JENSEN Denmark får DI Prisen for ekstraordinær lærlingeindsats

Unge fra hele landet tager til Bornholm for at få en erhvervsuddannelse hos JENSEN Denmark. Virksomheden gør en helt særlig indsats for at uddanne klejnsmede, elektrikere, industrioperatører og mange andre faglærte. Den indsats sikrer JENSEN Denmark DI Prisen 2018.

JENSEN Denmark i Rønne er en del af JENSEN-GROUP – verdens største producent af vaskerisystemer. Virksomheden har 600 ansatte, og de 60 er lærlinge og elever.

- Det er en virksomhed, som har gjort en stor indsats for at skabe opmærksomhed om erhvervsuddannelserne. Samtidig har de været gode til at dele erfaringer med andre virksomheder, siger Claus Jensen, formand for Dansk Metal, som overrakte prisen på vegne af ekspertkomiteen bag DI Prisen.

Bornholmervirksomheden leder efter kommende lærlinge i hele landet. Det sker via praktikpladsen.dk, Jobnet, Jobindex, direkte opkald til landets erhvervsskoler og en særlig Facebook-side rettet mod unge.

- Det virker. De unge kommer hertil fra hele landet, og det glæder mig virkelig. Vi har brug for dem, for en stor del af vores medarbejdere nærmer sig pensionsalderen, siger Kathrine Holm Nilsson, HR & Shared Services Manager hos JENSEN Denmark.

Virksomheden modtog prisen på DI Topmødet, der fandt sted i TAP1 i København. Det er tredje gang prisen uddeles, og den er i år målrettet virksomheder, som gør en særlig indsats for at uddanne faglærte.

- Det vigtigste er at få formidlet til de unge i grundskolen – og deres forældre – at gymnasiet ikke er den eneste vej. Faktisk er de unge stadig ’bare’ ufaglærte, når de er færdige med gymnasiet. Mens de med en erhvervsuddannelse får et svendebrev, løn som faglært og mulighed for at videreuddanne sig, siger Kathrine Holm Nilsson.

Ekspertkomiteen bag prisen har fem uafhængige eksperter. Den nominerede tidligere i år fem virksomheder, der skulle konkurrere om DI Prisen. Komiteen har derefter stemt på deres favorit. Det samme har DI’s medlemmer.

Med DI Prisen følger et diplom og et kunstværk, der er sponseret af Alexander Foss Industrifond.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator i DI Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller tlf.: 2332 6829.

HR & Shared Services Manager hos JENSEN Denmark, Kathrine Holm Nilsson, kontaktes på kathrine.holm.nilsson@jensen-group.com eller 6165 6061

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge