Jesper Brandgaard ny formand for LEO Pharmas bestyrelse

Jesper Brandgaard bliver ny formand for LEO Pharmas bestyrelse. Han afløser Olivier Bohuon.

LEO Fondet har udpeget Jesper Brandgaard som ny formand for LEO Pharmas bestyrelse. Han afløser Olivier Bohuon, der i maj valgte at forlade formandsposten. Jesper Brandgaard overtager formandsposten den 1. august 2021.

”Det glæder mig meget, at Jesper Brandgaard har sagt ja til at være formand for LEO Pharmas bestyrelse. Jesper kommer med omfattende ekspertise og erfaring fra medicinalindustrien og har skabt markante resultater gennem sine 20 år i Novo Nordisk, heraf 17 år som CFO, hvor han spillede en nøglerolle i virksomhedens globale vækst og succes. Samtidig kommer han med solid erfaring fra bestyrelsesposter i en række både børsnoterede og ikke-børsnoterede virksomheder samt indgående kendskab til den danske fondsejerskabsmodel. Der er ingen tvivl om, at Jespers betydelige erfaring og viden indenfor medicinalindustrien, hans integritet og brede forretningsforståelse vil være et stort aktiv, der kan understøtte LEO Pharmas ambitiøse vækststrategi de kommende år,” siger Lars Olsen, formand for LEO Fondets bestyrelse.

Jesper Brandgaard overtager formandsposten den 1. august 2021.

”LEO Pharma er et unikt selskab med en stærk platform inden for hudsygdomme – og et stort potentiale. Det er et privilegium at blive en del af LEO Pharmas rejse mod globalt lederskab inden for dermatologi, og jeg ser meget frem til at bidrage til realiseringen af LEO Pharmas ambitioner,” siger Jesper Brandgaard.

Jesper Brandgaard har en kandidatgrad i økonomi og revision samt en MBA, begge fra Copenhagen Business School. I 1999 blev han ansat som Senior Vice President for Corporate Finance i Novo Nordisk A/S og blev udnævnt til CFO i 2000. Han forlod Novo Nordisk i 2019 for at forfølge en karriere som professionelt bestyrelsesmedlem. Han er medlem af flere bestyrelser, herunder næstformand for Chr. Hansen Holding, næstformand for William Demant Invest, bestyrelsesmedlem i William Demant Fonden, medlem af Komitéen for god Selskabsledelse og medlem af Vækstpartner Kapitals advisory board.

Signe Krabek, Head of Communication and Public Affairs
E-mail: signe.krabek@leo-foundation.org

Om LEO Fondet

LEO Fondet er en af Danmarks største erhvervsdrivende fonde og engageret ejer af medicinalvirksomheden LEO Pharma. Fondet har som primært formål at sikre virksomhedens langsigtede udvikling og succes som en global leder inden for dermatologi, der leverer konkurrencedygtige resultater.

Udover ejerskabet af LEO Pharma uddeler Fondet filantropisk støtte til international forskning i hud og hudsygdomme og arbejder for at gøre Danmark til et globalt fyrtårn inden for hudforskning.

LEO Fondet har en formue på ca. DKK 16 mia. Afkast fra investering af formuen skal sikre evnen til at understøtte LEO Pharmas langsigtede udvikling samt Fondets filantropiske aktiviteter.

www.leo-foundation.org

LEO Pharma er en globalt førende virksomhed inden for medicinsk dermatologi. Virksomheden har en robust pipeline og tilbyder en bred vifte af behandlinger og behandlingstyper. LEO Pharma blev dannet i 1908 som Danmarks første medicinalvirksomhed – og med en høj innovationsgrad har man i årtier drevet forskning og udvikling for at kunne tilbyde nye innovative behandlinger til patienter med hudsygdomme. LEO Pharma har hovedsæde i Danmark og har 6.000 ansatte. Virksomhedens behandlinger sælges i 130 lande og hjælper hvert år mere end 93 millioner patienter.

www.leo-pharma.com

Adtralza® (tralokinumab) achieves primary and secondary endpoints in Phase 3 trial of adolescents with moderate-to-severe atopic dermatitis22.10.2021 13:00:00 CEST | Press release

Sixteen-week results from the Phase 3 ECZTRA 6 trial in adolescents showed tralokinumab 150 mg and 300 mg significantly improved measures of efficacy compared to placebo1 Tralokinumab was generally well-tolerated with an overall frequency and severity of adverse events comparable with placebo, consistent with that observed in adults in Phase 3 trials1 BALLERUP, Denmark, October 22, 2021 – LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced 16-week results of a 52-week monotherapy trial showing tralokinumab significantly improved primary and secondary measurements of efficacy among adolescents (aged 12 to 17) with moderate-to-severe atopic dermatitis.1 The week 16 results from the Phase 3 ECZTRA 6 trial were shared during the 2021 Fall Clinical Dermatology Conference held virtually and with a hybrid option in Las Vegas. Tralokinumab is a high-affinity, human monoclonal antibody that specifically binds to and inhibits IL-13, a key driver of atopic dermatitis signs and

NOT FOR DISTRIBUTION IN THE UK OR IRELAND BALLERUP, Denmark, JUNE 22, 2021 – LEO Pharma A/S, a global leader in medical dermatology, today announced that the European Commission (EC) has approved Adtralza® (tralokinumab) for the treatment of moderate-to-severe atopic dermatitis in adult patients who are candidates for systemic therapy. The European approval makes Adtralza the first high affinity, fully human monoclonal antibody approved to specifically bind to and inhibit the IL-13 cytokine, a key driver of atopic dermatitis signs and symptoms.1,4,5