen, i forbindelse med offentliggørelsen af bankens årsregnskab. I juni nåede banken en vigtig milepæl, da den udstedte et Tier 2-lån på 105 mio. kr. En del af beløbet blev anvendt til indfrielse af restgælden på 19 mio. kr. på det statslige hybridlån, som blev optaget som en del af Bankpakke II. 2018 blev dermed året, hvor Danske Andelskassers Bank – med stærk opbakning fra en række institutionelle investorer – kom helt fri af statslige midler og nu står med et væsentligt styrket kapitalgrundlag. ”Der har selvfølgelig også været udfordringer i 2018, som vi ge