Jens Nielsen bliver direktør for BioInnovation Institute

Professor Jens Nielsen bliver direktør for BioInnovation Institute, der skal udklække flere start-up-virksomheder inden for life-science.

Novo Nordisk Fonden har ansat professor og forskningsdirektør Jens Nielsen som ny leder af BioInnovation Institute (BII) fra 1. februar 2019.

Fonden bevilgede sidste år 392 mio. kr. til etablering af BII med det mål at bane vej for mange flere start-ups inden for life-science i Danmark. BII støtter talentfulde iværksættere og forskere med at videreudvikle forskning af høj kvalitet til nye produkter og løsninger, der kan bekæmpe sygdomme, forbedre sundhed eller bevare naturens ressourcer. Centret tilbyder støtte i form af finansiering, viden og rådgivning.  I sidste måned blev navnene offentliggjort på de første otte start-ups, der er blevet optaget i et af centrets programmer.

Jens Nielsen siger: ”Det er et privilegie at få mulighed for at stå i spidsen for BII, der har en størrelse og ambition, som vi ikke hidtil har set i Danmark. Potentialet er meget stort, da vores life-science-forskning er på højt internationalt niveau. Udfordringen er, at mange forskningsresultater aldrig når videre, fordi der mangler adgang til udviklingsfaciliteter, ekspertviden og kapital. Det håber jeg, at vi med BII kan ændre i tæt samarbejde med forskere, iværksættere, universiteter, hospitaler og virksomheder”.

Jens Nielsen er professor ved Chalmers University of Technology i Sverige, hvor han bl.a. har grundlagt Department of Biology and Biological Engineering. Han er endvidere forskningsdirektør ved Novo Nordisk Foundation Center for Biosustainability ved Danmarks Tekniske Universitet.

Han er en internationalt højt respekteret forsker og iværksætter og har udgivet mere end 600 videnskabelige artikler, udtaget mere end 50 patenter og grundlagt en række biotekvirksomheder, herunder i de senere år MetaboGen AB (erhvervet af BioGaia), Biopetrolia AB og Elypta AB. Han har vundet adskillige videnskabelige priser, ligesom han besidder en lang række tillidshverv ved vidensinstitutioner flere steder i Europa og USA. Han har desuden siddet i bestyrelsen i flere af de virksomheder, han selv har grundlagt.

BII’s nuværende midlertidige leder, Thomas Nagy, fortsætter frem til Jens Nielsens tiltræden. Herefter vil han overgå til en deltidsstilling som Lead Entrepreneur med primær fokus på BII’s virksomhedsrelationer.

”BII er på meget kort tid allerede kommet godt i gang med otte opstartsvirksomheder tilknyttet og mange ansøgninger til centerets nye programmer,” siger Lars Rebien Sørensen, formand for Novo Nordisk Fonden. ”Novo Nordisk Fondens mål med BII er, at vi kan være med til at gavne hele opstartsmiljøet omkring life-science og skabe nye virksomheder, der vil være til gavn for både menneskers liv, sundhed og samfund.”

Sten Scheibye, formand for bestyrelsen i BII, siger: ”Det er rigtig godt for bioscience start-up-miljøet, at Jens Nielsen har påtaget sig den vigtige opgave at stå i spidsen for BII. Han har meget relevante lederegenskaber, stor erfaring inden for life-science-forskning og bioteknologi samt praktisk erfaring med at bygge virksomheder. Samtidig vil vi gerne takke Thomas Nagy for den vigtige rolle han har spillet i skabelsen af BII gennem de sidste to år”.

BII er etableret ved COBIS i København og offentliggjorde i september de første otte life-science start-ups, der efter ansøgning er udvalgt til at deltage i centrets Business Acceleration Academy Program. Virksomhederne vil i programmet bl.a. få adgang til et mentor- og ekspertnetværk, der skal bidrage til at få virksomhedernes produkter tættere på markedet. BII har i september desuden lukket ansøgningsrunder til programmerne Proof of Concept og Creation House og har modtaget 10 gange så mange ansøgninger, som der er pladser til i programmerne.

Om Jens Nielsen

Født: 1962, Horsens, Danmark

Stillinger

2008–       Professor, Department of Biology and Biological Engineering, Chalmers University of Technology (Chalmers Tekniska Högskola), Sverige

2011–       Professor, scientific director, Novo Nordisk Foundation Center for Biosustainability, Danmarks Tekniske Universitet (DTU)

2012–2017  Adjungeret professor, Department of Biotechnology, KTH Royal Institute of Technology in Stockholm, Sverige

2013–       Forskningsdirektør, Novo Nordisk Foundation Center for Biosustainability, DTU

2015         Stiftende afdelingsleder, Department of Biology and Biological Engineering, Chalmers University of Technology (Chalmers Tekniska Högskola), Sverige (fungerede i 9 måneder som afdelingsleder og opbyggede en afdeling med 150 ansatte)

2016–       Adjungeret professor, Beijing University of Chemical Technology, Kina

Udvalgte udmærkelser

2017         Eric and Sheila Samson Prime Minister’s Prize for Innovation in Alternative Fuels for Transportation, Fuels and Smart Mobility Initiative, Israel

2017         Guldmedalje, Royal Swedish Academy of Engineering Sciences (Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien), Sverige

2017         Eni Prisen, Eni, Italien

2016         Novozymes Prisen, Novo Nordisk Fonden, Danmark

2016         B&B Elmer Gaden Prisen, American Chemical Society, USA

Uddannelse

1995         Dr.techn., DTU

1989         Ph.d., Biochemical Engineering, DTU

1986         M.Sc., Chemical Engineering, DTU

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Novo Nordisk Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond med to hovedformål: 1) at udgøre et stabilt fundament for den erhvervsmæssige og forskningsmæssige virksomhed, som drives af selskaberne i Novo Gruppen; og 2) at yde støtte til videnskabelige, humanitære og sociale formål. Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet.

Siden 2010 har fonden uddelt mere end 16 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Novo Nordisk Fonden uddeler startpakker for første gang – styrker danske universiteter i kampen om de bedste hjerner22.1.2021 10:00:00 CETPressemeddelelse

Fem talentfulde forskere flytter fra udlandet til Danmark for at fortsætte deres karrierer. Forskerne er udvalgt af de danske universiteter og har hver modtaget en startpakke-bevilling fra Novo Nordisk Fonden. Bevillingerne har til formål at styrke de danske universiteters konkurrenceevne i rekrutteringen af unikke talenter. Forskerne vil være med til at udvikle og løfte dansk forskning på vigtige områder.

Ny forskning vil undersøge sammenhæng mellem gravides vægt og overvægt hos børn13.1.2021 08:00:00 CETPressemeddelelse

Hvorfor rammer overvægt nogle og ikke andre? Det kan der være flere årsager til, men nu skal det undersøges nærmere, om overvægt hos gravide videreføres til barnet. Novo Nordisk Fonden vil igangsætte en række forskningsprojekter for op til i alt 60 mio. kr. for at undersøge dette spørgsmål grundigere. Hvis forskningen viser, at der er en sammenhæng, vil den viden kunne bruges til at forebygge overvægt hos børn fremover. ”Vi vil gerne blive klogere på, om svær overvægt hos moren overføres til barnet, uden at der er tale om en arvelig (genetisk) betinget overførsel. Der er nemlig en række indikationer af, at tilbøjeligheden til at blive overvægtig kan overføres fra mor til barn gennem en hormonel påvirkning gennem moderkagen. Hvis det er tilfældet, vil det give mening at sætte ind meget tidligt – muligvis allerede inden kvinden bliver gravid – for at mindske overvægten,” siger Arne Astrup, der er programdirektør for udviklingen af Center for Sund Vægt i Novo Nordisk Fonden. ”Det er vigti