Johan Bülow investerer i Rockstart AgriFood: Vil hjælpe den næste generation af iværksættere godt fra start

Johan Bülow investerer for første gang i det startup-miljø, som han selv er vokset ud af. Bülow bliver en del af den europæiske accelerator Rockstart AgriFood, som vil hjælpe 50 nye fødevare- og landbrugsvirksomheder i gang over de næste fem år med base i København.

Den europæiske startup-accelerator Rockstart annoncerede i maj måned, at de starter en AgriFood accelerator og fond i København. Rockstart er startet i 2011 i Amsterdam, og har allerede skabt et solidt netværk inden for landbrugssektoren i Holland. Rockstart kigger nu mod Danmark, fordi Danmark spiller i champions league inden for fødevare og landbrug, med seneste succeser såsom Too Good to Go, Joe and the Juice, Løgismose Meyers, Mikkeller, Lagkagehuset, Aarstiderne, Just Eat og LAKRIDS BY BÜLOW. Disse succeser har sat Danmark på verdenskortet inden for innovative hurtigvoksende fødevarevirksomheder.

Ved at starte programmet i København er målet for Rockstart at koble Norden sammen med Benelux og derved skabe et unikt program for fødevare- og landbrugsvirksomheder verden over.

Nu går stifteren af LAKRIDS BY BÜLOW, Johan Bülow, med i Rockstart AgriFood som en af investorerne. Det er første gang, Johan Bülow selv investerer i startup-miljøet, og det bliver gennem acceleratorprogrammet Rockstart. Hermed er Johan Bülow med til at hjælpe 50 nye fødevare- og landbrugsvirksomheder i gang over de næste fem år. De virksomheder som Rockstart udvælger vil få yderligere investeringer og hjælp indtil deres tredje investeringsrunde. Rockstart arbejder i øjeblikket på at vælge de ti første virksomheder, som de vil investere i og invitere til København i seks måneder fra september.

For Johan Bülow er det vigtigt at hjælpe den næste generation af iværksættere.

”At bygge en virksomhed inden fødevare- og landbrugsvirksomheder er en udfordrende opgave. Jeg har personligt lavet rigtig mange fejl igennem min opstart af LAKRIDS BY BÜLOW, og jeg ser gerne, at den næste generation af iværksættere får den ekstra hjælp, der skal til for ikke at lave alle de klassiske begynderfejl,” siger han.

Han startede LAKRIDS BY BÜLOW i 2007 på Bornholm, hvor han selv startede med at røre i lakridsgryderne. I dag er virksomheden i omegnen af 200 medarbejdere, og de opererer og sælger produkter i næsten alle lande verden over gennem deres e-commerce platform. De har egne butikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland & Dubai.

”Som iværksætter går man igennem en enorm transformation, og man skal være klar til at omstille sig. Rockstart AgriFood vil hjælpe unge iværksættere i gang og hjælpe dem med at have klare forventninger omkring, hvad de kan forvente i næste fase. Jeg tror, sådan et program vil være værdiskabende for alle typer af fødevare- og landbrugsvirksomheder,” siger Johan Bülow.

“Vi er er rigtigt glade for at have Johan ombord som investor og supporter af den næste generation af iværksætter. LAKRIDS BY BÜLOW er et fantastisk varemærke og en af de succeser, som vi i Danmark kan tage rigtig meget erfaring af. Johan er en af Danmark’s top iværksættere, så vi er meget stolte af at have ham med i Rockstart AgriFood,” siger Rune Theill, CEO og Co-Founder af Rockstart.

“Johan har bygget en virksomhed med en forretningsmodel, som er helt unik for fødevarevirksomheder. Han har formået at udvikle en rigtig imponerende detailhandel distributionsmodel, hvilket er noget andre iværksættere kan tage ved lære af," tilføjer Mark Durno, Partner i Rockstart AgriFood.

Vækstfonden er også med som investor i Rockstart AgriFood og tror på, at adgangen til Rockstarts netværk og kompetencer for danske iværksættere kan være med til at bygge en endnu stærkere fødevareklynge i Danmark.

“I Danmark har vi allerede afsættet til at skabe en stærk fødevareklynge, hvor nye virksomheder inden for teknologi og fødevarer kan vokse frem. Når vi tiltrækker en accelerator som Rockstart AgriFood til landet, og endda får investorer som Johan Bülow med, kan de nye iværksættere lukrere på de tidligere erfaringer og blive endnu stærkere,” siger Rolf Kjærgaard, CEO i Vækstfonden.

Udover at investere i Rockstart AgriFood, så fortæller Johan, at han ser frem til at møde de ti første virksomheder til september, når Rockstart AgriFood starter i København.

Rune Theil
Co-founder og CEO, Rockstart
rune@rockstart.com - +31 (0) 6 1992 1782

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver, Vækstfonden
lsl@vf.dk - +45 2213 5855

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2018 tilsammen mere end 65.500 ansatte.