Johannes Fog modtager DI Hovedstadens Praktikpladspris 2020

DI Hovedstaden hædrer i år trælast- og byggecentervirksomheden Johannes Fog A/S med DI’s Praktikpladspris. Prisen hylder virksomheder, der gør en særlig indsats for at uddanne de faglærte medarbejdere, som virksomhederne kommer til at mangle i de kommende år.

Vi mangler kvalificeret arbejdskraft. Sådan lyder meldingen fra flere af landets virksomheder. Knap hver femte virksomhed i de brancher, som DI repræsenterer, har forgæves forsøgt at rekruttere nye faglærte medarbejdere. En udfordring, der kun bliver større i fremtiden, i takt med at flere ældre går på pension, og alt for få unge søger mod en erhvervsfaglig uddannelse.

- Vi skal uddanne faglærte i dag. Ikke på et tidspunkt ude i fremtiden. Undersøgelser viser, at Danmark kommer til at mangle tusinder af faglærte om få år. Derfor skal vi alle arbejde for, at både flere folkeskoleelever og flere unge med studentereksamen vælger en erhvervsuddannelse. Der er ingen tid at spilde, siger Kenneth Aaby Sachse, CFO i FOSS A/S og næstformand i DI Hovedstaden.

I 2020 lå andelen af folkeskoleelever, der søgte ind på en erhvervsuddannelse, på 20 procent. I Region Hovedstaden er tallet kun 14 procent. For at øge opmærksomheden på landets erhvervsuddannelser ønsker DI at fremhæve virksomheder, der opretter flere praktikpladser til lærlinge og elever og gør en særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

I år går prisen til den nordsjællandske trælast- og byggecentervirksomhed Johannes Fog A/S.

- Vi er selvfølgelig rigtig glade for prisen, der er et skulderklap til den interne indsats, vi i de seneste år har lagt for at gøre os mere attraktive for fremtidens faglærte. Elever og lærlinge er en vigtig del af vores DNA. Vores administrerende direktør Carsten Ludvig - og stort set alle direktørerne i forretningerne - kommer selv med en baggrund som elev i en trælast- og byggecenterforretning, og vores målsætning er, at ti procent af vores arbejdsstyrke skal være elever og lærlinge, siger Fogs HR chef Lise Lotte Erichsen.

Vil gøre det attraktivt at vælge en erhvervsuddannelse

Selvom man hos Fog har en strategisk satsning for integrationen af elever og lærlinge, er problemerne med at rekruttere nye faglærte medarbejdere og elever også noget, man mærker hos trælast- og byggecentervirksomheden.

- Ligesom mange andre brancher lider vi under en generel mangel på dygtige elever. Kigger vi på de elever, vi har lige nu, er det et fælles kendetegn, at mange af dem selv har forældre i branchen. Det tror jeg er kendetegnende for mange, at de vælger branche ud fra, hvad de kender og er vokset op med. Ærgerligt, da jeg tror, at vi kan tilbyde, hvad mange søger i en elevplads – nemlig selvstændighed, ansvar og en generel karrierevej, hvor det kun er ens egne ambitioner, der sætter begrænsningen, siger Fogs adm. direktør Carsten Ludvig.

Det er netop det store arbejde, Johannes Fog gør for at gøre det attraktivt at vælge en erhvervsuddannelse, som DI Hovedstaden har lagt vægt på i bedømmelsen af de mange bud på kandidater på tværs af hovedstadens 28 kommuner.

- Johannes Fog modtager i år praktikpladsprisen, fordi de ikke kun har en ambition om selv at øge antallet af praktikpladser, men også gør en stor indsats for at gøre det mere attraktivt at vælge en erhvervsuddannelse. Fog stiller krav til sine elever og har indført elevdage, elevture til udlandet, en mentorordning og meget andet. Samtidig er de til stede på skoler – både handelsskoler og folkeskoler. Det er med til at vise erhvervsuddannelsernes mange muligheder, forklarer Kenneth Aaby Sachse, næstformand i DI Hovedstaden.

Prisen blev uddelt 20. november kl. 13 under coronasikre forhold hos Johannes Fog A/S, Firskovvej 20, 2800 Lyngby.

Fakta

DI uddeler i både 2019 og 2020 en Praktikpladspris til 25 medlemsvirksomheder fra hele landet. Virksomheder, der gør en særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

Knap hver femte virksomhed i de brancher DI repræsenterer, har forgæves forsøgt at rekruttere nye faglærte medarbejdere. Udfordringen vil ikke blive mindre, efterhånden som flere ældre årgange går på pension. Fremtidens faglærte skal uddannes i dag.

Det er derfor afgørende, at virksomheder opretter flere praktikpladser til lærlinge og elever, så vi kan få flere dygtige faglærte. Mange virksomheder hos DI gør det allerede godt, og nogle af dem ønsker vi at hædre og fremhæve som gode eksempler for andre virksomheder i hele landet.

Fra venstre ses:
Foto: Johannes Fog
Fra venstre ses: Anton Nellemann Kryger, handelselev. Kenneth Aaby Sachse, DI. Lise Lotte Erichsen, HR chef Johannes Fog. Carsten Ludvig, adm. direktør Johannes Fog. Karsten Lomholt, formand Beskæftigelses- og Integrationsudvalg Lyngby Tårbæk Kommune. Foto: Johannes Fog

Chefkonsulent Anne Ginderskov Hansen

Koordinator Vinnie Røslau
Tlf. 3377 3675

DI med opfordring til hovedstadens kommuner: Der er brug for en særlig indsats4.5.2020 13:37:44 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ramt Danmark og dansk erhvervsliv hårdt. Landets kommuner spiller en stor og vigtig rolle i at holde dampen oppe i Danmark, så hjulene kan køre rundt i dansk økonomi. I hovedstaden er der iværksat en række initiativer, som hjælper virksomhederne og holder hånden under lokale arbejdspladser. Men der er brug for, at kommunerne samarbejder endnu mere med lokale virksomheder. Derfor lancerer DI 45 konkrete anbefalinger til kommunerne, så vi kan hjælpe hinanden med at komme så helskindet som muligt ud af krisen. - Vi har set rigtig mange gode initiativer fra Hovedstadens kommuner. Alt fra fremrykninger af anlægsprojekter til særlige taskforces, der skal hjælpe de lokale erhvervsliv. Men samtidig har vi kurs mod den værste økonomiske krise i nyere tid, og det kalder på en helt særlig indsats og et endnu tættere samarbejde mellem Hovedstadens kommuner og erhvervslivet, siger formand for DI hovedstaden Poul Skadhede. DI anbefaler blandt andet, at man styrker samarbejdet med jo

Allerød tager hovedstadens største spring i DI’s erhvervsklimaundersøgelse9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Allerød Kommune rykker intet mindre end 22 pladser op ad listen i DI’s årlige undersøgelse af Danmarks kommuners erhvervsvenlighed, Lokalt Erhvervsklima 2019. Dermed opnår Allerød en placering som nummer 43 og er den kommune i Nordsjælland med næstbedst erhvervsklima. Furesø på plads 38 kan dog stadig bryste sig af at være Nordsjællands mest erhvervsvenlige kommune til trods for et fald på 16 pladser i forhold til sidste år.

Helsingør Kommunes erhvervsvenlighed tager et dyk9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Rangeringerne i DI’s årlige erhvervsklimaundersøgelse minder for nogle kommuner mere om bølgeskvulp end for andre. Efter at have rejst sig flot sidste år tager Helsingør Kommune i år et lille dyk. Kommunen går seks pladser tilbage og kommer ud på en 85. plads ud af 93 kommuner. Men hvis kommunen ligesom sidste år sætter ind, hvor de står svagest, kan de vende det lille dyk til en fortsat positiv udvikling.