DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

Jammerbugt Kommune sikrer sig 3. pladsen som Årets Ungdomskommune 2022

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd kårer Jammerbugt Kommune til at være landets tredjebedste kommune at være ung i. Det er særligt indsatsen med at få alle unge med i fællesskabet, der er afgørende for, at Jammerbugt Kommune indtager den flotte placering.

Jammerbugt Kommune har til prisen som Årets Ungdomskommune 2022 sikret sig en flot 3. plads.

Det er DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd, der står bag prisen, som hvert år uddeles til den kommune, der gør noget helt særligt for det gode ungdomsliv i kommunerne.

Jammerbugt Kommune vinder 3. pladsen, fordi de arbejder effektivt med at få flere unge med ind i fællesskaberne. Dommerpanelet har derfor haft et øje på, at kommunen har en ungeindsats, som ikke blot handler om ungeråd og fritidspas, men som også har en målsætning om at hjælpe unge, som er i en mere udsat position. Her har kommunen et helt særligt fokus på de minoritetsgrupper, som kan have sværere ved at blive en del af fællesskabet.

Flere kommuner skal tænke ungeinddragelse
Christine Ravn Lund, forkvinde for DUF og en del af årets dommerpanel, udtaler:

”Det er enormt prisværdigt, at Jammerbugt Kommune har et fokus på, at alle unge skal med i fællesskabet, og at der er et fællesskab for alle – uanset ens baggrund. Hvis man skal udmærke sig som en god ungdomskommune, skal man netop have et fokus på, at unge er forskellige, og det ikke er sikkert, at én løsning eller indsats fungerer for alle unge.”

Christine Ravn Lund håber også, at flere kommuner får et ungefokus og ser muligheden i at inddrage unges inputs og betragtninger i kommunens beslutningsprocesser.

”Vi har generelt set nogle rigtig stærke indstillinger til Årets Ungdomskommune 2022. Det er fedt at se, at flere og flere kommuner tager ungeinddragelsen alvorligt, og ikke kun lytter på de inputs, som unge kommer med, men også handler på dem. Målet er, at endnu flere kommuner fremover skal have fokus på reel ungeinddragelse”.

Vinderen af prisen i år er Horsens Kommune, mens Thisted Kommune indtager 2. pladsen.

Om prisen
Prisen ”Årets Ungdomskommune” blev stiftet i 2006 af DUF og uddeles i dag som en anerkendelse af de kommuner, der går forrest for at sikre gode vilkår for unge. I bedømmelsen bliver der særligt lagt vægt på, hvordan kommunen forbedrer unges deltagelse, udfoldelsesmuligheder og levevilkår - gerne ved at skabe gode rammer for frivilligt arbejde med børn og unge.

Årets dommerpanel består af:
Christine Ravn Lund, forkvinde for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd
Hans Stavnsager (S), borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, sidste års vinderkommune
Maria Bruselius-Jensen, lektor ved Center for Ungdomsforskning
Mille Borgen Mikkelsen, formand for Danske Skoleelever

Birgitte L. SøePolitisk konsulent for interessevaretagelse og presse

Tlf:60201418bs@duf.dk

DUFs pressetelefon

Henvendelser pr. SMS læses ikke. Send en mail til presse@duf.dk

Tlf:22109005presse@duf.dk

Information om DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd
Scherfigsvej 5

+45 3929 8888https://duf.dk/

DUF er en paraplyorganisation for ca. 80 demokratiske, samfundsengagerende og landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. Spejdere, rollespillere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.

Følg pressemeddelelser fra DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd