JAILBREAK ÅBNER FÆNGSELSPORTEN DEN 11.-12. AUGUST 2023 – FØRSTE BANDS AFSLØRET

JAILBREAK bliver udvidet til en 2-dages festival, når FÆNGSLET i Horsens atter lægger mure til den store heavyrockfest til næste år – WITHIN TEMPTATION, SAXON, MIKE TRAMP – SONGS OF WHITE LION, SKAGARACK og TIMECHILD er offentliggjort som de første bands. Billetsalget starter 5.12 kl. 10.00.

Jyllands nye rock- og metal-event vender tilbage– denne gang som en fuldfed festival, hvor gæsterne hen over to hele dage kan opleve masser af heavyrock på scenerne og tommetyk stemning i FÆNGSLET i Horsens.

I august i år præsenterede vi for første gang JAILBREAK og fik for alvor slået fast, at Horsens er en heavy-by. 3.000 gæster fik oplevet de fantastiske internationale og danske bands, rappelling fra fjerdesalshøjde, fangeflugt fra cellerne og en stemning, der truede med at vælte de tykke fængselsmure.

Vi er meget stolte over at kunne præsentere det samme igen i 2023 – blot med meget mere heavy, endnu flere aktiviteter og samme fabelagtige stemning! Den 11.-12. august 2023 slår vi porten op til FÆNGSLET med et større udvalg på alle hylder, både musikalsk og gastronomisk – et udvalg, der for alvor giver mulighed for at slippe ud af hverdagens tremmefængsel.

JAILBREAK byder i 2023 på en bred vifte af bands, som alle har de store og legendariske riffs til fælles. Der er for alvor lagt op til en sand rehabiliteringsfest, når FÆNGSLET fyldes med tonerne af bl.a. storslået symfonisk metal fra hollandske WITHIN TEMPTATION, old school heavy metal fra britiske SAXON, en perlerække af gode, gamle glam metal-hits fra genrens storhedstid fra MIKE TRAMPs WHITE LION, klassisk dansk rock på højt teknisk niveau fra SKAGARACK og tung, melodisk rock fra det unge, ambitiøse band TIMECHILD. Glæd dig til at høre alle disse (og mange flere) bands hælde hegn i fangehullet til næste år!

Heavy-publikummet og FÆNGSLET er som skabt for hinanden, og efter en forrygende JAILBREAK-debut i år har vi virkelig fået blod på tanden i forhold til at skabe en endnu større og bedre oplevelse for JAILBREAK-gæsterne i 2023, som vil stå på masser af oplevelser, atmosfære og – ikke mindst – den gode, hårde tråd! Vi glæder os enormt meget til at se publikum til august,” udtaler Claus Visbye, direktør i Horsens & Friends.

Dommen er atter afsagt: Du skal bag tremmer og straffes med noget af det bedste pigtråd gennem tiden. Nøglen er smidt væk, og i august 2023 er det tid til at følge Lorentzens kravlespor og deltage i årets største JAILBREAK – kryds datoen af allerede nu.

Billetter kan købes den 5. december kl. 10:00 via Ticketmaster!

Læs mere på www.jailbreak.dk eller i den officielle JAILBREAK-app – og følg os på www.facebook.com/jailbreakdenmark og www.instagram.com/jailbreak.dk.

BANDINFO:

WITHIN TEMPTATION

Symphonic Metal / Symfonisk metal

WITHIN TEMPTATION spiller symfonisk metal, der både er så skærende smuk, at englene synger, og så gotisk og dyster, at djævlene hyler af fryd. Bandet har igennem de seneste 25 år opbygget og konstant genopfundet deres egen helt særegne lyd, der er stærkt inspireret af firsernes store pop-, rock- og metalbands, med ægteparret Shadon den Adel (vokal) og Robert Westerholt (guitar) samt Jeroen van Veen (bas) som de bærende kræfter siden starten i slutningen af halvfemserne. JAILBREAK-publikummet kan roligt begynde at se frem til at mærke både den svulmende fornemmelse i brystet og knuden i maven, når de hollandske superstjerners storslåede og følelsesladede musik rammer med en hård 1-2-kombination til både hovedet og kroppen.

SAXON

Heavy Metal / Heavy metal

SAXON er indbegrebet af en institution på heavy metal-scenen: Bandet udgav i starten af 2022 deres 23. album (!) med den meget passende titel ”Carpe Diem” – hvilket man i dén grad må sige, at de hårdtarbejdende bandmedlemmer har gjort siden den spæde start i 1977. Det kan godt være, at gruppen er hele 45 år gammel, men rock’n’roll-ånden lever i bedste velgående i både dens musik og liveoptrædener. Biff Byford og hans kumpaner serverer utrætteligt solid og traditionel metal med masser af personlighed og ikke mindst et sangkatalog, der er fyldt med så mange store klassikere, at det ville kræve næsten en hel uges koncerter at nå igennem dem alle sammen!

MIKE TRAMP – SONGS OF WHITE LION

Heavy Rock / Heavyrock

Den kendte danske sanger og sangskriver MIKE TRAMP, som tilbage i firserne blev kendt for bandet WHITE LION, kræver vel næppe nærmere introduktion for rutinerede heavyrock-fans. Han har siden slutningen af halvfemserne udgivet og turneret med sine soloudgivelser, men i 2023 – mere end 30 år efter, at de hvide løver spredtes for alle vinde – drager han ud på en international turné med alle de klassiske hits fra dengang. ”When the Children Cry”, ”Little Fighter”, ”Wait”, ”Lady of the Valley”, ”Radar Love” og mange andre enorme hits fra de gyldne firsere vil med garanti fremkalde en syndflod af nostalgiske tårer, når en hel festivalplads står og synger med på smukke perler fra heavyrockens kulturarv.

SKAGARACK

Rock

Den koldingensiske kvintet SKAGARACK spiller klassisk rock, så man må sig forbarme! Bandet står bag kæmpestore firserhits som ”I’m Alone”, ”Anytime, Anywhere” og ”Hungry for A Game”, der stadig i dag kan kickstarte fællessangene fra allerførste strofe. Det tekniske niveau er stadig helt i topklasse, og bandet viser live, at de er meget mere end de kendte hits fra dengang: Der lires hårdt igennem på guitar og keyboard oven på den stramt spillende rytmesektion, og Torben Schmidts fænomenale vokal lægger sig smukt over det hele i et lækkert lydbillede, der emmer af uforfalsket kærlighed til rocken.

TIMECHILD

Hard Rock / Hardrock

Det unge band TIMECHILD imponerede overalt med deres bundsolide debut ”And Yet It Moves” fra 2021. Lyden emmer af inspiration fra Led Zeppelin, Deep Purple og de andre giganter, der var med til at skabe rockens gennembrud i halvfjerdserne. Bandets musikere er heller ikke helt grønne bag øret, men spiller med erfaring fra en række andre grupper og lyder live mest af alt som fire musikere, der har spillet sammen i et helt årti. Instrumentaliseringen lægger en tung og massiv lydmur, og oven på den folder Anders Folden Brinks karakteriske vokal sig frit ud med et imponerende register og stor gennemslagskraft.

Live Nation er verdens førende producent og formidler af live entertainment-oplevelser. På verdensplan bliver det til + 40.000 årlige koncerter, +100 festivaler og mere end 500 millioner solgte billetter. Live Nation Denmark er Danmarks førende koncertbureau med 70 engagerede medarbejdere der holder til på Frederiksberg Allé i København. Vi arrangerer alt fra mindre klubshows til stadionshows, vi arbejder primært med koncerter, men beskæftiger os også med comedyshows og musicals. Festivalerne COPENHELL, JAILBREAK og Heartland er ligeledes en del af Live Nation Danmark. I huset finder du også vores to danske Agenturer PDH Music og Luger Denmark, som arbejder med nogle af landets største artister. Vi ønsker at tilbyde vores gæster det bedste; både før, under og efter arrangementet med musik- og begivenhedsrige oplevelser man husker for livet.

Den britiske rapper Meekz indtager Pumpehuset med sine benhårde sange til april.30.1.2023 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

MEEKZ FREDAG 7. APRIL 2023 PUMPEHUSET Den britiske rapper Meekz indtager Pumpehuset med sine benhårde sange til april. Da den mystiske Manchester-rapper Meekz optrådte til BRIT Awards i februar 2022, sammen med UK-rappens sværvægtere Dave, Fredo, Ghetts og Giggs, føltes det som om en olympisk bokser rykkede op i de professionelle rækker og kæmpede for mesterskabsbæltet i sin første kamp. Live-udgaven af hans brandvarme vers på Daves ’In The Fire’ skilte sig ud fra mængden og præsenterede hans kraftfulde stemme for et mainstreampublikum. ”It was an amazing moment for me, a ‘pinch me’ moment. But this is what I came to do”, udtalte Meekz - men dette var kun begyndelsen. Meekz voksede op med at se sine forbilleder tage chancer for at skabe et bedre liv for sig selv, og han endte også selv på vej ned ad en farlig vej. Han har levet det liv han rapper så detaljeret om, et liv hvor kriminalitet blev en del af hverdagen. Efter at have været inde at sidde af flere omgange fik Meekz en åbenbari

Corrosion of Conformity genforenes med Pepper Keenan og vender tilbage til København torsdag 8. maj 2023. Plainride er med som special guest.30.1.2023 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

Et af de første punk-metal fusion bands, Corrosion of Conformity, blev dannet i North Carolina af guitaristen Woody Weatherman sammen med trommeslager Reed Mullin, vokalist Eric Eycke og bassist Mike Dean i de tidlige 80'ere. I deres tidlige år blev bandet kendt for deres aggressive lyd, intelligente politiske tekster og vilje til at bryde væk fra både hardcore- og metalkonventioner.

Den svenske trio Dirty Loops bringer deres fusion af funk, jazz og popnumre til Pumpehuset 25. april 202330.1.2023 10:00:00 CET | Pressemeddelelse

Dirty Loops laver en blanding af funk, pop, jazz og R&B med elementer af elektronisk musik. Gruppen består af de to barndomsvenner Jonah Nilsson (vokal, keyboard) og Henrik Linder (basguitar), samt Aaron Mellergårdh (trommer), som de mødte i teenageårene. Alle tre Dirty Loops-medlemmer har taget en høj musikuddannelse og arbejdede som sessionsmusikere i mange år. De dannede Dirty Loops i 2008 for at udtrykke deres egen genrebøjende stil inden for popmusik.

Seun Kuti, yngste søn af afrobeat-legenden Fela Kuti, kommer til Pumpehuset sammen med det legendariske band Egypt 80.25.1.2023 10:00:00 CET | Pressemeddelelse

SEUN KUTI & EGYPT 80 23. MAJ 2023 PUMPEHUSET Som søn af en af tidens største afrobeat-pionerer, Fela Kuti, har Seun Kuti brugt det meste af sit liv på at bevare og videreføre sin fars politiske og musikalske eftermæle. Sean Kuti blev født i 1983. I en alder af 5 år begyndte han at vise interesse for faderens musik og allerede som 9-årig begyndte han at optræde som åbner til Fela Kutis shows, hvor han sang på nogle sange med Egypt 80 inden Fela indtog scenen. Omkring 12-års alderen begyndte Seun Kuti at spille saxofon og percussion og blev officielt en del af Egypt 80. Da Fela gik bort i 1997 blev Seun udnævnt som frontmand i gruppen og har båret denne titel lige siden. Seuns shows har altid være en blanding faderens legendariske sange og hans egne. Selvom Fela aldrig optrådte med sine indspillede sange, så følte Seun at det var vigtigt at disse kompositioner også blev spillet foran et live publikum og tog dem med i sit eget set. Hen ad vejen begyndte han at give sangene sit eget aftryk