Jagten på de bedste går ind

Nu skal kandidaterne til Landbrug & Fødevarers store priser findes. I år uddeles priser til landets bedste kantine og til de fremmeste dagligvare- og specialbutikker inden for kød, frugt, grønt og nu også mejeri.

Fra i dag er det muligt for kantiner, slagtere og dagligvarekæder at indstille kandidater til Kantineprisen, Slagterprisen og Frugt- og grøntprisen. Priserne gives til ildsjæle, der har gjort en bemærkelsesværdig indsats indenfor deres område.

Som noget nyt i år kaster Landbrug & Fødevarer lys på mejerikategorien og introducerer den nye Mejeripris.

Ny mejeripris fremhæver et vigtigt område for dansk madkultur
”Mejeriprodukter er en stor del af dansk madkultur og noget af det, vi er mest berømte for ude i verden. Derfor er det helt naturligt, at vi nu får en pris til de butikker, der er stærkest inden for mejeri,” siger Lærke Kirstine Lund, jurymedlem og seniorkonsulent hos Landbrug & Fødevarer.

Den nye pris uddelesi to kategorier; bedste mejeriafdeling i discount og bedste mejeriafdeling i supermarked/hypermarked. Ligesom til de øvrige priser skal der udpeges nominerede, der bedømmes ud fra en række kriterier, før de endelige vindere kåres til branchens store festdag, Fødevaredagen, den 12. oktober på Hindsgavl Slot.

”Det er en god tradition, vi har startet her, der både hylder håndværket og dem, der forstår at gøre de daglige indkøb til en oplevelse for kunderne. For hvorfor ikke tænke mejeriafdelingen som et flagskib for butikkerne – det ville måske rykke salget”, udtaler Lærke Kirstine Lund.

Konkurrencen er hård
Alle priserne er en vigtig løftestang for både handlen og foodservice, og der er kamp til stregen hvert år. Hver pris har en jury, og juryens kriterier er skarpe. Der skal leveres på oplevelse for kunden, men også på kvalitet, en fornemmelse for det lokale og på fortællingen om de gode råvarer. Men bliver sejren din, så er der en værdifuld historie at fortælle dine kunder.

Det er nu, du kan indstille din kandidat
goderåvarer.dk kan kantiner, slagtere og dagligvarekæder indstille kandidater til priserne.

Deadlines:
Kantineprisen: 25. april
Slagterprisen + Frugt- og grøntprisen: 10. maj
Mejeriprisen: 2. juni

For flere informationer og billeder kontakt Anne Heide Lund, 3339 4408, alu@lf.dk

Kategorierne i de forskellige priser er:

Mejeriprisen:

Bedste mejeriafdeling i discountbutik

Bedste mejeriafdeling i supermarked/hypermarked

Slagterprisen:

Bedste slagter i dagligvarebutik

Bedste privatslagter