Jobpatruljen i oprør: Arbejdsgivere misbruger unge fritidsjobbere

Coronakrisen stopper ikke fagbevægelsens Jobpatrulje, som igen i år rykker ud for at tale med unge fritidsjobbere om deres rettigheder. I år har Coronakrisen givet nye udfordringer for de yngste på arbejdsmarked.

12.000 virksomheder kan regne med igen i år at få besøg af fagbevægelsen Jobpatrulje, hvor hundredvis af fagligt aktive drager landet rundt for at oplyse fritidsjobbere om deres rettigheder på arbejdsmarkedet.

Selvom Coronakrisen har ramt Danmark skal mange unge stadig hoppe i arbejdstøjet og møde ind på arbejde i sommerferien. Derfor kører Jobpatruljen som normalt.

- Det er vigtigt, at de unge får en god start på arbejdsmarkedet. Det kræver, at de kender deres rettigheder og at de arbejdsgivere, som er i tvivl om lovgivningen, bliver rådgivet, så de unge kan holde til mange år på arbejdsmarkedet. Vi kører derfor som normalt, men følger selvfølgelig alle sundhedsmyndighedernes retningslinjer, så alle kan være trygge ved vores besøg, siger Jon Henningsen, Landskoordinator for Jobpatruljen

Jobpatruljen talte sidste år med 3.260 unge og fandt problemer i 84,3 % af de unges ansættelsesforhold. Nogle af de typiske problemer, Jobpatruljen støder på, er manglende løn under oplæring, utilstrækkeligt antal pauser og mangel på viden om f.eks. sygdom og tunge løft.

Hjemmeundervisning betyder ikke mindre skolearbejde

Coronakrisen har påvirket de unges hverdag, og de er, som mange andre, blevet hjemsendt fra skolen til en digital hverdag. Det har nogle arbejdsgivere betragtet som frit lejde til at få de unge til at arbejde mere end de må.

Jobpatruljen har hele året en rådgivningslinje, hvor unge ringer ind og stiller spørgsmål. Særligt spørgsmålet om overarbejde pga. hjemmeundervisning har fyldt telefonlinjerne op.

- Vi har desværre oplevet, at mange arbejdsgivere ikke har forstået, at hjemmeundervisning ikke betyder mindre skolearbejde. Det betyder heller ikke, at reglerne for arbejdstid suspenderes og at perioden med hjemmeundervisning kan betragtes som ferieperiode. Derfor er der desværre alt for mange elever, der er blevet bedt om at arbejde meget mere end de tilladte 12 timer om ugen, som er tilfældet for undervisningspligtige unge, siger Jon Henningsen, Landskoordinator for Jobpatruljen.

Jobpatruljen er en oplysningskampagne, som hver sommer er ude for at møde de 13-17-årige på deres fritidsjob og tale om løn, arbejdsforhold og rettigheder på arbejdsmarkedet. Siden Jobpatruljen startede for mere end 40 år siden har arbejdsmarkedet ændret sig markant – i flere tilfælde til det positive.

Der er dog stadig alt for mange områder, hvor fritidsjobbernes forhold er utilfredsstillende og derfor kører Jobpatruljen igen i år.

For yderligere oplysninger kontakt venligst Jon Henningsen på tlf.: 23 62 60 66 eller mail: jon.henningsen@hk.dk