Jobvæksten på Fyn går uden om Ærø og Nyborg

Der er gang i den private beskæftigelse på Fyn, viser en ny opgørelse fra Djøf. I 2017 steg den mest i Kerteminde, men fremgangen gik uden om Ærø og Nyborg.

Sidst år blev der på Fyn ansat 4.007 flere medarbejdere i den private sektor – svarende til fire pct.
I antal hoveder er det Odense, der har haft den største fremgang med 2.532 flere privatansatte medarbejdere – en stigning på fem procent. Men i procenter er det Kertemindre Kommune, som har haft den største stigning: Syv procent svarende til 379 nye job.

Men to kommuner – Ærø og Nyborg – har i 2017 oplevet en tilbagegang i den private beskæftigelse på minus en procent.

- For lønmodtagerne på Fyn er det jo skønt, at virksomhederne de fleste steder er i fremgang og ansætter nye medarbejdere. Men i nogle kommuner går det desværre trægt. Derfor er det helt rigtig set, når regeringen ønsker at udvide ordningen med vækstpiloter i Landdistrikterne med ekstra 10 millioner kroner, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

Den statslige ordning skaber vækst og udvikling i landdistrikterne ved at hjælpe mindre virksomheder med at få ansat en akademiker i en periode. De små og mellemstore virksomheder kan på den måde få sat skub i fx salg, marketing og nye it-løsninger. Opgaver som det ellers kan være svært for mindre virksomheder at løfte.

Opgørelsen fra Djøf viser også, at virksomhederne generelt hyrer flere akademikere. 24 procent flere fra 2013 til 2017 på Fyn. Men forskellene mellem kommunerne er store. I Kerteminde Kommune er der på de fem år blevet ansat 39 pct. flere akademikere, mens Nordsfyns har nøjes med 4 pct. flere og Ærø har haft en tilbagegang.

- En del af forklaringen er sikkert, at enkelte store arbejdspladser er meget videntunge, og når de ændrer på bemandingen kan det hurtigt ses på jobvæksten for akademikere. Men jeg tror også, at nogle kommuner skal skubbe på hos de mindre virksomheder, så de får nye medarbejdere med kompetencer inden for fx salg, kommunikation og økonomi, siger Henrik Funder.

Når en mindre virksomhed ansætter den første akademiker, kan det aflæses direkte på bundlinjen i form af øget overskud og beskæftigelse.

Vedhæftet en opgørelse over udviklingen i antallet af privatansatte i de enkelte kommuner i perioden 2013 til 2017. Tallene kommer fra Danmarks Statistiks lønmodtagerregister og er de senest tilgængelige.

Henrik Funder kan træffes på mobil: 2779 0744