JENSEN Denmark får DI Prisen for ekstraordinær lærlingeindsats

Unge fra hele landet tager til Bornholm for at få en erhvervsuddannelse hos JENSEN Denmark. Virksomheden gør en helt særlig indsats for at uddanne klejnsmede, elektrikere, industrioperatører og mange andre faglærte. Den indsats sikrer JENSEN Denmark DI Prisen 2018.

JENSEN Denmark i Rønne er en del af JENSEN-GROUP – verdens største producent af vaskerisystemer. Virksomheden har 600 ansatte, og de 60 er lærlinge og elever.

- Det er en virksomhed, som har gjort en stor indsats for at skabe opmærksomhed om erhvervsuddannelserne. Samtidig har de været gode til at dele erfaringer med andre virksomheder, siger Claus Jensen, formand for Dansk Metal, som overrakte prisen på vegne af ekspertkomiteen bag DI Prisen.

Bornholmervirksomheden leder efter kommende lærlinge i hele landet. Det sker via praktikpladsen.dk, Jobnet, Jobindex, direkte opkald til landets erhvervsskoler og en særlig Facebook-side rettet mod unge.

- Det virker. De unge kommer hertil fra hele landet, og det glæder mig virkelig. Vi har brug for dem, for en stor del af vores medarbejdere nærmer sig pensionsalderen, siger Kathrine Holm Nilsson, HR & Shared Services Manager hos JENSEN Denmark.

Virksomheden modtog prisen på DI Topmødet, der fandt sted i TAP1 i København. Det er tredje gang prisen uddeles, og den er i år målrettet virksomheder, som gør en særlig indsats for at uddanne faglærte.

- Det vigtigste er at få formidlet til de unge i grundskolen – og deres forældre – at gymnasiet ikke er den eneste vej. Faktisk er de unge stadig ’bare’ ufaglærte, når de er færdige med gymnasiet. Mens de med en erhvervsuddannelse får et svendebrev, løn som faglært og mulighed for at videreuddanne sig, siger Kathrine Holm Nilsson.

Ekspertkomiteen bag prisen har fem uafhængige eksperter. Den nominerede tidligere i år fem virksomheder, der skulle konkurrere om DI Prisen. Komiteen har derefter stemt på deres favorit. Det samme har DI’s medlemmer.

Med DI Prisen følger et diplom og et kunstværk, der er sponseret af Alexander Foss Industrifond.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator i DI Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller tlf.: 2332 6829.

HR & Shared Services Manager hos JENSEN Denmark, Kathrine Holm Nilsson, kontaktes på kathrine.holm.nilsson@jensen-group.com eller 6165 6061

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae