Jesper Brandgaard ny formand for LEO Pharmas bestyrelse

Jesper Brandgaard bliver ny formand for LEO Pharmas bestyrelse. Han afløser Olivier Bohuon.

LEO Fondet har udpeget Jesper Brandgaard som ny formand for LEO Pharmas bestyrelse. Han afløser Olivier Bohuon, der i maj valgte at forlade formandsposten. Jesper Brandgaard overtager formandsposten den 1. august 2021.

”Det glæder mig meget, at Jesper Brandgaard har sagt ja til at være formand for LEO Pharmas bestyrelse. Jesper kommer med omfattende ekspertise og erfaring fra medicinalindustrien og har skabt markante resultater gennem sine 20 år i Novo Nordisk, heraf 17 år som CFO, hvor han spillede en nøglerolle i virksomhedens globale vækst og succes. Samtidig kommer han med solid erfaring fra bestyrelsesposter i en række både børsnoterede og ikke-børsnoterede virksomheder samt indgående kendskab til den danske fondsejerskabsmodel. Der er ingen tvivl om, at Jespers betydelige erfaring og viden indenfor medicinalindustrien, hans integritet og brede forretningsforståelse vil være et stort aktiv, der kan understøtte LEO Pharmas ambitiøse vækststrategi de kommende år,” siger Lars Olsen, formand for LEO Fondets bestyrelse.

Jesper Brandgaard overtager formandsposten den 1. august 2021.

”LEO Pharma er et unikt selskab med en stærk platform inden for hudsygdomme – og et stort potentiale. Det er et privilegium at blive en del af LEO Pharmas rejse mod globalt lederskab inden for dermatologi, og jeg ser meget frem til at bidrage til realiseringen af LEO Pharmas ambitioner,” siger Jesper Brandgaard.

Jesper Brandgaard har en kandidatgrad i økonomi og revision samt en MBA, begge fra Copenhagen Business School. I 1999 blev han ansat som Senior Vice President for Corporate Finance i Novo Nordisk A/S og blev udnævnt til CFO i 2000. Han forlod Novo Nordisk i 2019 for at forfølge en karriere som professionelt bestyrelsesmedlem. Han er medlem af flere bestyrelser, herunder næstformand for Chr. Hansen Holding, næstformand for William Demant Invest, bestyrelsesmedlem i William Demant Fonden, medlem af Komitéen for god Selskabsledelse og medlem af Vækstpartner Kapitals advisory board.

Signe Krabek, Head of Communication and Public Affairs
E-mail: signe.krabek@leo-foundation.org

Om LEO Fondet

LEO Fondet er en af Danmarks største erhvervsdrivende fonde og engageret ejer af medicinalvirksomheden LEO Pharma. Fondet har som primært formål at sikre virksomhedens langsigtede udvikling og succes som en global leder inden for dermatologi, der leverer konkurrencedygtige resultater.

Udover ejerskabet af LEO Pharma uddeler Fondet filantropisk støtte til international forskning i hud og hudsygdomme og arbejder for at gøre Danmark til et globalt fyrtårn inden for hudforskning.

LEO Fondet har en formue på ca. DKK 16 mia. Afkast fra investering af formuen skal sikre evnen til at understøtte LEO Pharmas langsigtede udvikling samt Fondets filantropiske aktiviteter.

www.leo-foundation.org

LEO Pharma er en globalt førende virksomhed inden for medicinsk dermatologi. Virksomheden har en robust pipeline og tilbyder en bred vifte af behandlinger og behandlingstyper. LEO Pharma blev dannet i 1908 som Danmarks første medicinalvirksomhed – og med en høj innovationsgrad har man i årtier drevet forskning og udvikling for at kunne tilbyde nye innovative behandlinger til patienter med hudsygdomme. LEO Pharma har hovedsæde i Danmark og har 6.000 ansatte. Virksomhedens behandlinger sælges i 130 lande og hjælper hvert år mere end 93 millioner patienter.

www.leo-pharma.com

LEO PHARMA LAUNCHES AD DAYS AROUND THE WORLD CAMPAIGN TO RAISE AWARENESS OF THE IMPACT OF ATOPIC DERMATITIS ACROSS CULTURES3.10.2022 07:00:00 CEST | Press release

• In partnership with Global patient advocate Ashley Ann Lora, AD Days Around the World explores the impact of atopic dermatitis (AD) on the lives of individuals around the world living with this chronic and debilitating skin disease • The campaign features the emotional journey of four patient advocates from France, Italy, Germany and Spain and showcases the impact that AD has on people, regardless of culture or geography

LEO Pharma and DKSH Partner to Deliver Products and Solutions to People in Asia with Skin Conditions and Thrombosis29.9.2022 07:00:00 CEST | Press release

LEO Pharma and DKSH have entered into an agreement to bring high-quality therapeutic products for dermatology and thrombosis to patients across Asia. This agreement both supports LEO Pharma’s strategy of building a simpler and more competitive organization and DKSH Business Unit Healthcare’s strategic focus of strengthening its regional footprint.

LEO Pharma presents new Adtralza® safety data in moderate-to-severe atopic dermatitis at the 31st EADV Congress8.9.2022 14:15:00 CEST | Press release

• An interim safety analysis from ECZTEND, an open-label, 5-year extension trial, demonstrated consistent safety from the parent trials for up to 3.5 years of Adtralza® (tralokinumab) treatment in adult patients with moderate-to-severe atopic dermatitis.1 • Exposure-adjusted incidence rates of adverse events of special interest, including conjunctivitis, eczema herpeticum, and skin infections requiring systemic treatment, were generally lower than rates reported during the placebo-controlled period up to Week 16 and declined over time.1