Jobpræmie er penge ud af vinduet

Dyr, dårlig og uforståelig, siger FTFs’ formand om regeringens nye jobpræmie til langtidsledige. Politikerne lader statskassen punge hele 800 mio. kr ud til en præmieordning, selv om ingen tidligere lignende ordninger har vist resultater.
Jeg er dybt forundret over, at regeringen flot kaster hele 827 mio. kr. ud i en jobpræmie uden viden om effekt. Dyrt, dårligt og uforståeligt, siger formand for FTF, Bente Sorgenfrey. (Foto: Jesper Ludvigsen)

Folketinget har i dag vedtaget en ny lov om jobpræmie til en speciel gruppe af langtidsledige, nemlig de ca. 164.000 personer, der har været ledige i en lang sammenhængende periode indtil 1. december 2016. Præmien for at komme i arbejde lyder på 10 procent af bruttolønnen, dog højest 2.500 kr. om måneden i 18 uger, i alt højest 45.000 kr.

Samlet skønnes den nye præmie at koste statskassen 827 mio. kr. frem til 2020.

Et enormt beløb taget i betragtning, at virkningen er mere end tvivlsom, påpeger formand for hovedorganisationen FTF, Bente Sorgenfrey.

Ingen ved, om det virker
Det fremgår nemlig af lovbemærkningerne, at der ikke er nogen dokumentation for, at økonomisk lokkemad bringer langtidsledige i beskæftigelse. Tidligere ordninger for langtidsledige kontanthjælpsmodtagere i Danmark har ikke vist resultater, og der findes ikke ordninger i udlandet, der kan dokumentere overbevisende resultater.

”Det er påfaldende, at regeringen og et bredt flertal i folketinget nu vil tage et kæmpe beløb fra statskassen og bruge på en jobpræmie med en højst usikker beskæftigelseseffekt”, siger Bente Sorgenfrey.

Hun peger på, at den tidligere dagpengekommission fik til opgave at komme med forslag til omfattende ændringer i dagpengesystemet uden offentlige meromkostninger. Imidlertid kostede reformen ekstra 300 mio. kr. der blev finansieret med det upopulære uddannelsesloft.

”Jeg er derfor forundret over, at VLAC-regeringen nu pludselig flot kaster ekstra over 800 mio. ud i jobpræmie uden den fjerneste viden om effekt. Dyrt, dårligt og uforståeligt”, siger hun.

Kompetencemangel er problemet
Bente Sorgenfrey mener, at politikerne hellere burde bruge på, at opkvalificere langtidsledige til varig beskæftigelse i stedet for at lægge så stor vægt på økonomiske gulerødder, som ikke virker - eller pisk som fx kontanthjælpsloftet.

”Problemet for denne her gruppe langtidsledige er mangel på brugbare kompetencer; de kan ikke længere matche de stigende krav på arbejdsmarkedet efter lang tids ledighed. Problemet er ikke, at de mangler et  økonomiske skub til at komme i arbejde”, siger hun.

Den nye jobpræmie er vedtaget af alle partier i Folketinget undtaget Alternativet. Præmien finansieres med midler fra den statslige byfornyelsesramme og udisponerede midler fra kvælstofreserven. Det betyder, at den statslige medfinansiering af byfornyelse i 2018 og 2019 lukkes med få undtagelser.