JENSEN Denmark får DI Prisen for ekstraordinær lærlingeindsats

Unge fra hele landet tager til Bornholm for at få en erhvervsuddannelse hos JENSEN Denmark. Virksomheden gør en helt særlig indsats for at uddanne klejnsmede, elektrikere, industrioperatører og mange andre faglærte. Den indsats sikrer JENSEN Denmark DI Prisen 2018.

JENSEN Denmark i Rønne er en del af JENSEN-GROUP – verdens største producent af vaskerisystemer. Virksomheden har 600 ansatte, og de 60 er lærlinge og elever.

- Det er en virksomhed, som har gjort en stor indsats for at skabe opmærksomhed om erhvervsuddannelserne. Samtidig har de været gode til at dele erfaringer med andre virksomheder, siger Claus Jensen, formand for Dansk Metal, som overrakte prisen på vegne af ekspertkomiteen bag DI Prisen.

Bornholmervirksomheden leder efter kommende lærlinge i hele landet. Det sker via praktikpladsen.dk, Jobnet, Jobindex, direkte opkald til landets erhvervsskoler og en særlig Facebook-side rettet mod unge.

- Det virker. De unge kommer hertil fra hele landet, og det glæder mig virkelig. Vi har brug for dem, for en stor del af vores medarbejdere nærmer sig pensionsalderen, siger Kathrine Holm Nilsson, HR & Shared Services Manager hos JENSEN Denmark.

Virksomheden modtog prisen på DI Topmødet, der fandt sted i TAP1 i København. Det er tredje gang prisen uddeles, og den er i år målrettet virksomheder, som gør en særlig indsats for at uddanne faglærte.

- Det vigtigste er at få formidlet til de unge i grundskolen – og deres forældre – at gymnasiet ikke er den eneste vej. Faktisk er de unge stadig ’bare’ ufaglærte, når de er færdige med gymnasiet. Mens de med en erhvervsuddannelse får et svendebrev, løn som faglært og mulighed for at videreuddanne sig, siger Kathrine Holm Nilsson.

Ekspertkomiteen bag prisen har fem uafhængige eksperter. Den nominerede tidligere i år fem virksomheder, der skulle konkurrere om DI Prisen. Komiteen har derefter stemt på deres favorit. Det samme har DI’s medlemmer.

Med DI Prisen følger et diplom og et kunstværk, der er sponseret af Alexander Foss Industrifond.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator i DI Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller tlf.: 2332 6829.

HR & Shared Services Manager hos JENSEN Denmark, Kathrine Holm Nilsson, kontaktes på kathrine.holm.nilsson@jensen-group.com eller 6165 6061

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse