Jeppe Kofod, Huxi Bach og Tine Gøtzsche i Mariager den 28. august

Mere end 40 gratis events finder sted i forbindelse EU-dagen den 28. august. Europabevægelsen har måttet stille en ekstra scene op, for debat-lysten har været overvældende. Nu er programmet færdigt.

Den tværpolitiske organisation Europabevægelsen kan nu annoncere et færdigt program for EU-dagen. Og med over 40 events bliver EU-dagen, med Europabevægelsens egne ord, et ”slaraffenland for EU-interesserede og festglade borgere”.

Udenrigsministeren åbner, Huxi afslutter - og så går det løs!

Eventet bliver åbnet ved Mariager Havn af udenrigsminister Jeppe Kofod kl. 10. I løbet af dagen vil blandt andet den folkekære DR-vært Tine Gøtzsche moderere debatter. Tidligere kommissær for udviklingsbistand og krisestyring, Christos Stylianides, som indtog en central rolle i EU under flygtningekrisen i 2015, er også blandt deltagerne.

Europabevægelsen har været nødt til at etablere en ekstra scene, nemlig den såkaldte ”Saltscene” i Mariager Saltcenter, for at skabe fysisk plads til EU-debatterne. Et væld af partier og organisationer laver nemlig både ordinære debatter og borgerpanels-diskussioner. Endelig leverer satiriker Huxi Bach satire om EU kl. 18, og derfra kan borgerne lattermilde gå til øl og aftensmad i byens centrum og på havnen, når der afvikles ”open by night”.

Erhvervslivet byder op til dans

Projektleder hos Europabevægelsen Signe Møller Preisler fortæller, at erhvervslivet har ”taget imod projektet med åbne arme”.

- Handelsstandsforeningen i Mariager sørger for, at butikkerne holder åbent, både dag og aften. Beværtningen A’Porta og Hotel Postgaarden lukker sammen vejen af, stiller borde udendørs, og der er en musikscene i gården til Hotel Postgaarden. Den anden musikscene er placeret ved Mariager Bistro & Konditori. Du har max. 300 meter i gåafstand til alt det her fra Mariager Havn, så der er liv og fest i byen, og derfor tør vi satse på over 2.500 besøgende på EU-dagen. Vi får en unik demokratifest, som man kender det fra Bornholm og Mors, siger projektleder Signe Møller Presiler.

Byens unge sætter farve på EU-dagen

Og hvordan stables så stort et event på benene? Fredag fra kl. 15 samles mindst 50 unge ved Mariager Havn. Mariager Højskole hjælper med at sætte telte op, og eleverne fra Mariager Skole maler europæiske motiver på pallemøblerne, som er hentet fra den lokale SuperBrugsen.

- Det er fantastisk, at der er så mange, der engagerer sig. Det er de lokale borgere og Mariager Skole, Mariager Efterskole og Mariager Højskole. Det er bare alfa og omega for, at vi kan gøre det her til en succes, siger projektleder hos Europabevægelsen Signe Møller Preisler.

Ved indgangen til Mariager Havn vil frivillige dele program-foldere ud. Kommer man i bil, vil man blive guidet til parkeringsarealer ved Mariager Hallen, Mariager Skole og Mariager Efterskole.

Interesserede kan se program og praktiske oplysninger på www.eu-dagen.dk.