Jobpatruljen tjekker feriejob i hele Danmark

Fra 4.-24. juli besøger Jobpatruljen cirka 10.000 arbejdspladser med unge feriejobbere

For 37. år i træk drager unge fra fagbevægelsens Jobpatruljen nu ud i det danske sommerland for at tjekke løn- og arbejdsforhold for unge i sommerferiejob.

Fra 4.-24. juli er det planen at aflægge visit hos op mod 10.000 virksomheder – særligt i de sæsonbaserede brancher som hotel og restauration – for at tale med omkring 3000 unge feriejobbere.

- Rigtig mange fritids- og feriejobbere kender ikke deres rettigheder godt nok. Det, kombineret med næsten ligeså stor uvidenhed blandt mange mindre arbejdsgivere, skaber grobund for dårligt arbejdsmiljø for de unge. Det tager vi meget seriøst og vil derfor forsøge at nå ud til så mange som muligt på årets jobpatrulje, siger Rasmus Jakobsen, landskoordinator for Jobpatruljen.

Han understreger, at det sjældent er ond vilje hos virksomhederne, der er årsagen, når reglerne bliver overtrådt.

- Langt de fleste arbejdsgivere ønsker virkelig at skabe en god start for de unge på arbejdsmarkedet, så med massiv oplysning mener vi at kunne rykke meget, og langt de fleste tager også rigtig fint imod os, siger Rasmus Jakobsen.

Det betyder dog ikke, at Jobpatruljen blot lader overtrædelser passere. Brud på overenskomsterne indberettes til de pågældende fagforeninger, mens lovbrud meldes til myndighederne, f.eks. Arbejdstilsynet og, i særligt grove tilfælde, til politiet.

Som medie er det muligt at komme med Jobpatruljen ud og tjekke arbejdsforholdene. Kontakt blot landskoordinator, Rasmus Jakobsen på telefon 6047 2686, eller en lokalkoordinator der kan findes på http://www.jobpatruljen.dk/om-jobpatruljen/koordinatorer/

Læs også mere på www.jobpatruljen.dk/om/presse.aspx

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd