Bast og Co.

Jakobsen præsenterer ny serie: Simple maskiner er fremtiden

New Line hedder den nye produktlinje fra Jakobsen Planslibere Producenten har søgt inspiration i ældre, solide værkstøjmaskiner med simple funktioner, som kunderne nødigt vil give afkald på.
Newline hedder den nye produktlinje fra Jakobsen Planslibemaskiner, der er inspireret af ældre, solide værkstøjmaskiner med simple funktioner. Foto: PR

Jakobsen Planslibemaskiner er godt i gang med produktionen af deres serie af maskiner, der har fået navnet New Line. Serien består af fire forskellige størrelser af planslibemaskiner med PLC-styring, der bliver produceret efter kundens ønsker og med simpel betjening, der minder om de gamle manuelle maskiner.

Grundtanken med den nye serie er, at de skal følge grundprincipperne fra en manuel maskine. De kører med al den nye teknik som for eksempel servomotor og kugleskruer. Men vi oplever, at der stadig er kunder, der ringer og spørger efter de gamle manuelle Jakobsen-maskiner, fordi de var så dejligt simple, forklarer Simon Bast, der er teknisk rådgiver hos Jakobsen Planslibere.

Derfor har virksomheden også tidligere haft stor succes med konceptet Retro Line, hvor ældre maskiner med op til 50 år i bagagen bliver repareret og får tilføjet ny styring. Ifølge Simon Bast er Retro Lines succes et udtryk for, at mange af de maskiner, der bliver produceret i dag, er for avancerede, og det kræver lang oplæring af medarbejdere, inden de kan betjene maskinerne. Deraf opstod idéen til New Line.

Jeg håber, at vi på et tidspunkt kommer til et punkt, hvor man siger, at det slet ikke er nødvendigt med så avancerede maskiner. De skal i stedet være hurtige at sætte op og nemme at betjene. Det vil spare virksomhederne for mange millioner. En simpel maskine er ikke nødvendigvis en dårligere maskine, siger Simon Bast.

Maskiner med lang levetid

Med den nye serie af maskiner håber Jakobsen Planslibere, at de kan leve op til den efterspørgsel der er og de ønsker, kunderne har. Gennem årtierne er Jakobsen Planslibere blevet solgt i både Danmark og Tyskland. I dag er de danskproducerede maskiner spredt over det meste af verden, og der kommer forespørgsler på opgaver fra lande som Indien, Australien, Dubai og Mexico. Men produktionen bliver i Danmark.

– Når vi producerer vores maskiner i Danmark, vil prisniveauet være en smule højere end for eksempel maskiner, der er produceret i Østen. Men man skal altid forholde sig til, hvad man får for pengene, og der er vi godt med. Vi ved, at mange Jakobsen-maskiner stadig er i brug efter 30 år, og prisen kan forsvares. Derfor er der heller ikke tale om at flytte produktionen udenlands. Ikke så længe det bliver ved med at være sjovt, siger Simon Bast.

Jakobsen Planslibere deler adresse med BastCnc.dk og Bast & Co på det fælles værksted i Vejle. Selskaberne skiller sig ud som nogle af de få i Danmark, der tilbyder både renovering og installation af PLC- og CNC-styringer.

Simon Bast
Teknisk rådgiver / Reservedelschef
simon@jakobsen-dk.dk

Billeder

Download
– Jeg håber, at vi på et tidspunkt kommer til et punkt, hvor man siger, at det slet ikke er nødvendigt med så avancerede maskiner. En simpel maskine er ikke nødvendigvis en dårligere maskine, siger teknisk rådgiver Simon Bast. Foto: PR
Download
Serien består af fire forskellige størrelser af planslibemaskiner med PLC-styring, der bliver produceret efter kundens ønsker. Foto: PR
Download
Jakobsen Planslibere hænger tæt sammen med BastCnc.dk og Bast & Co med fælles værksted i Vejle. Foto: PR
Download

Information om Bast og Co.

Bast og Co.
Porschevej 2
7100 Vejle

+45 7585 7366http://www.bastogco.dk/

Jakobsen Planslibemaskiner ApS er en af Danmarks ældste maskinproducenter. Virksomheden kan tilbyde alle kompetencer som reparation, produktion og vedligehold af planslibemaskiner samt salg af originale reservedele. www.jakobsen-dk.dk

Følg pressemeddelelser fra Bast og Co.

Flere pressemeddelelser fra Bast og Co.