LO • Landsorganisationen i Danmark

Jobcentre skal blive bedre til at hjælpe de udsatte

Del

Danske virksomheder vil gerne ansætte medarbejdere i støttet beskæftigelse som for eksempel fleksjob eller løntilskud. Og der er faktisk plads til at ansætte endnu flere udsatte medarbejdere.

Det viser SFI-rapporten ”Virksomheders Sociale Engagement”, der samtidig også fortæller, at jobcentrene ikke er så gode til at hjælpe de interesserede virksomheder og borgere, som de kunne være.

– Rapporten er både opmuntrende og ærgerlig læsning. Det er godt, at de danske virksomheder viser socialt ansvar og favner medarbejdere, der af en eller anden grund ikke magter et regulært arbejde. Men det er ikke godt, at jobcentrene tilsyneladende er lidt for passive. Der er behov for, at de kommer op i gear, siger LO-næstformand Ejner K. Holst.

SFI-rapporten, der udkom i dag, fortæller helt præcist, at hver fjerde danske virksomhed har ansatte i støttet beskæftigelse, eksempelvis fleksjob eller løntilskud.

Den fortæller også, at en femtedel af de virksomheder, der ikke har ansatte med nedsat arbejdsevne, faktisk gerne vil åbne deres dør for medarbejdere i støttet beskæftigelse. Disse virksomheder skønner, at de har rammer, økonomi og rummelighed til det.

Det er et paradoks
Men så dokumenterer rapporten også, at 45 procent af virksomhederne – altså næsten halvdelen – aldrig er blevet kontaktet af hverken jobcenter, anden aktør eller fleksjobambassadører med henblik på at beskæftige personer, som opfylder kriterierne for et støttet job.

– Det er jo et paradoks. Virksomhederne vil gerne medvirke til at løfte den opgave, men jobcentrene præsenterer dem ikke for muligheden, siger Ejner K. Holst.

Han hæfter sig også ved, at nogle virksomheder bekymrer sig over, hvorvidt personer med nedsat arbejdsevne har de rigtige kvalifikationer.

– Det er selvfølgelig en reel bekymring. Men også her er det jobcentrets opgave at give de udsatte de rigtige kvalifikationer – eller finde arbejdspladser, der matcher deres kvalifikationer. Så her er der altså også plads til forbedring, siger Ejner K. Holst og tilføjer:

– Alt det her er naturligvis ikke medarbejderne på jobcentrenes skyld. De knokler hver dag for at hjælpe arbejdsløse i job. Men det er et spørgsmål om, at jobcentrene har nok ressourcer til at skabe kontakt mellem virksomheder og mennesker med nedsat arbejdsevne.

Læs rapporten her 

Kontakt pressekonsulent Morten Bruun, telefon 29 89 16 16.

Information om LO • Landsorganisationen i Danmark

LO • Landsorganisationen i Danmark
LO • Landsorganisationen i Danmark
Islands Brygge 32D
2300 København S

35 24 60 00http://www.lo.dk/

Følg pressemeddelelser fra LO • Landsorganisationen i Danmark

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra LO • Landsorganisationen i Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum