Jobvækst mulig i landdistrikter

3F meget positiv over for bioøkonomisk udspil fra Landbrug & Fødevarer

Op imod 20.000 nye arbejdspladser i landdistrikterne – primært til faglærte og ufaglærte – kan blive resultatet, hvis Danmark satser på at udnytte de store muligheder inden for bioøkonomi med vækst og nye virksomheder. 3F hilser derfor et bioøkonomisk udspil fra Landbrug & Fødevarer meget velkommen:

- En bioøkonomisk satsning er både godt for Danmarks grønne omstilling, landbrugserhvervets økonomi og beskæftigelsesmulighederne i de tyndt befolkede egne af landet. Her har langtidsledige medlemmer af 3F ofte svært ved at komme tilbage i job igen, siger Peter K. Holm, formand for 3Fs grønne gruppe.

Eksempelvis kan et bioraffinaderi i Lolland kommune alene skabe 500-1.000 arbejdspladser. Bioøkonomi indebærer bl.a. forædling af biomasse – restprodukter fra såvel jord- og skovbrug, dyrehold, fiskeri mv. – frem for afbrænding i bioenergianlæg. Her giver Danmarks globale videncentre inden for ”dyrkning i tanke” – jf. Carlsberg, Novozymes, mejerierne – et stærkt udgangspunkt for bioraffinaderier, hvor biomasse kan forædles til enzymer, 2. generations biobrændstof, bioplast, proteinfoder, biokemikalier og på sigt lægemidler mv.

- Vi indgår meget gerne i et samarbejde med Landbrug & Fødevarer om, hvordan vi kan styrke den cirkulære bioøkonomi i fødevareklyngen. Blandt andet i forhold til at sikre de nødvendige kvalifikationer for medarbejderne og de rigtige rammebetingelser for en bioøkonomisk udvikling, der kan styrke vækst, eksport og arbejdspladser i landdistrikterne. En udvikling, der også vil gavne klimaet og miljøet og dermed understøtte Danmarks indsats for at reducere CO2-udledningerne og fremme den grønne energi, samtidig med at vi bidrager til FNs verdensmål for en bæredygtig udvikling, siger Peter K. Holm.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 88928892

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse

Organisationerne bag samarbejdet ”#VærdigReform” hilser lovændringerne om ressourceforløb og førtidspension velkommen. Vi er dog bekymret for, hvorvidt lovændringen vil have den ønskede effekt, selv inden for det begrænsede område den er tiltænkt. Vi vælger derfor at tro på, men også at teste vores folkevalgte, Kammeradvokaten og Ankestyrelsen, når de siger, at ændringerne vil få den ønskede betydning. Vi vil derfor gerne hjælpe alle borgere med et forslag til en tekst, man kan sende til sin sagsbehandler i jobcentret efter den 1. juni: ”Der er lige vedtaget nye regler for, hvornår man har ret til førtidspension. Det nye er, at man kun skal i ressourceforløb, hvis der er en realistisk mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles (Beskæftigelsesloven § 68 a, stk. 2). På den baggrund vil jeg gerne have, at kommunen tager stilling til, om jeg kan få førtidspension efter Pensionslovens § 17, stk. 2. I mellemtiden vil jeg naturligvis gerne deltage i det ressourceforløb, jeg er i gang med.” Lo

3F: Ris og ros til regeringens beskæftigelsesudspil29.5.2018 18:37pressemeddelelse