Jobvækst mulig i landdistrikter

3F meget positiv over for bioøkonomisk udspil fra Landbrug & Fødevarer

Op imod 20.000 nye arbejdspladser i landdistrikterne – primært til faglærte og ufaglærte – kan blive resultatet, hvis Danmark satser på at udnytte de store muligheder inden for bioøkonomi med vækst og nye virksomheder. 3F hilser derfor et bioøkonomisk udspil fra Landbrug & Fødevarer meget velkommen:

- En bioøkonomisk satsning er både godt for Danmarks grønne omstilling, landbrugserhvervets økonomi og beskæftigelsesmulighederne i de tyndt befolkede egne af landet. Her har langtidsledige medlemmer af 3F ofte svært ved at komme tilbage i job igen, siger Peter K. Holm, formand for 3Fs grønne gruppe.

Eksempelvis kan et bioraffinaderi i Lolland kommune alene skabe 500-1.000 arbejdspladser. Bioøkonomi indebærer bl.a. forædling af biomasse – restprodukter fra såvel jord- og skovbrug, dyrehold, fiskeri mv. – frem for afbrænding i bioenergianlæg. Her giver Danmarks globale videncentre inden for ”dyrkning i tanke” – jf. Carlsberg, Novozymes, mejerierne – et stærkt udgangspunkt for bioraffinaderier, hvor biomasse kan forædles til enzymer, 2. generations biobrændstof, bioplast, proteinfoder, biokemikalier og på sigt lægemidler mv.

- Vi indgår meget gerne i et samarbejde med Landbrug & Fødevarer om, hvordan vi kan styrke den cirkulære bioøkonomi i fødevareklyngen. Blandt andet i forhold til at sikre de nødvendige kvalifikationer for medarbejderne og de rigtige rammebetingelser for en bioøkonomisk udvikling, der kan styrke vækst, eksport og arbejdspladser i landdistrikterne. En udvikling, der også vil gavne klimaet og miljøet og dermed understøtte Danmarks indsats for at reducere CO2-udledningerne og fremme den grønne energi, samtidig med at vi bidrager til FNs verdensmål for en bæredygtig udvikling, siger Peter K. Holm.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 88928892

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter